HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 GELS bygger "The Whale"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/12/19 :  13:33:49  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
nu är du värst i stan
vi får planera lyssning snart

18 ska de va.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/19 :  14:15:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Grattis! Vad roligt att det blev bra
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8258 Posts

Posted - 2009/12/19 :  19:01:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Några bilder,finns det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/19 :  19:44:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hoppas på det jag med. Merry, har du inte koll på hur man lägger upp kan du maila mig.
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2009/12/23 :  12:26:55  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Haha galen låda! snacka om möbel :)
Uppdatera mera!! hehe

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/23 :  13:10:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kanske en dum fråga, vad för skillnad blir det om hornet ligger ner som Bernts eller som man ställer det ben o med munnen riktad neråt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7520 Posts

Posted - 2009/12/23 :  21:32:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En lite generell fråga: Hur högt i frekvens kan man dela en sådan här konstruktion? Simuleringen ser ut att tuta på bra upp till 200Hz men är det hela sanningen?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/23 :  22:25:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det kommer mera, när Merry fått till det lite snygare i rummet

quote:
Kanske en dum fråga, vad för skillnad blir det om hornet ligger ner som Bernts eller som man ställer det ben o med munnen riktad neråt ?


Rent teoretiskt bör det inte spela någom roll. Det är så låga
frekvenser att det är viktigare var hornet mynnar än åt vilket
håll. Speciellt om de mynnar mot ett hörn.


quote:
En lite generell fråga: Hur högt i frekvens kan man dela en sådan här konstruktion? Simuleringen ser ut att tuta på bra upp till 200Hz men är det hela sanningen?


Jo, det skulle jag också vilja veta. Vid högre frekvenser blir
hornet mer lättlokaliserat, vilket inte är bra. Andra problem är
lådvibrationer, som kan exciteras vid för hög delning. Skulle även
vara intressant att se hur snabbt dessa högfrekventa resonanser
klingar ut. Så svaret på din fråga är att jag itte vet. Hornes
innerbredd på ca 55 cm kommer också uppvisa en stånde våg vid ca
170 Hz. Ovanstående är några tänkbara scenarion som minskar
högfrekvensegenskaper.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2009/12/25 :  03:35:47  Show Profile Send Merry a Private Message  Reply
Hej!
Sorry för att jag inte har bidragit med bilder och intryck men det är ju mitt i jul ruschen + att rummet är lite smått kaotiskt.
Bilder kommer och även lite mer intryck men jag känner dock att jag har lite svårt att utrycka vad jag upplever där inne.

Basen är i mitt (subjektiva) intryck helt outstanding. Jag satt och lekte med delningen idag och precis som petter nämnde så blir ju deras positionering direkt avslöjande vid för hög delning vid normala fall, dock så visade det sig att så va inte fallet med dessa då jag kunde ha med dom en bra bit över tänkta 96Hz utan att dom avslöjade sig.

Jag är galet nöjd med dessa basar, dom fyller hela rummet med tyngd och kraft. Trodde även att jag inte hade någon nytta av att kunna spela djupare än vad jag gjorde innan men ack vad fel jag hade, dom flesta låtar når ytterligare en dimension nu, vad vet jag galet bra är det iallafall.

Petter, kan det bero på att mynningen spelar upp i taket och sprider sig där som är den anledning till att jag upplever dom så osynliga?

Jag ska koppla upp mitt synq steg på 800w i 8ohm någon dag i mellandagarna som jag hade till Imperial basarna förut och se om det blir om möjligt ännu roligare än vad det är nu.

Måste ochså passa på att ge cred till Time här på forumet som är anledningen till att man fick smak för horn.
Efter att Classe tog oss med hem till Micke på en lyssnings kväll så fanns det ju inget annat att göra än att försöka komma så nära det ljud jag fick uppleva hemma hos honom (det va det bästa jag har hört)

Och efter det har forumet's super snickare Classe levererat en del till mitt rum. Nu har ju Time prylar i den högre skolan jämfört med mig men det va ändå det som fick mig att sträva efter det ljud som jag har idag.

Måste även skvallra om att Petter har även tillbringat en lång dag hemma hos mig i sommras för att komponera ihop lämpligt delningsfilter till mitt front system.

Hur gjorde man för att lägga in bilder då

God Jul allihopa.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/25 :  11:09:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Petter, kan det bero på att mynningen spelar upp i taket och sprider sig där som är den anledning till att jag upplever dom så osynliga?[/quote

Skulle snarare tro på att det beror på den låga distorsionen. Eftersom (harmonisk) dist ter sig som övertoner så hamnar dessa inom det hörbara området där vi kan lokalisera vart ljudet kommer ifrån.

Ztenlund:
[quote]Bilderna måste först laddas upp någonstans på nätet, t ex Photobucket, ImageShack, Fuskbugg eller någon annan liknande tjänst. Sedan lägger du in bilden i ditt inlägg på formen:


Vi hade tidigare en bildserver dit man kunde ladda upp bilder, men i dagsläget så går inte det. En sådan lösning ska komma på plats igen, men vi gör det här på fritiden så saker och ting händer i ett tämligen människovänligt tempo.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77634&SearchTerms=L%E4gga,bilder


Nu vill vi se

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/25 :  11:25:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
yep!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/29 :  10:32:19  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack Merry, kul att bidra till galenskaperna men jag varnade dig att det kunde vara vanebildande, se hur det gick !
Det skulle vara kul att göra ett studiebesök och höra hur det blev !

Nu känns det som jag är en B-skådis men visst kan man ha fyra ? Petter ?! vad kan jag göra för att bli lite värre ? 18" ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/29 :  10:35:01  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det var förresten jäkligt kul att se mästersnickarna i aktion med spikpistol och limtuber, de skulle behöva en god man

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/29 :  13:39:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Petter ?! vad kan jag göra för att bli lite värre ? 18" ?


Det finns nog bara en vettig väg att gå. Några B&C 21SW115 i några tappade horn.
Man behöver minst 145 dB @ 25 Hz i bostäder!!! Allt annat är ju bara hörlurar!
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2009/12/29 :  19:51:09  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Circlo eller Petter, har ni simulerat med 21" nångång ?
Jag väntar på att min snickare skall ha tid till att såga bitarna till mina th.
Är riktigt avundsjuk på dessa bygge .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/29 :  20:18:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har inga simmar sparade nån stans, men Petsson och jag satt och lekte med ideen här hemma för ett tag sedan.
Både B&Cs och 18SOUNDs 21 tummare funker fint i tappade horn. De blir ganska stora, men MYCKET potenta!
Kolla in Danleys TH221. Det är troligtvis två st 21SW115.
En bra hemmabiosubba!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/12/29 :  22:27:38  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag väntar hem mitt första par Beyma 21SW1600, dom skall dock vara till mellanregistret då Petter dömt ut mina högtalare som små och frökenaktiga.

Tänkte 24" till midbas och 30" till bas, Brittmarie vet inte detta ännu så pladdra inte för mycket.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/29 :  23:06:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
time & matsj, Visst kan man bygga med större än 15", men det blir sinnessjukt
stort. Då dessa bestar, 18 Sound, B&C, Beyma och RCF:s 21"are har
lägre fs och betydligt högre massa och sd jfr Bl så blir hornet gärna
avstämt till ca 20 Hz och 1100 liter stort, men satan i gatan vad det
skulle smälla på Själv skulle jag nöja mig med "The Whale" alla
dagar i veckan!

quote:
Jag väntar hem mitt första par Beyma 21SW1600, dom skall dock vara till mellanregistret då Petter dömt ut mina högtalare som små och frökenaktiga.

Tänkte 24" till midbas och 30" till bas, Brittmarie vet inte detta ännu så pladdra inte för mycket.

Ingvar


Ser fram mot intryck av den! Dessa 21"basar verkar vara riktiga
bestar! Undrar framförallt hur det är med blåsljud från kylningen...
Att sina hgt skulle vara små har jag inte sagt...bara att allt under
500 liter är stativare

Edited by - PetterPersson on 2009/12/29 23:08:04
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/29 :  23:50:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
På tal om Danley, hur lyckas dom få ner dimensionerna så pass mycket?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/12/30 :  00:10:10  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Dom ändrar till "cm" i stället för "inch" efter siffrorna reklambladen.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:16:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Listigt...

TH-221 Herregud vilket AS alltså!!!
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/TH%20221%20spec%20sheet.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/30 10:22:34
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:42:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tum eller cm, just 221 har ju nuffror som verkligen impar men formatet är ändå någerlunda behändigt.
Bara 152x152x70, har dom veckat det en gång till?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/30 :  11:33:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
TH-221 Herregud vilket AS alltså!!!


Jo, 4 st sådana stackade för varje kanal skulle väl kunna mätta även de mest bashungriga öron!


quote:
Tum eller cm, just 221 har ju nuffror som verkligen impar men formatet är ändå någerlunda behändigt.
Bara 152x152x70, har dom veckat det en gång till?


Vad är det som är "behändigt" med 1,6 m3 bashorn???? Går det kanske lite inflation i vad som är "stort" på hififorum just nu?

Fortsätter den här utvecklingen så kommer väl Petssons bashorn snart kallas för mini-subbar?!
Det har ju hetat att allt under 500 liter är stativare. Vi får snart revidera den regeln till allt under 1000 liter är micro-hifi?!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/30 :  12:33:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är en fråga om prioritering, inget annat!
Jag är själv sjuktsugen på horn o det ska byggas när jag har bytat boende nångång till sommaren.

Tillbaka till fråga, Whale kontra 221, det är bara att lägga till ett vek för att whale ska krympa på höjden ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/11 :  19:28:38  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Hallo hur går det?!?! vill se bilder när detta står i ett vardagsrrum! :):)

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000