HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Thorens TD-125 renovering.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R.Lang.
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/08/12 :  18:47:24  Show Profile Send R.Lang. a Private Message  Reply
Hej alla.
Är "ny" (Första inlägget iaf.) på forumet och tänkte börja med att be om hjälp.
Det är så att jag för ett tag sedan tog över min fars gamla vinyl-spelare, en TD-125. Den har stått still ett bra tag och jag tänkte fräscha upp den både ljudmässigt och utseendemässigt.
Jag tog några bilder på den, men det får komma upp senare pga. bristande dator-kunskaper.
En av filerna visar tonarmen som ser skadad ut i mina ögon, men vilket skulle förvåna mig med hänsyn till min fars pedantism. Är den lätt böjd nedåt längst bak? (Det är orginalarmen)
Ljudet är dovt och burkigt och jag antar att dom gamla kablarna har sett sina bästa dar. Jag har undrar om det går att byta bara kablarna eller om det är bättre att byta hela tonarmen? (Jag har redan testat att byta pick-up vilket inte förbättrade ljudet nämnvärt)
Jag ska smörja upp den och fräscha till de ljusnade ek-sidorna. Vad för sorts smörjmedel ska jag använda? Funkar det med vanlig symaskinsolja?
En sista fråga för nu. Jag tycker drivlinan känns bra och den håller jämnt tempo när den snurrar. Borde man byta den pga. ålder ändå?

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2009/08/12 :  19:36:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hej och välkommen till HiFiForum.

Du har en riktig liten klenod där. Det är helrätt att ge den lite kärlek, TD125'or kan sjunga väldigt fint. Det finns hur mycket information om Thoréns spelare som helst på nätet. Ett av de mest seriösa ställens är The analog dept. De har en TD125 dept. där bland annat denna renovering finns dokumenterad. http://www.theanalogdept.com/ron_will.htm

Vinylengine.com är en annan källa till massvis med vinylinformation.

Det där med symaskinsolja skulle jag nog inte prova. Jag hade nog valt någon typ av träolja. Personligen är jag väldigt förtjust i Owatrols båtoljor, men det är säkerligen inte sådana de använt från början. Det finns några TD125-ägare här på HiFiForum så jag hoppas att de kan ge dig bättre tips på vad du skall använda.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

R.Lang.
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/08/12 :  19:41:49  Show Profile Send R.Lang. a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Ska kolla upp det genast.
Men det där med symaskinsolja hade jag tänkt mig att smörja spelaren med. För träolja är väl ingen höjdare till smörjning va?
Ps. Bilder kommer snart. Ds.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/08/12 :  21:15:51  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Gratulerar R.Lang!

Jag var i samma läge som du för ett år sedan. En 125 som stått still i 25-30 24 år stod hastigt och lustigt i vårt enkla hem...

Det var en lite krokig resa innan den kom i ordning. Du kan läsa om den från sidan 6 i min tråd i medlemmarnas system (länk i signaturen). Som du kanske ser är min 125:a lite speciell - den ligger i en speciallåda SME 2000 Zarge. Det är tydligen väldigt ovanligt.

När det gäller rengöring använde jag vanlig möbelolja till träet och båtrengöringsprodukter till locket. Ren bensin användes till metalldelarna. Jag investerade i en flaska - inte helt billig - skivspelarolja från Svalander (www.svalander.se) för smörjningen. Jag köpte även ny drivrem därifrån.

Använd sökfunktionen eller Google och sök på domän hififorum.nu, så hittar du de flesta av dessa trådar. Det finns även ett par-tre mycket intressanta trådar på grannforumet, Euphonia Audioforum (www.euphonia-audioforum.se) som beskriver arbete med Thorens TD125. Använd sökfunktionen där. Sök även på SME 3012 eller 3009 om du har SME-arm och vill ha info om den.

Det var väl det jag kommer på nu. Det ska bli väldigt intressant att få följa din resa...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/08/12 21:34:58
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2009/08/12 :  22:03:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Men det där med symaskinsolja hade jag tänkt mig att smörja spelaren med. För träolja är väl ingen höjdare till smörjning va?
Hahaha, du har helt rätt, Owatrol skall man inte smörja mekaniska delar med, det är en träolja.

Det finns säkert info om vad som passar som lagerolja på de sidorna du fått tips om.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2009/08/12 :  23:07:49  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Olja för lagret.
Jag använder vanlig mineralolja 10W40 ingen dyr olja här inte!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/08/13 :  07:12:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En mycket bra olja till skivspelarlager är ABU spinnrulleolja, finns i sportfiskeaffärer för en struntsumma.
En mycket ren olja som bygger en stark, extremt stabil film och är inte hygroskopisk.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2009/08/13 :  09:42:05  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Direktlänk till artikeln om TD 125
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=519&st=0
Direktlänk till artikeln om SME 3012 armen
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=597
Det är absolut värt att ta väl hand om din gamla klenod R.Lang
och välkommen till forumet

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000