Jag tänkte försöka ingjuta lite nytt liv i min Pro-Ject 1 Xpression III Comfort genom att byta ut den förmonterade AT-95:an. Jag har faktiskt alltid haft AT-95 på mina spelare jag ägt, men jag känner att jag skulle vilja ha en lite mer detaljerad och luftig återgivning. AT:n kan kännas lite murrig och instängd ibland! Gärna också bra driv eftersom jag mest spisar hårdrock.
Förslag på pickuper att fundera över? Kan väl tänka mig att spendara ett par tusenlappar.
svårt val, man blir ju van och pickuper är ju inte lätt och provlyssna jag spisar också en del hårdrock b.la och har haft at95 länge nu kolla in denons högnivå mc dl 110 eller dl 160 provade den sistnämnda med en rega p2 förut och det funka ypperligt till rock, lite ljusare än at95 med ett grymt drag har du mc ingång på ditt riaa som inte förstärker så det distar så har du samma utnivå som CD och det kan ju va kul!
Den ska användas tillsammans med en Pro-Ject Phono Box SE II som också fixar MC pickuper. Så MM är inte ett måste förstås, även om det nog är mitt förstaalternativ trots allt.
Jag är en rastlös själ så jag tog tag i saken och beställde en Ortofon 2M Blue på vinst och förlust. Den har ju fått goda recensioner från de flesta håll, så ett rejält lyft fån AT-95 borde det ju hur som helst bli.