HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Donovan - en stark anrättning efter gammalt recept
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/16 :  09:33:47  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Trots att min Kapello inte är färdigbyggd ännu så har drömmarna börjat vakna om ett slutsteg. Min kompis Jörgen har haft några idéer. Bland annat ett slutsteg med fyra parallellkopplade G 807 per kanal som slutrör. Jörgen har två monoblock med sex stycken parallellkopplade G 807 per kanal och de lämnar ca 100 W per styck. Det låter helt underbart.

Tanken var att jag skulle bygga en "Candela-Heavy" till skillnad från den "Candela-Light" som vi följt tillblivandet av på forumet. Min Candela skulle då innehålla ursprungscandelans drivsteg men skulle ha fyra stycken parallellkopplade G 807 som slutrör. Jag ringde därför Bo Hansson en kväll och frågade vad det satt för Lundahlare som utgångsjärn i Candelan.

Bo hade ett annat intressant förslag som jag hade svårt att inte undersöka närmare. Han sa att han hade en Stereo Dovovan från 1972. Den skulle vara potent nog att, nära nog, lämna samma uteffekt som Jörgens slutsteg. Den har Candelans drivsteg men bygger på två 6550 per kanal som slutrör. Den låg i Bos källare i delar men var i stort sett komplett.

Det dröjde inte förrän Jörgen och jag ringde på dörrklockan hos Bo på Blåbärsvägen i Karlskoga.

Efter att Jörgen gått igenom konstruktionen tillsammans med Bo beslutade jag mig för att slå till.

Så här sa Bo om Donovan:

Ibörjan av 1970 talet såldes i AudioProdukters butik. En hel del rörförstärkare, trots att det på den tiden var "ute" då de nya operationsförstärkarna möjliggjorde förstärkare helt utan distorsion. Bland annat sas det att det inte skulle vara möjligt att får fram reservrör inom 3 eller högst 6 månader.

Vid ett tillfälle kom Elfas representant Lasse Jensen, på besök till butiken. Lasse offererade något som han inte var säker på vad det egentligen var men han beskrev som "en stor hög med fina förstärkare, med gammal teknik". De innehöll något slags lampor, istället för vanliga komponenter. De var visserligen inte hopsatta, men det skulle vara en enkel match. Efter en stunds utfrågning började det komma fram att det rörde sig om Dynacos förstärkare Stereo 70, Mark II och några Mark VI.

De skulle kunna säljas till ett mycket attraktivt pris och efter en del förhandlande köptes hela lagret inklusive reservdelar. Butikens "stamgäster" kontaktades och hela partiet såldes lördagen efter att leveransen landat i butiken.

Det fanns dock ett tjugotal utgångstransformatorer som blivit över. Ove på Ingenjörsfirma Teltec i Örebro, som också räknades in som stamkund, tog på sig uppdraget att ta fram en nätdel med reglering, för att bygga ihop ytterligare 10 stereoförstärkare.

Det blev en mycket bra förstärkare som lämnade ca 75-80 watt per kanal och den hade en bättre pondus än förebilden MKIII.
Efterhand har förstärkaren blivit provbänk för olika ideer, där framförallt nya drivsteg testats och utvecklats, Det första var en Mullardkoppling, som också används av EAR, Marantz, Luxman, Michael & Austin och många andra.
Senare tillkom Candelans drivsteg, som från början är en variant av en hörtelefonförstärkare för elektrostatlurar.

Slutsteget innehöll till en början 8417 rör, men ersattes ganska snart av 6550. I övrigt har det inte varit någon större inkarnation av slutstegsdelen.

Förstäkaren fick benämningen "Stereo Mark III". Efterhand när det blev allt mindre kvar av grundkopplingen, kom den döpas om efter Bos hund, en Old English Sheepdog, till "Donovan" eller "Stereo Donovan".

Merparten av förstärkarna är fortfarande i drift, 35 år efter tillblivelsen.


Nu ligger delarna i Kapellet. En låda att bygga slutsteget i har beställts och så snart den anländer kommer Jörgen att påbörja ihopsättandet av den "nya" Donovan.

Edit: Ändrade beskrivningen av Jörgens slutsteg.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2009/07/16 14:57:35

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/07/16 :  09:39:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Skoj Eddie!
Bara att bänka sig och följa tråden
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/16 :  10:01:05  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Hej pix! Jörgen och jag tänkte hälsa på dig någon dag.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2564 Posts

Posted - 2009/07/16 :  10:14:53  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Nu vet jag vad 6550 skall andvändas till.
Intressant projekt.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/16 :  10:41:37  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Just det, Imperial!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/16 :  11:06:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det här blir spännande

När får vi se de första bilderna??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/07/16 :  13:55:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jaha då blir det fler galna trevligheter att följa med er två vid rodret .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/16 :  14:58:48  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Det kan du slå dig i backen på, Bubbel!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/07/16 :  17:44:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Hej pix! Jörgen och jag tänkte hälsa på dig någon dag

Det tycker jag!
Stereon är riggad och kaffehurran är laddad
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/07/16 :  20:57:13  Show Profile Send mrk a Private Message  Reply
Yes!

En ny bildtråd från kapellgänget!

/krille

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/16 :  21:36:20  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Lita på det mrk!

Tog några bilder på komponenter idag.


Nättrafo fån Transformator-Teknik i Åmål. Jag har mailat företaget för att ev få någon spec på trafon.


EL 519


Jörgen har spexat till det och tillverkat ett par rörlurar. De ska vi ha på oss vid högtidliga tillfällen.


Mer bilder på elektroniken. Utgångstrafos.


Lite drivstegsrör.


Slutrör. 6550.


Själv tog jag en pilsner i värmen.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/07/17 :  09:22:12  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Det här blir kul att följa!
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/18 :  02:43:49  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Fick beskedet från EdgarAudio att mitt chassie inte finns i lager och att det kommer att ta ett par veckor innan det kommer.

Ska vi vänta, får ni vänta!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/07/18 :  11:10:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad är det jag ser, Jörgen nyfriserad fel välfriserad . Det är en vällagrad öl du dricker Eddie jag tippar på att den är minst 30 år gammal med det motivet på burken .

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/18 :  11:28:20  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Det stämmer, bubbel!

Jörgen ser ut som om han har huvudet upp-och-ner numera. Det är hans sommarfrisyr.

Beställde två stycken toppanodkontakter till EL 519-rören idag. De rören ska användas till anodspänningsreglering. Vi kan då ställa anodspänningen (B+) mellan 3 - 700 V.


Del av kopplingsschemat för nätdelen.

Edit: Ändrade i förklaringen till användandet av EL 519.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2009/07/18 21:06:42
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/07/25 :  22:11:27  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
I fredags damp dessa ner innanför ytterdörren till min lägenhet.


Nu väntar vi vidare igen. Under tiden byter Jörgen element på ett par Leiror.


Här, nytt i förpackning.


Jörgen påför försiktigt lite lod på, de sedan tidigare endast klämda, kabelskorna. Han trivs ganska bra i rörlurarna även om de klämmer lite bakom öronen.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2009/07/25 22:14:32
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/08/09 :  22:00:47  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Teoripass med Donovans pappa.


/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/08/23 :  09:33:59  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply

Då har äntligen ett stort paket anlänt från Bollnäs. Paketet öppnades på kapelltrappan under högtidliga former trots att vi mycket väl visste exakt vad som fanns däri. En pryl i lådan ger också upphov till en helt ny tråd i forumet som ni kommer att få se.


En likadan låda som Kapellon byggdes i ska också användas till Donovan. Borrmaskinen åkte fram på direkten.


Här en lampa som ska pryda framsidan och indikera att effektförstärkaren är påslagen. Lampan är inköpt på radiomuséet i Göteborg.


Så här ska transformatorerna sitta.


Påritat och klart för att borra på baksidan.


Här är det borrat. In- och utgångar för höger kanal.
Till vänster i bild, utgångar för högtalare. Sedan en liten special som jag inte sett förut. Uttag för teleplugg. Den ena är monterad på bilden men en till ska dit. Dessa uttag är för att ställa bias.

Jörgen har förklarat för mig att när man ställer bias så gör man normalt det genom att mäta spänningen över ett känt motstånd och därigenom, indirekt, mäta strömmen. I det här fallet mäter man strömmen direkt och ställer in densamma. Det går till så att, under drift, är kretsen sluten mellan det båda teleuttagen. När man ska ställa bias, kopplar man in mätinstrumentet via de båda telepluggarna. Kretsen bryts då mellan dessa och strömmen går istället genom mätinstrumentet. Man ställer alltså stömmen direkt utan att mäta över ett motstånd och ställa spänningen.

Till höger om telepluggarna sitter ingång för kontrollförstärkaren.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/08/23 :  09:41:45  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Under tiden som jag pysslade med min effektförstärkare så håller Jörgen på med ett litet sidoprojekt. Han bygger ett slutsteg av grejer som blivit liggandes.






Han är inte blyg när det gäller högtalarutgångar i alla fall. Här har han tagit i ordentligt.

Slutsteget påminner i mycket om Dynaco Stereo 80. Vi vet inte vad vi ska ha det till ännu.


Och jag som trodde att det var slut med transistorer i kapellet för gott nu... Det här får väl anses vara ett av Jörgens svåra återfall.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/08/23 :  09:42:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Donvan blir Snygg och stilenligt med Kapellon, Eddie
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/08/23 09:47:29
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/08/23 :  10:12:26  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Det blir den!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/23 :  14:35:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På G IGEN!!!!!
Ger ni aldrig upp gubbs?!
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/08/23 :  15:08:22  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Nähä du! Vi ger inte upp i första taget. Var det bra på andra sidan Atlanten?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/23 :  15:50:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kanonbra!
Det heter Borta bra men hemma bäst, men fan vet.
Vi gjorde ett besök på Great Plains Audio, finns en liten tråd om det någonstans. GPA är arvtagarna till gamla fina Altec Lansing.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/08/23 :  19:19:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jörgens impulsköp i Göteborg på diyträffen har kommit till användning jag minns fortfarande hur han sken i kapp med glittret från högtalarkontakterna.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/08/23 :  21:54:12  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Du har rätt Bubbel! Han glittrar varje gång han tittar på dem. Bo Hansson var dock måttligt imponerad.

Idag har vi varit väldigt flitiga i kapellet. Ska fotografera lite imorgon kväll igen.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000