HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Öppen bildtråd DIY-Uppsala 2009
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2009/11/17 :  07:38:22  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Jag tyckte Patriks toppar lät riktigt bra (men hann lyssna alldeles för lite på dom iofs) och jag hann inte heller med att få
en full förklaring över konstruktionen, inte ens en halv ...

Jag skulle verkligen uppskatta lite mer information om hornen och dess principer. Jag vet inte om du har någon beskrivning
nånstanns på nätet du kan länka till, t.ex..


Tyvärr tror jag inte att Patrik är medlem på forumet.

Edited by - Guru on 2009/11/17 07:39:54
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/17 :  08:48:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dessa tyckte jag var läckrast av allt:



De spelade bra också!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/17 :  08:53:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Patrik: skicka ett mail till zapzolute@yahoo.se så skall jag posta in din beskrivning av dina horn.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/11/17 :  09:14:47  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tona ekens nyanser medelst rök, ja, de va ascoolt...och snyggt blev det ju verkligen! (Lords rörsteg)
Hörde dom spela genom de små Tangbandtopparna och tillhörande basar,,,mäktig upplevelse.Hur rent som helst och djuuupt...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/17 :  09:36:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Patriks fjärr ähhh...umm såg lite annorlunda ut



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/17 :  10:44:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Patrik har lovat mig några ord om sina högtalare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/17 :  12:34:24  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Patrik har lovat mig några ord om sina högtalare.

Micke


Kanoners!!
Han har kanske en länk till en beskrivning av projektet?!
Med tanke på att han lagt upp bilder ... hmm.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/17 :  13:13:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Var har han lagt upp bilder?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/11/17 :  13:27:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det kanske är de två som finns i anmälningstråden som avses, men de ligger i Petters Pixbox så det är nog inte Patrik som lagt upp dem. Sedan kanske det finns en beskrivning någonstans, det vet jag förstås inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/17 :  14:00:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja det var dom två bilderna jag menade.
Aha, jag har faktiskt inte kollat var dom ligger, men då har du nog rätt i det, ztenlund.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/17 :  15:06:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En sen middag för Andren på fredagskvällen



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/17 :  20:32:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu går vi in i nästa rum och hittar två väldigt olika system.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/17 :  20:33:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är lite från Patrik om hans härliga blåa horn

Hej, jag ska försöka beskriva mina högtalare lite. Den som har konstruerat själva innanmätet som kan liknas vid en kassett/modul innanför waveguiden heter Anders Sagren och sysslar nu med en högtalare som kallas för EAC.
Tanken med diskant/mellanregisterhögtalaren är att få likartad spridning över ett stort frekvensområde och "sitta ihop" tidsmässigt.
Diskant och mellanregisterelementen har egna halsar som mynnar ut i en gemensam waveguide. Ljudet från mellanregisterhögtalarna som är vinkelrät placerade "böjs" medelst diffraktion framåt in i waveguiden. Gallret som syns framför mellanregisterhögtalarna är en fasplugg som också finns i kompressiondrivers.
Mellanregisterelement är 2st atc pa234 std och diskantelement är Stage Accompany compact driver.

Länken nedan illustrerar en högtalare som använder en liknande teknik.

http://www.renkus-heinz.com/technologies/tech_pat_co.html

Om nån undrar nåt mer är det bara att fråga så ska jag försöka svara!
//Patrik

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:44:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det behövs massor av elektronik för att dela aktivt och sedan driva de olika registren.



Jag vågar inte förklara allt så det får Fuling göra själv.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2009/11/18 :  11:43:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Jag vågar inte förklara allt så det får Fuling göra själv.


Jag gör ett försök:

Längst ner i mitten har vi signalkällan, en moddad Pioneer CD-spelare vars exakta beteckning fösvunnit ur minnet för ögonblicket.
Ovanpå den står en Phonic 2x31-bands equalizer och ovanpå den i sin tur ett 3-vägs aktivt delningsfilter. Delningsfrekvenserna på mässan var 130 och 500Hz 24db/oktav.
Längst upp står det lilla katodföljarslutsteget bestyckat med E280F och 12B4A som drev mellanregister/diskanthornen.

Till vänster ett större katodföljarslutsteg med 6SN7 och 12B4A som jobbade med att driva midbashornen.
Till höger ett TEAC trissesteg ssom jag lånat av Levande för att mata baslådorna med. Ena kanalen dog när vi spelade Yello och drog upp lite...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/18 :  12:19:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så köpegrejorna var vad som gav upp? Intressant...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/11/18 :  12:22:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
CD:n ser ut att vara en Pioneer PD-S707.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2009/11/18 :  12:33:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bernt: Jepp! Kvällen innan mässan spelade vi precis hur högt som helst med TEAC-steget och baslådorna men när vi skulle göra en repris på mässan dog steget nästan direkt. Transistorer...*fnys*

ztenlund: Stämmer, tackar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/18 :  18:09:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så här byggdes det upp under fredagskvällen. Bas och midbasar på plats.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:38:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här håller Fuling på att justera filtrena





men vad är det han har i örat?!

Va!? hur coolt som helst



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:42:20  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Cool
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:48:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Visst är det passande, dagen till ära! Får mig osökt att tänka på Puck...




Blir GM70 på nästa träff
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:51:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag berättade för jobbarpolarna att det var en på mässan som hade ett rör i örat å dom garva å trodde jag hittade på.

Finns det värre rördårar än dig rågade dom

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:54:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Gott kaffe trots att man inte fick en hel mugg när man var sugen.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/18 :  22:24:21  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tyvärr var det ett försmädligt överlapp med en dag mellan kul resa till Färöarna och kul mässa i Uppsala.

Knyckte den här bilden från Faktiskt.se . Är det någon som har lite lyssningsintryck eller andra reflektioner om de här högtalarkonstruktionerna?



Jag har numera ett litet gäng sådana här som jag tänker göra något kul med.




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000