HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hembesök hos nisseW, öppna och infinita bafflar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  21:01:11  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Göran bjöd hem mig för att uppleva OB och IB efter Catacomblyssningen i februari men först nu kunde det förverkligas. Det var väl värt väntan...

Några lyssningar har satt extra djupa spår i mitt hifiliv. Direkt tänker jag på Paradigms 5-vägs aktiva JBL system då jag fick sitta en heldag med hakan i knät och försöka ta in vad jag hörde. Bernts Catacomber i hemmiljö som slutade med egna monster i vardagsrummet. Nu kan jag lägga till NisseW och hans OB/IB system. Denna gång hade jag kameran med mig och tänkte försöka dokumentera något av upplevelsen.




The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 18:58:39

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  21:44:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Finishen är outstanding och uttänkt in i minsta detalj. På bilden ovan kan man se hur mellanregisterbaffeln är frikopplad från resten av baffeln. Nederdelen av högtalaren är lika vacker och har fått en fin skylt:



Även de bägge 15-tumsbasarna är frikopplade från baffeln och det finns inga vibrationer i baffeln vid höga ljudtryck.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 19:00:58
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  21:50:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Fint detaljarbete på baksidan av baffelns överdel.



Blixt är bra att ha kom jag på efter en stund

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 19:02:29
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/11/26 :  21:54:47  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Var är gilla-knappen?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  21:54:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Helfigur vänster:



Helfigur höger:


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 19:04:08
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  21:57:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
bearwik: jag tror du just tryckte på den!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  22:00:13  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lite profilbilder:



helprofil:


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 19:06:01
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  22:18:13  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Inser att jag bara fick med mig bilder på högtalarna, så är det med nybörjare! Rummet var stort och hade behaglig akustik. Viss akustikbehandling var installerad på ett smakfullt sätt.

I övrigt fanns Emotiva elektronik och delning samt rumskorrigering via minidsp. Mätningar visar på ett avundsvärt frekvenssvar rakt ner till 10Hz. Det mäktar förstås inte OB-högtalarna själva utan får osynlig hjälp av två IB-basar monterade i taket. IB-basarna jobbar endast i den allra lägsta basen och integrationen var total. Mycket jobb har lagts på att få bra spridningsmönster och integration mellan samtliga element.

Sweetspot täckte en hel tresitssoffa. Ljudbilden var det närmaste jag hört de livekonserter jag gått på med jazzband i små lokaler. Utplaceringen var mycket bra både i bredd och djup. Klangen och dynamiken är homogen över alla register. Upplösningen var hög och jag hörde många nya nyanser på bekant material. Basdynamiken förvånar varje gång den slår till eftersom man inte ser subbarna. Ingen lyssningströtthet eller känslighet noterades i öronen efter flera timmars spelande då kvällen var över och jag lätt omskakad och full av tankar och idéer för mitt eget system återvände hemåt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/26 :  22:49:48  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Skillnaden mot ljudet hemma är att här finns inget stop vad gäller ljudtryck och det finns något mera harmonisk komplexitet i tonen samt ett lite större tillskott av värme sedan rörförsteget hittade in hos mig. Jag har dock inte samma djup i basen. Upplevde också ett något litet tapp av fyllighet i mellanbasen när jag stod upp eller kom långt ut på sidorna hos nisseW. Vid bordet mellan högtalarna är förstås basen utsläckt pga dipoleffekten. Vanligtvis hittar jag svagheter i återgivningen efter att jag vant mig med ljudet men denna lyssning avviker från mönstret. Här finns inget av vikt att klaga på och ljudet placerar sig i top 5 av alla system jag hört. Jag är imponerad och rekommenderar alla som har möjlighet att lyssna på detta fantastiska system!

Edit: måste lägga till att paradgrenen är verkligen den fantastiska ljudscenen som känns helt trovärdig och mycket verklig!

Hittade en bild till på högtalarna. Jag tror nisseW har fler och bättre bilder samt info om högtalarna samt resten av systemet.




Jag tackar Göran/nisseW och hans fru för den trevliga kvällen, den goda maten och den härliga upplevelsen av ett väldesignat system!
Fick som sagt en hel del funderingar kring utvecklingen av mitt eget system av denna lyssning. Tycker det är syftet också förutom att bygga på erfarenhetsbanken och ha trevligt. Mycket ny musik får man också i sig på kuppen!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 19:06:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/26 :  23:17:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, är magnetsystemet ombyggt på de där mellanregisterelementen? Det ser ut som Seas Excel annars.

Spännande system!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/27 :  07:09:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag kan inte svara för just de elementen, men seas har ett element med ett sådant magnetsystem i sitt sortiment. Neodymium är bra grejor det...


Ruskigt fina högtalare. Kan tro att det lät riktigt riktigt bra!!!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2014/11/27 :  09:11:53  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Lite intresserad över hur basarna sitter monterade... mer info tack :)

Annars är OB-högtalare fantastiska!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/11/27 :  10:44:32  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Verkligen fina högtalare, kan tänka att de låter bra!
Som sagt intressant att få veta mer om elementen o hur de är delade...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/11/27 :  11:55:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vilket hantverk!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/11/27 :  12:05:38  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Gissar på:
Mundorf AMT
Seas Excel W15CH
Acoustic Elegance Dipole 15

Sedan kanske Acoustic Elegance IB15 i subben?


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/11/27 :  12:28:30  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Diskanten är Mundorf AMT 2340, mellanregister SEAS W15CH, basarna AE 12 dipol
subarna BMS 15N850

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/27 :  13:41:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Finish går ju inte att klaga på. Verkligt snyggt. Ansluter mig till Hornta som undrar hur basarna är monterade. Känner till två sätt men detta kanske är metod nr. 3 för lilla mig?

J. Ullberg
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/11/27 :  13:59:17  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ja, vore intressant med lite mer teknisk info om systemet. Nämnda elementmontering, passivt/aktivt, delningsfrekvenser osv.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/11/27 :  14:18:50  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Mera kommer snart

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/11/27 :  18:22:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Göran skickade några bilder till mig som kommer här:

Skapelserna och skaparen


Takmonterade subbarna


Taket


Frekvenssvar i rummet


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 19:11:03
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/11/27 :  19:30:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Oj, vilket system..
Å vilken frekvensgång....
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/11/28 :  09:25:28  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag skulle ha skrivit det här igår kväll, men vi gick på konsert istället och hörde Tjajkovskis Törnrosa med Ösgöta blåsarsymfoniker och balett.
Inga högtalare inga förstärkare bara helt akustiskt, underbar ljudreferens!

Det är alltså jag som är nisseW och upphov till Carmen, OB kombinerad med IB, som är två principer som passar varandra som hand i handske.

Jag ska inte ta åt mig hela äran av konstruktionen, jag har efter stor inspiration i Scorpions folk-OB för några år sedan på en DIY mässa i Uppsala,
designat och byggt dem, men arbetet med inmätning av rum var subarna skulle placeras,
uppmätning av spridningsmönster för att bestämma delningsfrekvenser mm, och slutlig mätning av rumsrespon, finjusteringar i miniDSPerna osv,
har gjorts av Ludvig Sjöholm på Streaming Audio i Gränna.

Det av den enkla anledningen att jag själv inte har den elektronik,eller ljudingenjörsbakgrund som många av er har, jag är bara en simpel fotograf.
Jag byggde visserligen mina första Carlsson lådor redan i mitten av 60-talet, och har sess dess "fuskbyggt"
ett antal varianter och principer med varierande resultat. Men ska man lyckas ska man bara ge sig på det man till nöds klarar av.

Ludvig har fungera som en stor inspirationskälla och bollplank genom hela processen.

Jag har alltid irriterat mig på baffelvibrationer, och i det här projektet bestämde jag mig för att testa en idé med en "flytande" inre och en yttre baffel,
där baselementet monteras i den inre som sedan monteras i en dämpmassa i den yttre för att bli av med överföringen av vibrationer till ytterbaffeln.
Därav utseendet på högtalaren med en tjockare nederdel, för mellanregister och diskant valde jag att isolera deras baffel genom att såga ut den
och sedan montera den med dämpmassa. En annan variant som används är ju magnetmontering, som många på forumet använder med framgång
men jag tyckte det var svårt att applicera med precision och stabilitet på just dessa element.

För basarna fungerar det perfekt, inga vibrationer alls, men mellanregisterbaffeln blev helt enkelt för lätt och där finns en del mindre vibrationer kvar.
( Den lilla 5 tummaren hade mer energi än jag kunde ana.) Dessa har jag försökt att minska genom att montera waterjet skurna stålplattor på 10 mm som kan ses på baksidan.

"Nästa generation" av Carmen kommer att få inre baffel även för mellanregistret. Då blir alla inre bafflar av Waterjet skurna 20 mm stålskivor
för att få mycket hög vikt tillsammans med minimal tjocklek, här är den inre basbaffeln gjord av mdf och cementfiberplattor, förvisso mycket döda
men alldeles för lätta och tjocka.

Att subbarna hammnade i taket är av den anledningen att jag bor i ett trevåningshus med vardagsrum i mitten så taket blev enda chansen.
Trossbotten är ett alldeles utmärkt ställe att placera subben i, höjden är 210 mm, bredden 525 mm och längden drygt 10 m och sträcker sig över flera rum.
Jag har borrat upp hål in till närliggande sektioner så jag räknar med att volymen är ca: 3500 liter.

Delnings frekvenserna är 50 hz mella basar och subb, basarna faller lite flackare för att integrera bra med subben. 290 hz mellan basar och mellanregister,
här avgör spridningen delningsfrekvensen. 2000 hz mellan mellanregister och diskant. Normalt delas nog den här diskanten högre men
SEAS-elementets utstrålning bakåt var inte tillräckligt bra så här valdes en lägre delning. Distortionsmätning visade att diskanten klarade det utmärkt.
All delning sker aktivt med mini-dsp, och drivnings med ett 7 kanals slutsteg från Emotiva.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2014/11/30 :  22:31:57  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Väldigt, väldigt fint bygge och en trevlig beskrivning.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/11/30 :  22:51:40  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tack för intressant info NisseW!
Ett lite större mellanregister skulle nog minska vibrationerna något då det inte behöver röra sig lika mycket för att generera samma ljudstyrka. Kanske nåt liknande Satori? 25% tyngre membran men nästan dubbla arean borde borga för lägre rörelseenergi att dämpa bort. Det klarar lätt en delning runt 2kHz, 2-3dB högre känslighet och är dessutom relativt öppna bakåt.

Bara en tanke inför nästa version.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/12/02 :  07:23:15  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ja, ett annat element har jag funderat på och Satori ser bra ut, en ny bekantskap för mig, med ett anmärkningsvärt lätt membran.
Andra element som jag tittat på är Scan Speaker Illuminator och Accuton's keramiska. Men jag gillar W15CH tillsammans med Mundorfen, dom ska
ju lira bra tillsammans också. W15HC har betydligt bättre dynamik än Exelseriens 6,5"are som jag testat tidigare i deras Odinkit.
Att byta till ett större element kommer sannolikt att ge ändrat spridningsmönster, med nya mätningar som följd.
Att ändra till en inre flytande baffel även för mellanregistret ger också andra fördelar förutom eliminerade vibrationer, en tung baffel ger ett bättre avstamp
för konen vid accelerationen.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/12/02 :  11:27:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du ändå är inne på vattenskurna 20 mm stålplåtar så vore det väl ide att göra hela baffeln från två lager 12 mm rostfri stålplåt med ett 20 mm lager sand och/eller dämpmassa/dämplim mellan?
En styvare och tyngre konstruktion med en snabbare energi-absorbtion är svårt att tänka sig (om man inte har råd med wolframkarbid förståss).

Det skulle vara både lätt och välgörande att svetsa på ett 100 mm diameter 5 mm gods rostfritt rör runt hela ytterkanten av baffeln. Även detta rör bör då fyllas med blyhagel/sand/dämpmassa av något slag.

En liten baffel på 20 x 20 cm är inte mycket massa att hålla mot ett magnetstarkt mellanregisterelement, även om det är stål, så baffeln i sig är betydligt tyngre och styvare än motsvarande baffel i MDF, spån eller plywood.

Bara en tanke som for genom min skalle när jag ser ditt synnerligen imponerande projekt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000