HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hallå alla vinyfreaks :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/11/25 :  12:20:48  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message  Reply
Är riktigt sugen på att skaffa en vinylspelare.
Vet att jag kommer fastna för det stenhårt, vet dock inte vilken nivå jag ska börja på. Vet inte heller hur mitt system spelar vinyl.

Har funderat på en spelare med ok puppa för kanske 3000-4000:-
Ser ut som att man kan hitta någon beggad rega eller liknande för de pengarna. Sen tillkommer ju ett bra RIIA-steg och skivor såklart.

Men har någon ett bra tips på en bra instegsmodell?
Har lyssnat väldigt mkt på spelare i den övre klassen, så jag är rädd att en enklare spelare inte kommer att klara av mina referenser.

Det råkar inte finnas någon vänlig själ som bor söder om sthlm och som skulle skulle tänka sig en kopp kaffe och lite skivspelning någon em/kväll? :D

Kaffet, stärkare och högtalare står jag för såklart! ;)

mvH Patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/11/26 :  08:44:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej!

För mig vore det nog ganska enkelt val;
Begagnad Rega P3(-24?) och en ny pickis i stil med Ortofon OM2 Blue eller liknande. Den kan du uppgradera med motorstyrning och ännu bättre puppa utan att gå över gränsen för vad RB300/RB301 klarar.
Den armen kan du ju ta med dig utan att skämmas till bättre verk också.

Pro-Ject gör också fina spelare till rimliga instegspriser men de verkar vara glesare ute på 2:a handsmarknaden.

Annars är jag personligen svag för Thoréns gamla hederliga 150/160 och 316/318/320 också, men de är inte lika flexibla med puppor och så. Kanske lite tveksam kvalle på vissa tonarmar osså...

Men en sak är säker och de är att de kan garanterat ge dig rysningar av välbehag i vardagsrummet!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/11/26 :  09:10:34  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message  Reply
Intressant!

Har hittat en Pro-Ject Debut III Esprit, med en Pro-Ject speedbox II och Audio Technica AT-95 puppa för 4000:-

Låter ganska rimligt, vad tror du blir flaskhalsen i en sådan setup?

MvH Patrik

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/11/26 :  09:12:26  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Thorens är bra alternativ , Ariston RD 40 finns massor av bra spelare för inga pengar. O ett riktigt bra budjet val är ju en Dual 405-x.
Den gör inte bort sig som första spelare, så en OM-30/40 så spelar den väldigt bra.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/11/26 :  14:33:30  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message  Reply
Ariston ser trevliga ut, ska läsa på lite om dem!

MvH P

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/11/26 :  16:09:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Har hittat en Pro-Ject Debut III Esprit, med en Pro-Ject speedbox II och Audio Technica AT-95 puppa för 4000:-

Låter ganska rimligt, vad tror du blir flaskhalsen i en sådan setup?

Tjae, enligt mig borde du rimligen få ut avsevärt mycket mera välljud med en bättre puppa...

Men, jag har inte mycket erfarenhet av Pro-Ject själv, de verkar prisvärda och hålla god kvalitet dock.

Summa nypris runt 5.300:- va? Kanske lite överpris, men det beror ju på skick och garantistatus och så..

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/27 :  17:41:58  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Byt till Grado Gold MM-puppa så händer det grejor...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/27 :  19:06:01  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vissa här säger att Ortofon OM låter lite slank i basen. Jag undra hur den kan göra det med tanke på att jag vid mina mätningar med hjälp av rosabrus kan se att både OM 30 och 40 är raka ända ner till 20Hz. Som jag ser det måste det vara så att några andra puppor höjer basen mer än tillåtet. Någon kan ju förklara hur det annars kan bli en sådan skillnad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000