HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En mästares ankomst!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/07/07 :  22:24:48  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply










Focal Maestro Utopia!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/07/07 :  22:46:39  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Ser inte dumt ut alls
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/07/07 :  22:55:31  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply


Hela härligheten på plats!




Nu skall jag åka på semester en vecka, men när jag kommer hem blir det ett återbesök och jag kan då referera lite av mina lyssningsintryck. Jag önskar då även att ta ett par bättre bilder av hela setupen som är mer färgkorrekta!

Ingen som har reagerat över något annat på bilderna???

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/07/07 :  23:16:26  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
En mac längst upp i racket? Har du smittat Jmlab med datoruppspelningssjukan?

Härliga högtalare förresten!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/08 :  09:33:20  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Ja det är ju klart att det blev Focal igen nämligen Maestro Utopia detta är prevue då de ännu inte är presenterade på Focals hemsida.
De väger in på 116 kg/st och är en 3.5 vägs konstruktion där det bla finns två 11" basar varav en arbetar som en ren subwoofer i ett smart system som fö är patenterat.
Känsligheten är 93 db.
Var nervös över att högtalarna ev. skulle bli för stora för mitt rum men icke alls och som de spelar redan ur lådan!!!.wow
Det finns finjusteringsmöjligheter avseende frekvensgång /rumsakustik/rörförstärkare.
Bosse bula :Micke & Jag var nere på Munchen-mässan och blev inspirerade av alla datorlösningar.
Jag har provat två setups en med DCS Scarlatti upsamplare med inbyggd usb ingång och en med DCS Puccini klocka även den med usb ingång.
Den första positiva överaskningen var hur bra högtalarna spelade redan från början och att de trots allt smälte in "relativt diskret"
Den andra positiva överaskningen var hur bra Alto fungerade i biosystemet var rädd för att Alto skulle få basbekymmer,men icke de satt som en smäck!

Edited by - JMlab on 2009/07/08 10:53:39
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/08 :  09:52:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Ingen som har reagerat över något annat på bilderna???


Det ser ut som högtalarna varit hos tandläkaren och fått blå plastfötter

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/08 :  11:25:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
De väger in på 116 kg/st och är en 3.5 vägs konstruktion där det bla finns två 11" basar varav en arbetar som en ren subwoofer i ett smart system som fö är patenterat.


Är subwoofern aktiv eller passiv?
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/08 :  12:06:34  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Mellanbasen arbetar mellan 220Hz-90Hz och sitter i en sluten låda
Subwoofern arbetar från 90 Hz och nedåt och har "utra-powerful double-ferrite permanent magnet 50mm voice coil vented box
Magnetic Damping System MDS om jag har snappat det rätt är det bla. detta som utgör patentet
Kortsvaret på din fråga det är ett passivt system.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/08 :  12:15:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej, tack för svaret. Något udda och komplicerad lösning, strax över 1 oktav för midbasen, men det fungerar uppenbarligen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/07/08 :  13:05:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Blir inte det en ren 4vägare ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/08 :  16:56:41  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Ja räknar du element såstämmer det ,men enligt Focal själva så menar de att det är en 3,5
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/08 :  17:18:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kan hända att midden, som i sin slutna låda faller akustiskt 12
dB/oktav under 90 Hz, inte har något elektriskt högpassfilter och
således kan man välja att tolka det som en 3.5-vägare.
Go to Top of Page

plaudio
Starting Member

40 Posts

Posted - 2009/07/08 :  17:36:53  Show Profile  Visit plaudio's Homepage Send plaudio a Private Message  Reply
Lite info som kanske kan hjälpa till i funderingarna:

http://www.plaudio.com/banners_ads/maestro_ref.pdf

www.plaudio.com

Edited by - plaudio on 2009/07/09 12:08:49
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/07/09 :  12:23:01  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
quote:
Jag har provat två setups en med DCS Scarlatti upsamplare med inbyggd usb ingång och en med DCS Puccini klocka även den med usb ingång.



JmLab - hur upplever du ljudet genom USB jämfört med dcs-stacken?

Har diskuterat detta med folk en del och de har ju också provat sig fram i usb-djungeln med rätt gott resultat, men så läser man rätt mycket om USB:s begränsningar vad gäller ljudöverföring....

Funderar själv på att uppgradera mig åt PC/Mac-hållet efter semestern, men hade tänkt använda mig av min Audionet ART G2 som d/a-omvandlare. Software-fronten i datorn är sen helt okänt territorium i detta skede....

Grattis till det fina nyförvärvet! Det var ju inget större fel på ljudet tidigare, kan tänka mig att du når helt nya nivåer i och med denna uppgradering.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/09 :  12:36:44  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Som man kan se på den ovanstående bifogade pdfn
ser man att den "slutna"lådan för mellanbasen har 7 st ventilerande hål ner till subavdelningen
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/09 :  12:56:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Dessa sju hål jämnar ut midbasens impedanstopp vid dess resonansfrekvens för att underlätta midbasdelningsfilterkonstruktionen.

Någon som har en annan förklaring till varför de är där?

Edited by - PetterPersson on 2009/07/09 12:57:31
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/09 :  13:02:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Säkert en HH, PP!

Men den borde påverka basreflexkonstruktionen i lika stor utsträckning, vida inte avstämningen sammanfaller med portens.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/09 :  13:06:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, det är det jag också har funderat på, om det lyckats få ihop det så
finurligt att vid basens HH-frekvens kan basen "tillgodoräkna" sig den
sluta kammarens volym (och därmed öka verkningsgraden vid
HH-frekvensen) samt att vid denna frekvens har midbasen sin resonans,
vilket gör att basen endast känner av den slutna kammarens volym och
inte "orkar" trycka ut midbasen då den är i resonans (har hög impedans).

Intressant

Eller svamlar jag bara

Edited by - PetterPersson on 2009/07/09 13:07:28
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/09 :  13:35:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Utesluter det ena det andra? Det kanske är intressant när du svamlar?

Audionet: Rackarns läckra högtalare och jag blev chockad av att det är 11 tummare! Reagerade och tänkte att det va fjuttiga åttor eller liknande...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/09 :  14:15:37  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
RKL:Jo det blev en "rätt häftig"uppgradering och som lök på laxen fick jag ytterligare en bonusuppgradering med Alto i bion.
Har inte kört Dator/USB mot Dcs stacken min drive är på översyn,kommer snart hoppas jag.
Micke/Audionet kör genom sin ART G2 med mycket gott resultat
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/09 :  14:24:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Äsch jag skrev fel nick i min post - riktar den såklart till dig JMLab.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/09 :  15:27:35  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Ja det förstod jag,men Micke/Audionet är ju skyldig till reportaget&de fina bilderna
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2009/07/09 :  17:47:12  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
du har väldigt fin konst i ditt hem!

eoJeud
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/09 :  18:31:03  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
80-talet: tack för det.Har många andra intressen också!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/09 :  22:18:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ojoj, vilka skapelser, hoppas att man får komma och lyssna en sväng.

Vackert .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000