HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Äntligen har den anlänt.......
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/04 :  18:50:29  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack gcs, jag får kolla runt här i Gbgområdet!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/05 :  09:05:06  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Hur avmagnetiserar man? Var får man tag på utrustning?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/05 :  14:48:01  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Här kommer några bilder på innanmätet:







Den gula knappen är inte standard och säljaren visste inte vad den hade för funktion. När jag provade inspelningen idag så visade det sig att jag inte kunde trycka stop med den gula intryckt! Nån slags säkerhet?









Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/07/05 14:49:27
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/07/05 :  18:01:08  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
När jag provade inspelningen idag så visade det sig att jag inte kunde trycka stop med den gula intryckt! Nån slags säkerhet?

Det låter väldigt konstigt det där med den gula knappen. Undra hur dom har tänkt? Jag såg här bland mina PM att vi tidigare haft kontakt beträffande EMT puppor. Batman du skrev att du brukar komma upp till Stockholm ett par gånger i månaden. Om du fortfarande gör så kan du ju komma till mig så får jag visa dig hur man gör när man t.ex avmaggar en bandspelare och för den delen kanske lite annat.

Edited by - gcs on 2009/07/05 18:02:13
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/05 :  18:41:50  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack gcs, det gör jag gärna efter semestern i augusti/september!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/06 :  12:16:01  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tobbe L, är det rödsprit du menar?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/07/06 :  12:28:04  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Efter lite letande har jag lokaliserat min "Ferrograph Defluxer", jag kan svänga förbi vid tillfälle så kan du få prova avmagnetisering.

Jag är nog lite avundsjuk på din bandare...
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/07/06 :  12:29:51  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Isopropanol kan köpas hos Kjelle. Men använd inte det på gummirullen för då torkar gummit ut och blir hårt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/06 :  12:32:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nepp det är inte samma sak.

Isopropylalkohol eller Isopropanol.
Spolarvätska brukar vara isopropanol fast med massa tråkiga tillsatser så det vill du inte använda.

Vet inte vart man kan köpa det, men det används flitigt som rengöringsmedel inom vissa industrier.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/06 :  12:33:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Se där gcs har koll

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/06 :  13:19:14  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack MatsT, du är välkommen när som helst! Ursäkta gcs, men vem är Kjelle?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:11:42  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Kjelle och hans kompanjoner, eller Kjell och hans företag
= www.kjell.com

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:39:54  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack mace, så okunnig är jag!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/06 :  20:33:32  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Isopropanol inhandlat hos Kjell&Co. Nu ska här rengöras!


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/07/06 :  22:15:39  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Spela inte av några inspelade band som du är rädd om innan du har avmaggat(defluxat)huvudena och även andra magetiserbara metall delar. Hu många oinspelade band har du? Vilken sorts band ska du använda när du spelar in?
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/06 :  22:31:04  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jag har 2 st 10,5 tums Agfa professional PEM 268 och ett 7 tums Maxell UD 35-90 som följde med vid köpet. Jag vet inte vad jag skall använda? Bandspelaren skall väl vara inställd på en viss bandtyp?!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/07/06 :  23:58:40  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Något som är smart när man väljer band, är att välja en sort som är ekvivalent med något annat fabrikat. Som exempel hade AGFA PER 528 samma inställning som BASF LGR 50. Det var ju ett tag sedan jag jobbade med band så jag måste leta fram band data för att vara helt säker. Men jag kommer ihåg att vi jobbade med AGFA PER528 & BASF LGR 50 och mångkanalarna var trimmade för BASF 911. Om jag ser till hur jag har det med mina egna maskiner. Min gamla Revox G36,19-38cm AGFA PE36. Mina två Nagra IV-S BASF 911,Technics SR1500,19-38cm AGFA PER528 och Studer A812,19-38-76 AGFA PER528 & BASF LGR50. På A 812 har man också möjlighet att trimma för två olika bandsorter. AGFA PE36 var ett LP-band och AGFA PEM 468 var också ett LP-band med mattsvart baksida. AGFA och BASF har alltid tryckt text på baksidan för att underlätta redigering. Maxell UD35-90 är ett LP-band med blank baksida och kan därför inte snabbspolas utan bandspole.

Edited by - gcs on 2009/07/07 00:01:16
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/10 :  09:58:54  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jaa gcs, då låter det väl som man skulle satsa på AGFA PER 528/BASF LGR 50. Var får man tag i såna och vad kostar dom? Skall bandspelaren kalibreras för denna bandtyp? Hur gör man då?
Min avsikt är i första hand att få tag i färdiginspelade band och eventuellt spela in direktsändningar från radio! Hur är det nu, kommer all radio att bli DAB eller kommer man att fortsätta sända analogt? Skall man i så fall skaffa en analog tuner?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/07/10 :  11:49:41  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det verkar för mig lite överkvalificerat att använda en rullbandare när man vill spela in ett radioprogram. Dessutom så är det väldigt dyrt med band. På mitt gamla jobb håller vi på att migrera alla våra tusentals band till en jättestor hårddisk för att sedan bränna upp alla banden. Det svider i mig när jag tänker på det för det är inte bara ljudband utan också 2", 1", Digi Betaband, ja allt som är band. Jag har själv räddat ett 60-tal oinspelade 10½":s BASF LGR50. För att kalibrera en bandmaskin måste man så klart ha en tongenerator och en millivolt meter. Man bör också gärna ha ett datablad för bandtypen. Vi får nog snacka mera om det senare hur det går till i detalj. Har du kunnat göra någon frekvensgångsmätning på din maskin? Jag kommer själv förmodligen lite senare i år att få mätutrustning för THD och svajmätning.
Nu för tiden när jag vill spela in ett radioprogram så gör jag det på min stationära MD spelare och är det en längre konsert, över 80 minuter så gör jag det på en DAT där jag också har halv hastighet. Den halva hastigheten begränsar frekvensomfånget till 16KHz vilket gör att stereo pilottonen som ligger på 19KHz inte kommer med. Om det är något som jag vill spara redigerar jag det i datorn och bränner sedan en skiva. Man kan ju också spela in direkt på hårddisken och redigera innan man bränner en CDR. Jag har en kompis som gör på det viset med både radio och TV program.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/29 :  11:32:35  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
MatsT är en äkta HiHikompis!





Så nu är det avmagnetiserat!

Han har också hjäpt mig att ställa in nivån på förstärkarna så nu händer det saker! Jag är dock på jakt efter ett testband och hör av mig om jag får tag i något!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/07/29 :  16:33:24  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Kul att det rör på sig!
Det var en imponerande pjäs och jag blev allt rätt sugen på en sån.
Om du får tag på ett testband så kan jag komma över med oscilloskop och tongenerator så borde allt kunna bli perfekt. Det lät ju trots allt rätt skapligt med grovinställningarna vi gjorde.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/29 :  17:44:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Spännande! Är den lilla avmagnetiseraren tillräckligt stark? Jag tror att jag har något snarlikt liggande som jag använde till kassette-spelaren.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/07/29 :  17:51:50  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag hoppas verkligen att du kan låna ett Bezugsband i din närhet. Det känns inte helt bra att skicka sådant på posten. Man vet inte vad ett paket kan bli utsatt för på vägen.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/07/30 :  09:45:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Batman: Kolla Helmers sida. http://www.hmaudio.se/default.html han kan en del om bandare.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/07/30 :  09:50:46  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack för tipset Henrik!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000