HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Jordigt galler... eller ggp (klar!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/06/28 :  23:19:48  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Lodet smälter så bra i värmen, så jag kopplade in lödkolven :)

Vill gärna lära mig mer så det är dags att göra ett försök till ett första projekt. Hoppas lära jag mig något.

Tänkt att bli ett försteg.
Ordnat spänningarna idag. +200V -200V och +12,6V fungerar bra.



Börjar inse att jag kanske varit väldigt optimistisk med plats... men det är tänkt att vara ett budgetbygge och den här lådan vad var jag hade gratis (dessutom tycker jag den är snyggPr

Edited by - dsv on 2009/08/26 11:34:21

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/29 :  00:14:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Spänningarna pekar på ett rörbygge. Grounded grid kanske?

Titeln antyder ju detta också ser jag nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/06/29 00:16:49
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/29 :  06:58:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
För lite plats??? Det ser lagom ut. Jag har ett ... två byggen på G. Det ena byggs med ett mönsterkort från AnalogMetric HK och det andra "i luften". I "luftlådan" som kan vara sådär 140 x 140 x 80 ryms nätaggregat, stärkeri och en motorpot med kontroller. Trånt.
Ska bli kul att se hur ditt projekt blir.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/06/29 :  09:25:59  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack för uppmuntran, hoppas jag skall få ihop allt.

Bernt: Du är helt rätt ute.

Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/06/29 :  11:05:39  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Kul dsv god lycka med bygget

mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/06/29 :  23:33:22  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Upptäckt att en av många glädjeämnen med att göra själv, är att man får göra många små fynd i stället för ett stort fynd. Shopping ådran får mer uttrymme. :)

De 8 kondnigarna i nätdelen köpte jag på autema för 50kr tillsammans. Billigaste jag hittade på elfa var 25kr styck.
Rinkärnan är från elfa dock, men bra att bo 10min från butik så man slipper frakt
12v trafon är från myrorna . 5kr är ett ok pris
Men att vänta på rörsocklar från asien tar sin tid... får göra lite plåtarbete så länge
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/06/30 :  21:31:08  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Jag tänker bygga med ecc82 rör.
Fråga:
1. Vilket håll skall jag numrera benen åt? (gäller det när jag tittar på sockeln eller när jag tittar på röret upp och ner)
2. Är ben 1,2,3 helt ekvivalent med ben 6,7,8 kan jag byta vad jag kopplar till vilken grupp av ben?

tacksam för hjäPr
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/07/01 :  07:59:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du hittar en bra guide/program på http://www.duncanamps.com/tdslpe/index.html (TDSL PE). Numreringen gäller när du tittar "underifrån". Du har ofta präglat numren på rörsockeln.
De två halvorna ska vara lika men kan skilja.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/07/03 :  10:00:45  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack soundbrigade bra info.

Nu inbegriper byggandet även ett hypex monoblock.





och det låter!
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/07/03 :  22:01:27  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Kopplade in hypex-monoblocket med jorden från nätuttaget kopplat till chassi och sedan allt issolerat från chassi. Då hörs ett väldigt svagt brum om man lägger örat mot högtalaren.

Kopplade sedan jorden från strömförsörjningen också till chassijord. Då hör man ett lite sprakande ljud i högtalaren.

Insignalen är obalanserad och - och signaljord är ihopkopplade vid rca-kontakten.

Tar väldigt gärna emot förslag och hjälp om hur jag skall göra. Fråga gärna om mer relevant info.
Pr
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/07/13 :  21:18:30  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Varit borta en vecka, och nu fanns det ett litet paket från asien med rörsocklar som väntade på mig. (är det någon som behöver så har jag några extra)

Så fram med lödkolven och det börjar se lite mer befolkat ut.



Känner nu faktiskt lite hopp för att det skall kunna gå bra... men jag har inte prövat något än så..
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/07/20 :  23:52:56  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Det låter!!!!! Känns väldigt bra! Tyvärr låter det väldigt konstigt

När jag vrider på volymknappen så låter det bra i ett läge, någonstans i mitten. Vrider jag ner eller upp så låter det tokkonstigt och dåligt.



(jag har bara två rör så jag kan bara prova en kanalPr

Edited by - dsv on 2009/07/20 23:53:52
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/08/26 :  11:33:34  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Fått tag på ett tredje rör. Och tillslut fått hål på locket så nu är den klar (förutom lite bättring på färgen kanske)








Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/26 :  12:50:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
#1045;#1086;#1075;#1099;#1096;#1087;#1077; #1100;#1092;#1090;#1091;#1090;#1090; #1102;#1102; Tjusigt menar jag!

jag är klar med nätdelen till mitt GG-steg. Ska kolla om det blir +/- 200V ...
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/08/26 :  20:54:43  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack Soundbrigade.

Du hade rätt. Allt fick plats! Jag var lite tvivlande i börjaPr
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/26 :  21:18:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är ganska kul att bygga med strikta (rumsliga) begränsningar. Man är verkligen tvungen att tänka på allt och tyvärr kanske ofta handla på sig alla komponenter INNAN man köper lådan.
Sedan är det kul att bygga på ett labbkort som du har gjort. Funderar över hur du fått dit socklarna? Har du bara bockat benen lite så de ska passa i hålen?
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/08/27 :  08:28:20  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Vanligtvis är jag inte så planerande, börjar och anpassar mig efter vägen.. men nu hade jag lådan innan jag hade några komponenter så planerande blev nödvändigt.

200v nätdelarna ritade jag om ett antal gånger innan dom blev så kompakta och ihop trängda som dom är.

Jag borrade extra hål i labbkortet för rörsocklarna. Benen var alldeles för tjocka för orginalhålen
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/08/29 :  12:01:44  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Skulle gärna sätta dit en hörlursutgång.

KAn jag sätta den bara i serie med rca-utgångarna eller bör jag göra något annat.

Lämpar sig ggp:n överhuvudtaget för hörlurslyssning?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  12:53:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vete gudarna, testa. Annars sätter du dit en 6N6P (parallellkoppla rören), men då behöver du en större trafo kanske.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:15:42  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Ett rör till verkar lite för optimistiskt för mig just nu... men låter lockande.. vad skulle det göra?

Börjar med att löda ihop en kabel så jag kan koppla in hörlurarna på rca-utgångarna, så jag vet hur det låter.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/02 :  21:45:26  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Fortfarande väldigt nöjd med mitt försteg efter ett halvårs lysnande!

Men volympotten har börjat skrapa (var en gammal jag hade i en låda) så jag har tänkt byta ut den.

Förslag på vad och var jag kan hitta lämplig potentiometer?

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/02/03 :  07:54:52  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Potentiometrar av fabrikatet Elma finns hos Svalander. Dyra men bra. DACT är ett annat alternativ.

Har du något schema på försteget?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/12 :  20:20:08  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack för tipsen bardis men det här är ett riktigt budgetbygge så jag fortsätter på den inslagna vägen.

Bytt till en annan gammal budgetpotentiometer nu och passade även på att köpa en meter silvertråd på panduro för att lyxa till signalvägen.

Äntligen är mitt försteg tillbaka :) har varit saknat

ps har bara schema till försteget på pdf men pm:a så kan jag maila det till de som vill ha.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/13 :  18:53:52  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tänkte koppla in en subwoofer till detta försteg. borde det fungerar att bara paralellkoppla en utgång till från försteget och sedan koppla detta till subben?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2010/05/14 :  10:07:24  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag är också intresserad av ovanstående fråga, jag håller också på med ett ggp-bygge och hade tänkt att göra samma sak.
men förra gången jag byggde en förstärkare så fungerade det inte att bara paralellkoppla utgångarna, utan då behövde man även addera något motstånd för att det skulle fungera som det var tänkt, fast det kanske är annorlunda på en rör-maskin?

Får man fråga vad du kör för annan elektronik runt om ditt ggp-bygge?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/14 :  19:04:05  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Kul att det är fler som bygger ggp tomas, lycka till!

Jag kör med monoblock med hypex-moduler som slutsteg. Sedan kör jag enbart musik från dator med en budget usb-dac. Högtalare står näst på uppgraderingslistan just nu är det ett par chario-stativare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000