HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 SB3 analog tar sig an Lavry DA10 samt HD DA9
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/22 :  18:24:56  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Tänkte göra en liten utvärdering av Squeezeboxens analoga utgång mot Lavry DA10 samt Harmony Design DA09.

Jag tycker ljudet blir tråkigare när jag kör SB3 jämfört med min cd-spelare Nad S500. Därav blev det hemlån av två Dacar för att se om dessa kunde tillföra något.

kombatanterna:



BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/22 :  18:26:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ah, samma dac'ar som jag kört/kör med här hemma. Ska bli kul att höra vad du tycker om dom.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/22 :  18:49:18  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Kringutrustning ser ut så här:

Nad S300
Audio Monitor GR10
Audioquest Caldera högtalarkablar
Ixos Ixotica DX2 koaxial digitalkabel
Tara Labs Prism 55 XLR mellan DAC och S300

Kommentera gärna setup och lyssningsrum, jag är en glad amatör som provar mig fram Tar gärna emot tips och synpunkter!

Från lyssningsposition:


Hemsnickrade BAD-paneler bakom tv och högtalare. Dom bakom högtalarna är mobila och tas fram vid finlyssning

I övrigt ser rummet ut så här:



Nyfiken vad ni tror om dämpning av rummet, kanske saknas något på väggen bakom soffan!? Men BAD-panelerna, soffan och mattan gör verkligen sitt.
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/22 :  18:52:31  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
quote:
Ah, samma dac'ar som jag kört/kör med här hemma. Ska bli kul att höra vad du tycker om dom.


Kul! Alltid roligt att jämföra. Kör du oxå via Squeezebox?
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/22 :  18:56:40  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jepp, sen 1-2månader tillbaka kör jag mest via squeezeboxen. Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46071&whichpage=10

Jag gillar ditt rum, speciellt tyget på panelen bakom tv'n och den mörka tapeten! Synd att dölja den tapeten. Hur känns ljudet i rummet? Är det angenämt att prata där tex?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/22 :  19:03:03  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Först ut är:


Stort tack till Ola för lånet av denna!

Mycket switchar och grejor på framsidan, men byggkvaliteten känns gedigen. Robust och rejäla switchar, inget glappande där inte.

På baksidan hittar vi balanserade utgångar. På ingångssidan finns: optisk, koaxial samt balanserad AES.

Jag kör på balanserad ut (enda valet) samt koaxial in.

Lyssningsintryck följer snart!
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/22 :  20:07:28  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Roligt att du gillar det, var verkligen lite orolig för hur tapeten skulle se ut innan jag fick upp den, men väl uppe blev jag jättenöjd! Håller med att det skulle vara trist att sätta upp något på den. Tänkte testa med en lös markskiva bara för att se om det gör någon skillnad.

Ja jag tycker att det är behagligt att prata i rummet.
Det är betongväggar runt om så innan dämpningen hamnade på plats var det verkligen eko där inne.

Kikade lite i din tråd, mycket trevlig anläggning du har
O stort grattis till den lilla!

Jag fortsätter med tråden imorgon, nu blir det film o vin.



Edited by - atomjohan on 2009/08/22 20:10:56
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/23 :  16:12:44  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
LAVRY DA10

När jag kopplade in Lavry DA10:an var förväntningarna höga. Jag har hört mycket gott om resultaten av att koppla in en extern DAC till Squeezeboxen. Att Lavryn sagts tillhöra en av dom bättre (i för mig rimlig prisklass) gjorde inte saken sämre.

Jag hade även SB3:an inkopplad analogt, så att jag skulle kunna switcha avbrottsfritt mellan dessa.

Jag hade switchen PLL "crystal" invalt på framsidan,samt polarity på "normal".

Första låten ut: Dire Straits - Brothers in arms (FLAC)

Första intrycket blir faktiskt en besvikelse. Jag hade nog förväntat mig att höra större skillnad men i början hör jag ingen alls. Då är jag dock som sagt innan, endast en glad amatör.
Efter en stunds lyssnande börjar jag dock urskilja små men hörbara nyansskillnader. Basen känns lite tightare med Lavryn, vissa instrument känns lättare att urskilja. Ljudet känns dock lite ljusare, stundom nästan vasst.

Nästa låt: Anna Ternheim - Better Be (FLAC)

Får liknande inryck som första låten, Lavryn känns dock mer detaljerad i denna låt. Här börjar dock ljusheten göra sig mer påmind. Det blir nästan lite väl vasst ibland. Jag blir lite förvånad då jag inte fått detta intryck av att ha läst diverse forum.

Sammanfattningsvis efter cirka en timmes lyssnande att visst ökar detaljrikedomen med DA10:an. Basen blir tightare och instrument blir lättare att urskilja. Men jag tycker att skillnaderna är små. Dessutom kan det nästan bli på gränsen till för vasst ibland. Då min anläggning är ganska ljus från början (map GR10:orna), kanske detta inte är så konstigt.

Dags för DA9 att få jobba. Fortsättning följer snart.


Edited by - atomjohan on 2009/08/23 16:14:09
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/23 :  16:30:30  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply


Harmony Designs DA9:a är onekligen stilren, en on/off-switch på framsidan, en lysdiod samt ett volymvred (tillval). DA9:an finns med både silver och svart chassi.

På baksidan hittar vi koaxialt och USB in, samt en switch för att skifta mellan dessa. På utgångssidan finner vi balanserade XLR samt RCA.

Byggkvaliteten känns även här gedigen.

DA9:an mäter B243mm D205mm H48mm
DA10:an mäter B200mm D256mm H45mm

Lyssningsintryck nästa!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/08/23 :  16:33:24  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Är alla inställningar i SB optimala så inte jämförelsen haltar?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/08/23 :  17:19:31  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Hmm samma problem som jag har!
Har kopplat till en Arcam reciever, men tycker att det låter vasst, Via analoga ingångarna så förlorar man upplösning men tonbalansen är trevligare.
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/23 :  17:35:34  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Jag hoppas det, volymen ut från SB3 är på max. Ändrat inställning i squeezecenter så att FLAC packas upp genom datorn:
FLAC - FLAC = Avaktiverad
FLAC - MP3 = Avaktiverad
FLAC - WAV = FLAC

följde denna tråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66696&whichpage=4

Finns det några andra inställningar man bör göra?



Mvh Johan
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/23 :  18:07:23  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Harmony Design DA9

Koaxialt in, balanserat ut.

Vi börjar med: Dire Straits - Brothers in arms

Här hörs det en viss skillnad direkt när jag skiftar. Trodde först att det kunde bero på att jag visste vad jag skulle lyssna efter. Detta resonemang kunde jag stryka efter att ha kopplat in Lavryn en sväng igen.

DA9:an känns inte lika ljus. Här tillkommer mer värme på ljudet känns det som. Bra eller dåligt är väl personligt, men för mig passar det bra. Nu känns plötsligt ljudet lite tråkigt med SB3:an analogt. Detaljrikedomen är bra med DA9:an men Lavryn känns ett snäpp bättre på den punkten.

Vidare med: Anna Ternheim - Better Be

Här finns också en märkbar skillnad. Fylligare ljud helt enkelt. Lavryn känns även här (vilket den var genomgående) mer detaljerad, men DA9 har desto mindre antydan till vasst ljud.

Sammanfattningsvis efter cirka en timma så känns DA9:an lite varmare i ljudet än Lavryn. Detaljrikedomen är bra, men snäppet under Lavryn.
Tyckte inte att det var några jätteskillnader här heller mellan SB3 analogt och DA9 men visst finns den där, och den var (i mitt tycke) tydligare med DA9 än med DA10.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/23 :  23:49:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Intressent. Det är lite åt samma håll som jag oxå tycker. Men jag tycker basen på lavryn är rätt markant. Lite överdriven ibland just i mitt system eftersom högtalarna inte kan spela den basen så bra.. Eller hur man ska säga. Sen tycker jag att lavryn lätt blir för ljus. På riktigt bra inspelningar så kan den göra sig. Men jag satt en dag och lyssnade via den (dock via cd-transport) och tyckte det var lite tråkigt att lyssna. Så jag bytade till DA9'an och musiken blev klart trevligare och roligare att lyssna på.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/08/26 :  10:17:08  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
quote:
Intressent. Det är lite åt samma håll som jag oxå tycker. Men jag tycker basen på lavryn är rätt markant. Lite överdriven ibland just i mitt system eftersom högtalarna inte kan spela den basen så bra.. Eller hur man ska säga. Sen tycker jag att lavryn lätt blir för ljus. På riktigt bra inspelningar så kan den göra sig. Men jag satt en dag och lyssnade via den (dock via cd-transport) och tyckte det var lite tråkigt att lyssna. Så jag bytade till DA9'an och musiken blev klart trevligare och roligare att lyssna på.


Håller med där, basen hade jag inte några problem med men just ljusheten. Men som du säger, med vissa låtar är Lavryn verkligen bra. Tex i Dido´s "white flag" lät väldigt bra, speciellt gitarren som man verkligen la märke till.

Jag tror det blir en DA9:a för mig, passar nog mitt system bättre helt enkelt. Det skulle varit roligt att testa en DAC1, då den är så lovordad. Men efter vad jag läst verkar den ännu mera detaljerad och ljus än Lavryn, så jag har inga stora förhoppningar att den ska passa mig.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/08/26 :  16:17:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
DAC1 låter sämre än Lavry enligt tester. Men de har uppgraderat ljudet i USB-varianten och ännu mer i PRE-varianten.
Du har uppenbarligen en anläggning där du behöver tillföra värme i ljudet vid källan.
Då är nog inte DAC1 ett alternativ.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/08/26 :  20:44:15  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Det finns en DA11 med usb.......som tydligen skall vara ännu bättre än DA10:an..........den är dyr!
Själv föredrog jag da9 framför Stello DA220 MkII.
Just nu är min Pre906 och får en usb-ingång till dacen.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2009/09/07 :  21:02:59  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Danish Audio Design DAC05 kanske är det du söker.
Mycket trevlig att lyssna på.

mvh
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/08 :  00:51:11  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Klick, Klick, Klick...
Mellan varje låt.

Har för mig att vi lånade hem en modell som gjorde detta. Blev galen efter ett par låtar.
Förstår mig inte på relästyrd volym heller.

Trivselfaktorn är något man får tänka på, idén är ju att leva med prylen ett bra tag.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/08 :  10:05:42  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mm, jag vill inte köpa nån da9 som har volymkontroll just pga det reläet som slår av och på.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/09/08 :  20:09:45  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Jag håller med om reläet som klickar mellan varje låt. Därför blir det nog en utan volymkontroll för mig om det blir köp. Inget jag störde mig så mycket på under testet men det kan nog bli irriterande i längden.

Jag har hört mycket gott om DA05:an, ska försöka hitta en sån för provlyssning.

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2009/09/09 :  10:09:38  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Testa Lavry DA10 från NAD'ens digitalutgång (om den har). Jag har testat Lavry med Macbook (digital out), Quad CD67 och squeezebox. Jag tycker Lavry låter bäst från Mac'en =). Låt Lavryn stå igång ett dygn och se vad som händer. Testa hörlursförstärkaren och jämför.

Dac1 vs Da10: Som jag har förstått det så låter apparaterna mycket lika varandra. Vissa föredrar dac1, andra da10.

Snoogens
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2009/09/23 :  00:05:19  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Kul att så många gillar DA9.

Anledningen till att det sitter ett relä ihopkopplad med en supernervös muting på utgången i DA9 med volymkontroll är att man utan att riskera haverier skall kunna koppla DA9 direkt till ett slutsteg.

Själva dacchippet är via analogdelen kopplad direkt till utgången. Volymen är digital och sitter inuti dacchipet. Den styrs av extern processor.

Om man till exempel sliter ut nätkontakten på källan, eller gör något annat ovarsamt så kan man i värsta fall få gräsliga störningar på utgången som via ett slutsteg kan förstöra högtalarna. Därför läser mutingen av både om det finns info i inkommande data och om det överhuvud taget finns en ingående data. Om någon av dessa saknas så bryts utgången. Med relä eftersom det inte påverkar ljudet. Jag lade ned en hel del jobb på att göra mutingen så nervös/säker som möjligt.

Mutingen är alltså en säkerhetsmuting.

Man bör väga priset för volymkontrollen mot klickandet: Dess påverkan på ljudet är mindre än den påverkan som alla potar har, utom riktigt dyra och fina, dvs potar som kostar från 600 kr från tillverkaren. Alps blå sitter i förstärkare i prisklassen upp till 30 000 kr. Den kostar under 100 kr om man köper många och låter inte lika bra som volymkontrollen i DA9. Det är samma sak med de digitalstyrda potar som är så vanliga, de låter inte lika bra som volymen i DA9.

Volymkontrollen i DA9 är inte perfekt, men om man ser till priset så är den ett klipp. För de 1200 kr extra som DA9 med volym kostar så hittar man inte något som är bra. I paketet ingår klickandet. Det går naturligtvis att koppla bort mutingen för den som önskar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000