HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD166 mkII, tips?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/06 :  12:10:26  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Är lite sugen på att skaffa en sådan. Sitter idag med en rega p1 som skivtallriken skevar på
Så hur bra är TD166:an? vilken klass är det på tonarm osv? Är tonarmen på min p1:a sämre?
Köpte en ny at95 just innan skivtallriken började skeva och sen har den knappt blivit använd, tanken vara att flytta tonarmen om den inte är sämre.

Vad tror ni om skivspelaren? kan det bli nå eller har ni några andra förslag?'

Mvh

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2009/09/07 :  14:05:09  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Thorensverken brukar vara outslitliga (användes ofta på bibliotek) Rega armen är vid överlägen den sladdriga plastpinnen som finns på en 166.

Med transplanterad arm kan den bli riktigt bra (hade själv en TD 150 mkII med Rega RB300 arm på)
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/09/08 :  00:05:52  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det är väl hyfsat vanligt att man monterar SME-armar på 166:an?

Men som sagt, Torens TD 166 är en kalasbra spelare - men armen är den svagaste länken (men glöm inte att kolla så att den flytande upphängningen är OK)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/09/08 :  08:20:04  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
166:an är väl skivspelarnas Volvo 240, stabil, bra för priset och i det närmsta outslitlig . Jag har själv haft en och enda anledningen till att jag bytte var att jag fick ett bra pris på en annan.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/09/08 :  12:35:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om du köper TD 166 så kan du få en massa tips från denna sidan http://www.theanalogdept.com/ rätt skött så håller den länge och ger mycket välljud för pengarna.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/22 :  00:53:57  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Bra svarv men trist arm med snävt utbud av puppor. Måste vara högt komplianstal. 20-25 rekommenderas. OM-serien som är original ligger på 25. Din AT funkar. Stora förbättringar genom att byta kabel ut från spelaren till ex v Van den Hul, respektive byta sladdriga masoniten i botten mot 10 mm MDF dito. Mår bra av placering på väggkonsoler. Kul verk med lite hobby-potential. Haft några självt. Kör nu TD320 med SME 3009R arm. Den armen kan monteras på 166 också.

Kolla även på TD160 som är ett rakt igenom bättre verk. Hittar Du ett Radiolagret-variant av denna modell, slå till direkt.

Lycka till!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

djan
Starting Member

2 Posts

Posted - 2010/03/06 :  16:51:07  Show Profile Send djan a Private Message  Reply
Bumpar tråden, så slipper jag starta en ny.

Äger nämnda skivspelare. Tyvärr har den mest samlat damm i ett förråd tills för några månader sedan. Den fungerar och låter. Men...
Det brummar och distar. (Tror det är nöe skit me signalkablarna då brummet försvinner om man juckar lite på dem). Ett visst behov av översyn och service torde således finnas.

Finns det någon firma i Göteborgsområdet som utför service på skivspelare?
Jag är totalt inkompetent vad gäller mekanik och elektronik så plågsamma DIY-försök undanbedes vänligt men bestämt.

Och för att återknyta till första inlägget:
Är det värt/idé att byta arm till tex en Rega 250/1 arm? SME känns i dagläget lite overkill och inte minst dyrt.

Tacksam för svar
/David
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000