HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa bandprofilen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/12/19 :  14:39:21  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Efter att tillverkat några band till mina diskanter Raven R1 så har jag börjat fundera på vad som är "optimal" profil på bandet.
Man får väl anta att magnetfältet är homogent över hela profilen.

För att visa vad jag menar:


Förutom själva profilen så är ju även antalet "veck" per längdenhet en faktor att ta hänsyn till.

Och vilket material är "bäst". 9um ren folie tror jag är den vanligaste tjockleken. Vad händer om man går upp eller ner i tjocklek?

Det finns ju en del kunnande på forum avseende bandtillverkning så ni kan väl dela med er av erfarenheterna.

tack

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/12/19 :  15:11:41  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Har du provat samtliga profiler, nå´n skillnad i knasterljud när du töjer banden fram och tillbaka?

Tror annars att det inte spelar nå´n större roll, band som ser rent ut sagt fördjävliga ut brukar låta hur bra som helst.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/12/19 :  15:28:09  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Hej Forsman

Nej, jag har inte provat samtliga...borde man kanske gjort.
Den som jag gjort liknar mest nr 3.

Det kluriga är att göra en profilmall, som man kan trycka ner folien i. Mitt behov är endast korta band (ca 10cm), så jag behöver ingen kugghjulsapparat för att tillverka metervis (som Dahlbergs).

Sen låter de ju helt ok även om de ser dåliga ut.
Med ett rakare band så låter det dock mindre (lägre verkningsgrad).

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/12/19 :  15:48:49  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Kört själv enl nr 3, men korrugerat med kugghjulsapparat.
Efter att kattfan slet sönder ena bandet så har jag inte orkat göra nya.

Visst man blir ibland sugen på att skrämma liv i dom och komplettera med dipolbas
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2009/12/19 :  18:31:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag använde denna från Panduro http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=900576 (finns även hos Clas Ohlson, men är utgående http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69811584) när jag gjorde mina fulltonsband (mylar plus folie).
Det blir inte så djupa veck; banden blir en blandning av nr1 och nr2.
En fördel är dock att jag kan vecka om bandet "på plats" när jag har poppat dom.

Sätt en bit tejp på ena kanten av inmatningsbordet för att hålla bandet från kugghjulskanten för att inte få fransiga band.
En hand håller vecklaren och styr samtidigt med tummen bandet.
Andra handen vrider valsen. Se till att bandet inte gör runt i valsen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/12/19 :  22:43:15  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Mna erfarenheter är att nr:1 är den som uppför sig bäst, så
liten profil som möjligt.
Folietjockleken påverkar frekvensgång, verkningsgrad och output
Den skall framför allt vara rätt i förhållande till det
resultat man strävar efter.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/12/19 :  23:12:31  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Tack för tipsen.

De där mönsterpräglarna måste jag prova ut
Och liten profil ska testas.

Nån som vet var får man tag på aluminiumfolie i tunnare kvalité(6um)?
I mindre parti...

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/12/20 :  00:07:43  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag har 6my folie, skicka PM. Eller slå en signal, telnr finns på hemsidan. Nu går jag och lägger mig
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/20 :  00:08:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har för mig att coop hade en tunn variant, annars brukar det som sagt vara 9 um.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/12/20 :  12:31:02  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
PM skickat

Jag får väl återkomma med intryck senare...

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/12/21 :  01:27:41  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag skickar innan jul. Folie och lite provband
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2010/01/23 :  18:35:37  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Nu har jag testat 2 varianter som Dahlberg hjälpte mig med.
Tack för det!

And the winner is..(trumvirvel):



Av den enkla anledningen att verkningsgraden och "krispighet" (hittar inget bättre ord) ökade.

Detta band har ca 17 veck och var 5 eller 6 um tror jag (Dahlberg kanske kan fylla i här...).
De banden jag gjort tidigare hade 13 veck och var av 9 eller 11um folie.

Sedan provade jag även detta band:

Samma tunna typ, men verkningsgraden...funkar inte med magneterna eller? Hursomhelst det försvann säker 10dB.

Med "vinnarbanden" så ökade verkningsgraden ca 1,5dB (tror jag).

Kul var det att få prova!

Såhär ser diskanten (Raven R1) ut påklädd om nån undrar:
.

Den är jag överlag väldigt nöjd med

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/23 :  20:00:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Varför ökar verkningsgraden där?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2010/01/23 :  21:58:08  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Tja, har inget säkert svar på det.

Teori:
1.Jämfört med ursprungliga band har de nya ca halva massan.
2. 17 veck jmf med 13 veck
3.Diskanten är med transformator, och bandet sitter alltså på sekundärsidan. Med nya bandet är resistansen på sekundärsidan dubbelt så hög.

Vecken på bandet har uppenbarligen betydelse. Med de små vecken låter det mkt mindre.


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/23 :  22:00:05  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Jag misstänker att bandet får en mjukare upphänging med större
profiler. Ett band har ju sin upphängning fördelat över halva
bandet. Sedan tar andra sidans upphängning över.

Jag tror att det finns en optimal storlek på profilerna. Dessutom
tror jag att runda profiler är bättre än kantiga då mikrostrukturen
blir avsevärt starkare med rundad profil.

"Den är jag överlag väldigt nöjd med"
- Inte konstigt då den tillhör det bästa man kan köpa för vanliga pengar.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/24 :  09:59:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Resistansen och massan är dubbelt så hög för det "finkorrugerade"
bandet trots att dom är tillverkade av likadan folie 0,0065mm),
därav den lägre verkningsgraden och den annorluna upplevelsen av
karaktär. Det finkorrugerade bandet är alltså dubbelt så långt innan
korrugering. Då banden kopplas till en given transformator så är
bandets serieresistans mycket viktig för verkningsgradens skull.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/24 :  15:19:52  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Aha, jag trodde att det var samma ursrungslängd men olika profiler.

DahlbergAudio:
Var får man tag i alu.folie med tjockleken 0,0065mm?
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2010/01/24 :  16:26:38  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
I färdigt tillstånd är de lika långa. Men det Dahlberg menar är att sträcker man ut bandet så är den lilla profilen mer veckad och därmed längre i utsträckt version.
Om man ska hålla sig till fysikens lagar så gäller väl "högerhandsregeln". Eftersom magnetfältet är detsamma (och antar jag homogent över båda profilerna) så återstår strömmen genom bandet (påverkas av resistansen). Alltså ska kraften F sedan verka över ett band med viss upphängning som du var inne på Linnar.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/24 :  18:35:51  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Folien kommer från skultuna, har haft den i ca:15år.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/28 :  21:20:35  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
deerhunt:
Jo, jag förstod det sedan. Jag trodde att de alla var lika långa oveckade och därmed
samma resistans osv. I det läget är det endast upphängningsens mjukhet som förändrar
uppmätta data. Övrig förändring mellan banden beror då på de olika sätten att vecka bandet.
Det var så jag tänkte. Den tanken faller då de först var lika långa efter veckningen.

DahlbergAudio:
Skultuna var det ja, har för mig nu att du nämnt det tidigare. Om det var 15 år sedan
du köpte folien kanske det är svårt att hitta samma idag.
Du måste ha köpt en hel del folie om det räckt till idag...

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/29 :  08:47:06  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag har väl några kilometer kvar så
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/11/03 :  07:47:47  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Twistar tråden lite, då rubriken även innefattar mitt aktuella "problem".

Jag har ett 32 mm brett och 20 mm djupt bandgap i en 128 cm lång bandhögtalare. För närvarande är bandet 25 mm brett och korrugerat enligt nr1 ovan.

Högtalaren uppvisar dock, på 70 cm avstånd, en 5-7 dBs höjning från 3 kHz till 12 kHz (eller kanske ett fenomen som ger höjningen vid 3 kHz och ett annat som ger en sänkning vid 12 kHz eller kanske flera)
Inspirerad av http://www.fibonaccitechnologies.com/html/technology.html funderar jag om formning av bandet i längsled eller varför inte på bredden kan avhjälpa höjningen.

Någon som har provat eller har synpunkter i övrigt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/11/03 :  09:56:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Såna här "platåer" i frekvensgången i bandhögtalare är vanligt. Du anger mått, 32 mm, 20 mm osv. Det motsvarar gränsfrekvenser där det händer saker. Du får en resonans (höjning eller sänkning) vid varje mått. Sen har du baffelns bredd till kanten osv. Att nivån dalar vid 12kHz svarar bra mot 32 mm verkar det. Höjningen kan bero på avståndet från bandet till kanten på baffeln. 11-12 cm?

Kolla posten näst längst ner här, LennArt benar ut det hela rätt bra:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=31330&whichpage=14

Se även en sida framåt, där Dahlberg mätt med olika bafflar. Lärdomarna blev väl att baffeln ska ha mått som lägger skrynklorna på skonsamt sätt, att mindre baffel är bättre på många sätt och att den bör vara assymetrisk.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/11/03 10:04:50
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/11/03 :  10:09:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jo, jag har läst dessa poster ett antal gånger. Tack ändå.

Nu var frågan om erfarenheter av böjningar enligt Fibonacci-banden.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/11/03 10:09:31
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/11/04 :  07:20:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det finns tyvärr inga uppenbara geometrier som kan tänkas motsvara frekvenssvaret.

Det är därför jag är inne på något slags profilering av banden eller att göra det lättare:

En profilering i breddled skulle kanske påverka frekvensgången samt undertrycka den "svajighet" som de långa banden ibland kan uppvisa.

Bandtopologin är fast vid 6 strippar och med såpass långa band är det redan svårt att komma ned i impedans,
det går inte att göra bandet lättare genom att använda tunnare folie eller smalare strippar eftersom då impedansen då går upp.
Att ha en tunnare bärare ger visserligen lite viktminskning men ökar risken för bandbrott.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/11/05 :  07:10:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hmm, menade givetvis 8 ledarbanor, de är från 3 mm till 2 mm breda.

Det är säkert så att 3 kHz-höjningen har sin grund i någon geometri, men jag tror att 12 kHz-sänkningen beror till största delen av membranets vikt som är cirka 1 gram.

Hur minska vikten som ju till största delen består av aluminiumets vikt?

Tunnare bärare (2,2 µm) ger inte den styvhet som behövs, det blir mer som 8 6 lösa ledare. Viktskillnaden är också marginell.

Färre ledarbanor skulle, förutom att minskad Bxl, innebära att en styvare bärare behövs vilket i sin tur skulle innebära att korrugeringen blir svårare att få till.

Smalare ledarbanor ger ökad resistans som följd samt ojämnare "tryck" på bandet. Kanske kan korrugering "på bredden" ge tillbaka något av stadgan? Vad skulle en Fibonacci-böjning ge?
Jag inser att den är svår att åstadkomma, är det någon har koll på hur det hela är konstrurerat?

Vad jag kan göra nu är att göra bandet marginellt smalare för att se om 12 kHz-höjningen påverkas, bara för att vara säkert på vad orsaken är.

Edit: Det var visst 6 st ledare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/11/10 23:20:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000