HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Janssons nya dipoler. Allt med nu.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/23 :  10:14:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tävling på gång...

Då kan man ju passa på och göra den där högtalaren som man gått och funderat på i ett par år nu.

Under tidigare byggen finns det vissa saker jag fastnat för som jag tycker har funkat mycket, mycket bra:

1: Dahlbergdiskanter.
2: Någorlunda stor membranyta generellt.
3: SEAS Excel-serie av baselement.
4: Dipol.
5: Delning mycket lågt i frekvens, ca 500Hz.

Detta medförde i tidigare byggen även vissa problem som jag tänkte göra ett försök att lösa nu:

1. Dippar i bandens frekvensgång, beroende på baffelns geometri.
2. WAF-problem
3. Färgningar pga att baffeln sjunger med?
(Fenomenet finns men har inte stört mig, men ofta märker
man skillnaden först när ett problem är åtgärdat)
4. Något för låg impedans för OTL-rörsteg.
(Inte heller detta har jag haft ont av men det hela kan göras bättre i lägsta basen)

De nya högtalarna blir ca 160 cm höga, ca 50 cm breda och kanske med ett djup på 30 cm i sockeln.
De kommer att få en mycket stabil ryggrad där elementen spänns fast i magnetsystemet, och inte
i baffeln. Baffeln blir i stavlimmad ek, dämplimmat mot MDF.

Tanken är att ha fyra 8-tums Excelbasar per sida och utnyttja den högre känsligheten (jämfört med bandet) till dipolkompensering.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/04/05 09:36:58

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/23 :  11:02:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Wow, välkommen...ribban är lagd!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/08/23 :  22:31:03  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Detta följs med spänning!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/24 :  22:57:51  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
"Waf-problemen" kommer att ha hög prioritet, men
han kommer inte att behöva lösa dem själv den här gången.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/25 :  12:47:11  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Kraftigt OT.

Jag blir alltid full i fniss när jag ser ditt "Waff,Waff."
Hysteriskt roligt.

Sedan väntar jag också med spänning vad som komma skall.
Det är ju skapligt seriöst, minst sagt.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/26 :  11:54:28  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Spännande
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/26 :  12:48:40  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Mycket intressant!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/30 :  01:36:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det verkar som jag kan integrera två Dayton IB 15-tummare i varje högtalare. Jag hade nästan gett upp den idén för jag fick inte dessa att spela rent ihop med resten i nuvarande systemet. Men i kväll föll det på plats tyckte jag. Nu vet jag hur det ska gå till!

Nu snackar vi om ett biampat system.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/08/30 :  09:58:36  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
skulle vara ql med lite bilder =)
lr räknas det som spionage?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/30 :  13:53:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Inget är byggt ännu så det finns inte mycket att visa.

Men det kommer så småningom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/09/07 :  13:41:28  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Hur länge ska du hålla mig på halster, Bernt?

Har du inte ens en liten ritning/skiss att publicera?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/07 :  18:59:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mycket annat att göra också tyvärr...

Jag har köpt lite material i veckan som gick i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/07 :  21:16:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En liten tröstbild till de otåliga:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/07 :  22:16:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Alltid en bra början
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/07 :  23:09:23  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ingen masonite.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/08 :  07:24:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Underbart! Då kan det inte gå annat än bra
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/08 :  07:41:32  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag är inne på ek frontar till mitt bygge, var köpte ni in dessa?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/08 :  08:46:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Rusta. http://www.rusta.se/search.asp?s=hyllplan

Köpte tre stycken 2000x300x16 mm á 349 kr
och en styck 2000x200x26 mm á 299 kr

Så långt har bygget kostat 1346 kr alltså.

Hälften av Excelbasarna finns i nuvarande
högtalarna, likaså Dahlbergdiskanterna.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/08 :  12:55:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här är första skissen, jag ritade denna för några månader sedan på ett fik i Köpenhamn.
(Syns på kaffefläcken om inte annat)


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/08 :  12:58:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Värdefulla länkar jag sparat i PM till mig själv i somras:
Dämpmaterial: http://www.swedac-acoustic.se/
Infästning av basar: http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/08 :  13:06:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så här ser föregångarna ut, lite experimentbetonat som blev permanent - tills nu i alla fall.
Moduluppbyggt. Så här har det sett ut i tre år tror jag. WAF-en är sådär lagom...
Tanken är att de nya ska bli mindre breda och att banddiskanten hamnar mycket närmare kanten.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/09/08 13:07:05
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/09/08 :  17:44:40  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Åhh vad roligt detta ska bli!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/08 :  19:37:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänka sig, det tycker jag också!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/10 :  09:26:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eftersom jag inte börjat bygga ännu kan man läsa bakgrunden till det här bygget så länge:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=31330

Det här är erfarenheter jag har med mig i bagaget så att säga.
Jag kommer att gå in på ett par specifika punkter senare idag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/22 :  02:37:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu verkar det som de Excelbasar som fattas för bygget dyker upp i nästa vecka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/10/23 :  13:33:10  Show Profile Send JOOn a Private Message  Reply
Äntligen, kan vi få se fortsättningen på detta projekt efter att otåligt under en månads tid förväntansfullt med jämna mellanrum kontollerat om något skrivits.
Jag ser personligen verkligen fram mot att följa detta projekt, då jag är mycket imponerad av ljudet från dess föregångare vilka verkligen imponerade och inspirerade mig.
En fråga; Kommer du använda en längre banddiskant i denna konfiguration än i den befintliga? Du hadde tidigare lite synpunkter på spridningen från de du vid mitt besök använde!
Kör hårt Bernt!

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000