HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En cool maskin!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  21:14:44  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Fick hem en riktigt läcker maskin på översyn, tyvärr är den inte i min ägo.
Kände att det kanske skulle uppskattas med ett litet bildreportage på denna udda fågel med betoning på bärbar eller kanske släpbar.

Vi börjar med lite innanmäte.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  21:24:55  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Vi tar en närmare titt på denna.



4000 varv/minut hmmmm.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  21:35:46  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Vi vandrar nedåt i maskinen.



En till mindre motor och remdrivning till ett svänghjul.
"Remmen" är av åldringsbeständigt material ngn typ av plast faktiskt.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2009/09/29 21:38:22
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/09/29 :  21:44:23  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
jigg bar har du glömt men vad är detta

18 ska de va.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  21:52:35  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hej Classe!
Jag kan säga att byggkvaliteten på denna maskin är suverän trots att den är förhållandevis kompakt.

Tre motorer sitter i den alla med varvtalsavläsning med optogaffel och tachoskivor (utan köttfärs).


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:06:39  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply

En helhetsbild på innanmätet.
Allt är moduluppbyggt med instickskort.



Nu blir det en paus så ni får fundera på vad det kan vara.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:22:52  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Det är ju enkelt.... en rullbandare. modell reserullbandare för att vara exakt. en philips kke?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:41:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Kan avslöja att det är en 2 spårs proffsmaskin ej philips dock så är det en rullbandare.
Tillverkad 1990 och tillverkaren producerade rullbandare fram till 2007.

Bandföringen är verkligen genomtänkt med superkoll på bandspänningen.
Regleringen för bandspänningen startar här.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:53:47  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Teac, Revox?

Edited by - peterbrorsson on 2009/09/29 22:57:35
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  23:17:18  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Ingen av dom.





En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  23:24:50  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Manöverpanelen uppfälld allt är lättåtkomligt.
Här syns även den andra bandsträckaren
Bägge sträckarna har ett avsmalnande spår i plåtskivan och optoavläsare även där som i sin tur styr motorerna till rätt bandspänning.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/29 :  23:33:10  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Nu är kläderna på.




Godnatt!
Fortsättning följer

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/09/29 :  23:56:27  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tandberg

Natti-natt!


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/30 :  07:17:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag gissar på en Otari

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2009/09/30 :  10:48:37  Show Profile Send plundin a Private Message  Reply
Jag tror bestämt att det är en av Danmarks viktigaste bidrag till ljudupptagandet*, en Lyrec

Minns modellbeteckningarna dåligt, men kan det vara en ptr-1.. dom var ganska vanliga på SR på den gamla goda tiden! .. Det är fantastiskt kul med rullbandare!

/ptr

*vid sidan om B&K/DPA, ELT och på senare år DAD

arbetar hos Akkelis Audio

Edited by - plundin on 2009/09/30 10:50:10
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/30 :  17:54:26  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Visst är det en Lyrec PTR-1 eller Frida som den kallas.






En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/09/30 :  18:06:50  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply





En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/09/30 :  18:56:55  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Uhhhhhh Den snyggingen har gått mig förbi

Vad har Du för roligt på väggen?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/09/30 :  19:32:46  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Det där är en riktig önskemaskin!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/09/30 :  21:34:53  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag kom in just nu så jag var inte med från början. Men jag såg att saxen såg ut att vara samma som sitter i en AVOX/Lyrec och vredet är också samma som sitter på en AVOX. AVOX är en tunn maskin för redigering av 1/4":s band och den hade två hastigheter. 1962 började man att tillverka en ny stor maskin för 1/4" som innehöll mycket servo elektronik otroligt avancerad. Vid den tiden fanns det ännu ingen annan liknande maskin. Vi hade två stycken av dom. 1971 byggde Lyrec en 2":s mångkanalare men det var mycket problem med de här maskinerna. Förmodligen så var dom ute för tidigt med tekniken och man lade ner tillverkningen av studiobandspelare. Istället så tillverkade man AVOX som såldes i massor till radiobolagen i norden.Jag vet inte om dom existerar forfarande men det sista som jag vet var att man tillverkade kassetkopieringsanläggningar. Jag kan samtidigt berätta att Lyrec från 1948 tillverkade även gravermaskiner för grammofonskivor och det tillsammans med Ortofon. EMI eller Skandinavisk grammofon AB hade en sådan i sin studio på Östhammarsgatan i Stockholm. Dock var maskinen i mono. Jag har i mina gömmor lite broschyrer både på Lyrec:s bandspelare TR 50 & 53 och gravermaskin. Det här med tacho styrning förekom vad jag vet för första gången hos Stefan Kudelski/Nagra III 1961.

Edited by - gcs on 2009/09/30 22:56:06
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/10/01 :  18:32:36  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
qcs---Härligt med lite historia.
Här är en halvtaskig videosnutt jag gjorde för att visa några funktioner.

http://s188.photobucket.com/albums/z113/cittroman/HiFi/Cool/?action=view¤t=Lyrec2.flv

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/10/01 :  18:37:14  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
mace-- Vad har Du för roligt på väggen?


Jag har för många bandmaskiner så det krävdes fler möjligheter att koppla in dom. hehe
Inte den bästa kvaliteten så det kanske blir till att bygga ngt med reläer istället.
En för rec och den andra för play.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/10/01 :  19:30:55  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det var en imponerande maskin!
Fick lite habegär.
Go to Top of Page

Fjonkalicious
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/10/01 :  23:02:13  Show Profile Send Fjonkalicious a Private Message  Reply
Tjenare grabbar, ny här, första inlägget. Har några rullbandare att titta på jag med. Om ni tycker det är en drömmaskin så finns det två här: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62056388

(för ett år sen så fanns det bl.a. två st Lyrec och 2 st B77:or och 2 st PR99:or i Kalmar, alla med lite småfel, men för 500 kr st. Då visste jag inte vad saker och ting kostade så jag tyckte det var för långt att köra. Smart va?)

Mvh

Filip
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/10/04 :  17:53:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hej och välkommen Fjonkalicious.
Dom maskiner du länkar till är rena editeringsmaskiner utan inspelningsmöjligheter.
Det finns en AVOX på tradera just nu http://www.tradera.com/Redigeringsapparat-for-rullband-med-klipp-auktion_99358300

Tyvärr så har maskinen lämnat mig och är hos ägaren igen.
Så vi avslutar denna tråd med bilder på väskan och bilder på maskinen från sidan så ni ser hur tunn den är.
En helt underbar maskin som osar kvalitta.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/10/04 :  17:55:31  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply





En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000