HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Besøk til Knut Vadseth - Mr Fidelity
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cybwiz
700.000-klubben

1388 Posts

Posted - 2009/06/24 :  16:29:48  Show Profile  Visit cybwiz's Homepage Send cybwiz a Private Message  Reply







Sjekk ut hele reportasjen her http://www.oslo-audio-society.com/html/vi_har_besokt/Knut_Vadseth_2009/Knut_Vadseth_01.html


http://cybwiz.blogspot.com/

Edited by - cybwiz on 2009/06/24 16:31:19

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/24 :  18:23:45  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
kul reportage trodde han hade respons högtalare dock.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/06/24 :  19:18:52  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Det är hans/deras nya referens.
Senaste Fidelity har mycket om "nya" referensanläggningen.
Bl.a. besöket av OAS

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/24 :  22:01:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Där ser man vad som händer när man slutar läsa deras tidningar. Tack för updaten.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/24 :  22:08:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag hade förmånen att besöka Knut i vintras och jag måste
säga att det där är en av de bästa anläggningar jag hört!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2009/06/24 :  22:34:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Trevligt reportage!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/25 :  08:18:20  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har via Fidelity sett ett flertal bilder från Knuts hem, men aldrig syns det någon högtalarkabel som går från förstärkaren till höger högtalare. Hur har han löst det? Kopplar han bara in den vid lyssning för att där efter koppla ur kabeln?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/25 :  08:26:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är så att han drar höger högtalarkabel i en kanal under golvet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/25 :  11:15:14  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Det är så att han drar höger högtalarkabel i en kanal under golvet.

Så enkelt och smart var det.
Tack för svaret.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/25 :  12:53:24  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Fint hem. Antar att mannen kan ställa upp ett par högtalare, men jag
måste ändå säga att de ser rätt tokigt placerade ut. Vansinnigt nära
sidoväggarna och väldigt väldigt brett isär. Kanske funkar, vad vet
jag, men skumt ser det ut.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2009/06/25 :  13:39:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Fint hem. Antar att mannen kan ställa upp ett par högtalare, men jag
måste ändå säga att de ser rätt tokigt placerade ut. Vansinnigt nära
sidoväggarna och väldigt väldigt brett isär. Kanske funkar, vad vet
jag, men skumt ser det ut.


Det funkar så bra att det är som Bernt säger och jag håller med om att det var en av dom bästa anläggningar jag har hört.
Man ser inte hela rummet på bilden, det är stort och det är öppet bakåt ut i en stor hall och uppåt i trapphuset.
Man sitter i en stort halvrunt burspråk med gott om luft mellan öronen och fönstren bakom soffan.
På vänstra sidan är det ett stort valv som öppna upp in i ett annat rum och på höger sida står högtalaren ganska nära väggen, men riktad så att det inte blir mycket till sidoreflexer.

Knut kan ställa upp högtalare annars hade det inte låtit så in i vassen bra som det gjorde och det var inga som helst problem ens när vi spelade riktigt högt. Storbandet fanns levande i rummet och det är inte många ställen som jag har hört storbandsjazz låta lika bra som live på Nefertiti, med nästan realistisk ljudnivå.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/25 :  19:45:21  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Jag får ta dig på dina ord. Det låter som en fantastisk upplevelse.
Trevligt med en så bred uppställning som verkligen fungerar som den ska.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2009/06/26 :  13:51:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Kablarna som syns på bilderna är inte Prime, som dom trodde i reportaget.
Det är mina nya Origo (som kostar mindre än hälften av Prime) och dom passade faktiskt bättre i denna anläggning än Prime, det var vi alla överens om när vi besökte Knut.
Prime ger ett lite lugnare ljud och Origo livar upp lite mer och det är ibland en smaksak vilket man tycker bäst om.
I min egen anläggning där jag har Coltranehögtalarna föredrar jag själv Prime, men det finns en del som tyckt bättre om Origo också här hos mig.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000