HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Två Halmstadflyttar och en björn i Nissan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/08 :  18:41:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hallå! Första gången i världen! Hallå!!!!! Upprepar! Första gången någonsin!
Familjen beställde plankstek idag, gott och trevligt, när jag kom hem visade det sig att John hade ett relativt tight tidschema, så han sa: hur lång tid tar maten?. Jag svarade då: har Du brådis kan Du väl skala potatisen (behövs till pomme Duchess).

Då skalar John potatis, jag har aldrig sett någon göra detta med ren backhand förut.



Om inte den här bilden slinker ut på internet så kan jag nog sälja den för flera miljoner Euro.

Ingvar



Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/09 :  14:58:20  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Efter en massa filtertestande och pillande börjar det närma sig det jag letat efter, fortfarande en liten dip vid delning men nu låter det precis som jag vill, skall testa att flytta hf filtrets knä ytterligare lite neråt, kanske.

En snabb enkel mätning,1m, precis som de står i vårt vardagsrum, ingen manipulering alls av kurvan, inte ens smoothing.



Jag tror inte att linearitet är viktigt för hur rolig en högtalare är att spela musik på, å andra sidan tror jag inte heller att det alltid är en dålig egenskap.

Utsträckningen neråt känns ganska ok för att vara 2st 6,5".

Primärt är det dock så att det har blivit en högtalare som jag trivs med, våldsamt rolig till rocknroll vid grannsämjefördärvande nivåer.

Som Mathias beskriver i en annan tråd så är ambiens och perspektiv väldigt trevligt, på de skivor där det är naturlig sådan inspelad.

Medaljens baksida då?

Sådan finns absolut, låg känslighet, 89-92dB beroende på hur vi uttrycker det men det mest korrekta är väl att säga 89dB/1w 1m.

En lite elak last, 4 ohm med smådippar en bit under detta, inte för de allra minsta förstärkarna och rörförstärkare till dessa skall nog ha ganska bra utgångstrafo om det skall trivas ihop.

Mycket god effekttålighet så man kan producera allt som behövs inom ramen för ljudtryck i hemmiljö.

Dynamiken är riktigt rolig och levande, om man inte spelar riktigt jättesvagt, då försvinner lite av det roliga, allting finns kvar men blir lite för litet, här har småelementen inte den lättfotade otvungenhet som riktiga element och stora lådor/horn har.

Trivs ändå med dem, tycker inte att det är viktigt att spela svagt.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/09 :  16:27:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Å hur har tänkt att mitt enkelspåriga småelements-hat skall klara av detta?
Jag måste vårda mitt hat. Nära och göda min trångsynthet. Blunda för allt som kan utmana min världsbild.

Nej du Ingvar.... Dessa törs jag inte låta min fanatism få erfara.
Jag vill inte riskera att bli kallad "Överstepräst i lätt&lagom-fabriken".

J.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/09 :  16:46:10  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det är ingen fara Johannes, har varit och pratat med korna, de kommer inte att anställa Dig, tre av dem sprang till skogs när jag nämnde den långhårige som kommer barfota.

En i sällskapet hade dock avvikande mening, han sket på min bil också.

Men han är ju van vid rejäla horn.


Ingvar


Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/09 :  20:10:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kul att det går bra för dig Ingvar min vän

En fundering bara,

quote:
En snabb enkel mätning,1m, precis som de står i vårt vardagsrum, ingen manipulering alls av kurvan, inte ens smoothing.




Kan du förklara hur du har mätt och vad som får dig att tro att
baskurvan skulle vara sådär rak och fri från krusigheter mätt på
en meters avstånd. Jag är nyfiken då jag aldrig sett en så spikrak
mätning på en meters håll (än så länge).

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/09/09 :  20:10:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Highland cattle, samma frilla som din Ingvar .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/09 :  22:19:06  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har du mätningen fast utan gating?
Just nu är den inte valid under c:a 5kHz

Per default så försöker HOLMImpulse hitta första reflexen och sätta gating där.
Så den hittade nog någon form av ojämnhet vid 21cm. En bild av impulssvaret vore bra.

Under fliken "Data analysis", längst ner har du en ruta som heter "Post mesure" och där kan du bocka ut detta automatiska genererande av tidsfönster/gating.

Fördelen med HOLMImpulse är att man får en väldigt högupplöst mätning utan någon onödig smoothin eller annat bös.
THD är också användbart för analys.

Ett tips för analys är att dra i tidsfönstret för att se när en viss dip/peak i tonkurvan introduceras/försvinner.
Du kan också dra början av tidsfönstret förbi 0 och titta på efterklangen.
Gating pilen som ändrar sig beroende på hur stort tidsfönster man har visar hur låga frekvenser som ryms inom fönstret man tittar på. Som man märker när man drar i tidsfönstret så är tonkurvan inte korrekt förens en bra bit över detta.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/10 :  05:35:51  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det är mycket troligt att jag använder Holmimpulse fel, laddade hem det vid något tllfälle när Du frågade om jag kunde skicka mätfil i detta format.

Brukar använda Speaker workshop men det är så mycket bökigare.

Lite för tidigt att sätta igång mätningar nu, blir nya i eftermiddag,
att något är galet i den första ändan av kurvan är tydligt, så rakt skall det inte vara, de kan naturligtvis inte heller vara utan något fall vid 20Hz, f3 skall vara vid 34Hz vilket ändå känns ganska bra.

De producerar däremot fullt hör och kännbar 20Hz.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/10 :  06:16:46  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Kul att det går bra för dig Ingvar min vän


Detsamma till er! Vi ses till helgen.

Angående mätningen se ovan. Felaktig hantering av mätprogram torde vara en förklaring, utsträckningen i basen motsvarar dock lyssningsintrycket (mitt).

Bättre utförda mätningar kommer, om de inte ser för gräsliga ut, då visar jag dem inte och låtsas som ingenting har hänt.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/10 :  10:51:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Du behöver inte mäta om, om du inte tagit bort mätningen ligger den kvar om du öppnar programmet.
Vid Measure knappen finns det en Options knapp. Där kan du välja Raw response. Går även att välja smothing om man skulle ha nytta av det.
Highpass och lowpass brukar jag använda för att se hur impulssvaret påverkas, tex om man har någon resonans över en viss frekvens och vill se i impulssvaret när den försvinner.

Är väl värt mödan att komma in i programmet.
Man kan tex få hjälp med att placera högtalarna på exakt avstånd.
Man mäter först ena högtalaren, låser tidskompenseringen av impulssvaret (fliken "Data analysis" där bockar man i "Time zero locked" och väljer "use" för att mata in senaste värdet för impulssvaret.
Märkte att man kan justera högtalaren på millimetern.
Sen kontrollmäter man första högtalaren så att inte datorn har ändrat klockan.

Använder även REW om jag vill mäta många kurvor och jämföra. Samt möjligheten att kolla excess GD vilket är oerhört praktiskt.
Går att importera mätningar från HOLM om man konverterar impulssvaret i tex Audacity.

De enda mätningar som verkar se bra ut är närfält. Får man en trevlig reflex från bakvägg blir det taggigt värre. Om man nu inte smoothar förstås.
Spenderade att par timmar med att EQa diskanthornen till det blev bra, bara för att upptäcka att det var micstativet som var upphovet till dessa ojämnheter.

Hoppas det inte blev för mycket OT. Om du har någon fråga är du välkommen att skicka PM eller skriva här.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/10 :  12:38:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Tack för hjälp och information!

Det är ju det där med att lära sig en programvara först, inte vara så förbannat triggerhappy.
Mätning finns kvar så jag tittar på det i kväll.

OT? jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara OT i denna egendomliga tråd, förutom igelkottar kanske?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/10 :  18:13:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ok, hittade och lyckades även utföra de moment Du anvisade.

Således, samma mätning utan gating, helt omanipulerad.



Ser mer realistiskt ut, trevligt, tycker jag, att det verkar stämma väldigt bra med min beräknade f3 punkt.

Samma kurva med smoothing, 1/3 som jag tror är normalt i branschen.



Skall rota vidare och se om jag till äventyrs även får fram impulssvar och thd. Tycker ändå så långt att om jag fick ut detta efter dessa enkla anvisningar, det med all önskvärd tydlighet visar sanningshalten i det gamla talesättet; även en blind höna...........

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/10 :  18:56:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ser riktigt bra ut tycker jag.

Att frekvenskurvan är lite taggig eller "brusig" beror oftast på brus från omgivningen.
Oftast får man höja volymen men ibland går det också att köra längre svep.
THD är oftast beroende av bra volym då brus annars ökar dist och kurvan blir missvisande.
Man kan välja "noise" i rutan där det står THD för att se om det brusar för mycket.
Man kan även se individuella distorsionskomponenterna.
Jag brukar öka nivån så att THD sjunker i nivå och sedan börjar vända igen. Då lurar man sig inte på bakgrundsbrus lika mycket, tror jag iaf. Bara man ser till att mic och preamp inte börjar dista.

Låter högtalaren detaljerad men samtidigt snäll mot öronen?
Kanske även lite värme i röster?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/09/10 18:59:21
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/10 :  20:05:52  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Som sagt ovan, jag är riktigt tacksam för Din hjälp och upplysning, en del gick ju tillockmed in i den gamla träskallen.

Skall fördjupa mig ordentligt, oändligt mycket smidigare att använda än Speaker Workshop.

Det låter, som jag skrivit tidigare, oerhört roligt, nu är jag ju inne i det rent subjektiva området, det är ändå här jag trivs bäst.

Basen förstår jag inte hur det går till, går som sagt djupt, syns väl även på mätningar, det som förvånar mig mest är kraften och anslaget, transientsvaret är som från stora element, om man inte spelar jättesvagt, då blir det lite livlöst.

Röster och strängar tycker jag mycket om, här kanske man skall veta att jag lyssnar väldigt mycket på sk. americana, dvs den amerikanska sydstatsmusiken, country, blues och folkmusik, i alla dess korskopplingar.

Röster, både grova och kraftfulla, typ Johnny Cash eller Roffe Wikström, eller bräckliga som Gretchen Peters eller kombinationen då, Lucinda Wiliams, låter, i mina öron, precis som jag vill, återigen, de kraftfullare blir lite bleka om man spelar jättesvagt.

Det ligger en hel del förståelse i frågan om huruvida de är snälla mot öronen, endast usla inspelningar blir just usla och olyssningsbara, de mediokra, om de inte är för komprimerade, blir ändå musik. Skivor som inte var jättekul med andra högtalare funkar bra nu, troligen inget mått på ärlighet från högtalaren, ganska kul att lyssna på ändå.

Återigen, stort tack för hjälp, råd och information som även jag kunde tillgodogöra mig.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2012/09/11 :  19:35:39  Show Profile Send Freddy a Private Message  Reply
Detta är en spännande tråd att följa. Blir nya konstruktioner, ny kunskap å roliga inlägg om vart annat.

Har du något beräknat pris på dessa högtalare?

/Freddy
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/11 :  19:40:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bra att det löste sig med mätningarna Ses i helgen!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/11 :  19:54:43  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ja Petter, ett bra program som även jag, så småningom, lyckas använda.

quote:
Ses i helgen!
Det gör vi min vän, hoppas jag slipper se dig så oförskämt välrakad denna gång.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/11 :  22:23:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Spelat musik, försökt lyssna, spelat musik, spelat mer musik.

Fungerar inte, dessa högtalare tillåter inte att jag lyssnar på dem, hemfaller hela tiden till ett okritiskt musiklyssnande, plockar fram skivor hela tiden, mycket country har det blivit.

Enkelt uttryckt, jag behåller dessa småhögtalare, bygger inget nytt, kanske inte på hela veckan.

Om Ni hittar mig rullad i tjära och fjädrar, fastlindad med silvertejp (dont leave home without it) i ett träd på Kungsbacka torg skulle jag uppskatta om Ni bad ordningsmakten kontrollera Johannes alibi.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/11 :  22:27:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Han var oxå nöjd med små högtalare....

(Jag hade slut på tjära och fjäder).

Edited by - Circlomanen on 2012/09/11 22:28:36
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/11 :  22:40:11  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej Johannes!

Jag bistår gärna med 3,7 kvadratmeter tappat katthår och ca 4 kg begagnad kattsand om Du har brist på trevligt material att rulla skägglurken i.

Katten

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2012/09/13 :  23:51:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Många fina högtalare i den här tråden, synd bara att det körs med kommersiella diskanthorn hela tiden. Behöver bara en adress så skickar jag ner ett par tjusiga vita trattar med bakåtsvep och hela baletten (ett elegant försök till påminnelse om att vi ska göra klart den lilla affären...)


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/14 :  17:54:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Eftersökt adress finns nu tillgänglig alldeles i närheten av en Dalahästfabrik.

quote:
Har du något beräknat pris på dessa högtalare?


Oy kommer att finnas som komplett byggsats, alla ingående komponenter samma som i de som nu står här,dvs fräst lådsats i 18mm baltisk björk Mundorf Supreme kondensatorer, Mundorf foliespolar, Mundorf kopparterminaler, Klotz internkabel, dämpfilt och materialet till strömningsmotståndet, skruv, intagsplåtar och skyltar, tätningslister, lim, allting utom verktyg och en grånad snickares begränsade kompetens.

Ett sådant par kostar 10.500:-.

Färdigbyggda vet jag inte riktigt ännu, finish tar väldigt mycket tid och det beror sedan på vilken nivå man skall nå upp till, dessa som står här som jag tycker är helt ok, har dock mycket låga krav när det gäller finish, borde kunna gå att få in under 17.000:-.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2012/09/24 :  12:59:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hunnit kasta ett öra på sockerkakstrattarna än?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stuart
Starting Member

5 Posts

Posted - 2012/09/29 :  11:22:00  Show Profile Send Stuart a Private Message  Reply
Hi everyone,

My name is Stuart and live in South Africa. I have become good Internet friends with Ingvar and find him to be a wonderfull person and asset to the Loudspeaker family. I look forward to being able to comunicate and take part in this wonderfull forum!

Best regards,

Stuart

I am crazy about building speakers for my home and always have the need to upgrade them or better the ones I have built.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/29 :  11:34:26  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Welcome to hififorum Stuart!

Hope you enjoy your stay here.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000