Author |
Topic  |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 10:06:53
|
Goddag kära forumister. Har en Jvc JL-A1 som jag brukar svarva lite skivor med men jag har lite problem med rundgång, kör normalt med stativare på den anläggningen men ibland sparkar jag även igång en sub då det är svårt att få med djupbasen i så små stativare. Men då jag vrider på volymen å spelar över normal lyssningsnivå då får jag rundgång i skiten. Finns det några bra trix för att lösa detta eller blir jag tvungen att byta tonarm och pickup ?
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 10:13:13
|
Rundgångsproblemet är nog mer relaterat till skivspelarchassiet än arm/pu
Försök isolera skivspelaren från stombundna vibrationer, mjuka fötter, cellgummiskiva eller liknande under spelaren. Om Du har lock på spelaren så ta bort det, ta bort gångjärnen så att Du kan lägga på locket när Du inte spelar skivor men det får inte vara där vid avspelning, varken öppet eller stängt. Om golvet transporterar mycket vibrationer från suben är en väggmonterad hylla för skivspelaren en bra lösning.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 13:06:12
|
Sätt den på en vägghylla...eller köp en stenplatta att ha under skivspelaren. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 14:13:23
|
Gå in på en butik som säljer skumgummi och köp en 10cm tjock skiva. Det gjorde jag för många år sedan och löste därmed samma problem som du har nu. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 21:39:42
|
Själva tallriksdelen sitter flytande med en stålfjäder i varje hörn men jag blev tvungen att stummontera den då tonarmen hoppade direkt jag tog ett steg på golvet + att det var så känsligt så armen hoppade när jag tryckte på rejektknappen. Problemet med vägghylla är att det inte finns plats. Men jag kanske får göra om lite, har 2 anläggningar till mot samma vägg. Någon som vet nåt om min spelare föresten ? Har för mig att det var en ganska bra spelare på den tiden den var ny. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 23:22:36
|
Just nu står en Sony TT3000 på 10cm tjock skumgummi. Skivspelaren har flytande upphängning och det är perfa. |
 |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 23:41:45
|
Den flytande upphängningen är till för att minimera akustisk återkoppling, så orsaken till rundgången är just att Du tagit bort fjädrarna, borde även orsaka rumble, har Du locket på så blir det än värre.
Jag antar att det är ett trägolv med de problem Du beskriver, då går det inte utan väggmontering, så möblera om lite och släpp loss fjädrarna igen så kan Du njuta av skivorna med suben inkopplad.
LA-1 är en helt ok skivspelare, JVC´s motsvarighet till Pioneer PL12, eller snarare PL15 då den är halvautomatisk.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2009/12/21 : 09:29:55
|
Jo ur akustisk synpunkt är trägolv hemskt, fast det är fint att se på  Ja jag blir nog tvungen att montera en hylla på väggen.. Tänk vad man offrar för lite musik 
|
 |
|
|
Topic  |
|