HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat med TC sounds 12?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  18:35:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Japp. Jag har sett björkplywood upp till 40 mm. Det var förvisso på Bofors 1990, och det kanske var specialbeställt?!
24 mm är nästan vanligt. Annars är 2 x 12 = 24.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/05/21 :  05:17:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har jobbat hårt inatt med simulering av rak pipa...
Det här var det bästa jag kom fram till:





Kommer den lilla svackan att märkas av jämfört med den föregående simuleringen?Ni som kan se hur det kommer att låta..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/21 :  09:01:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Gå gärna ned en bit i tvärsnittsyta. Inte över elementets SD.

Såhär skulle jag vilja smida hornet. Det borde ha krympt en del i volym, men inte tappat nått i spl. Avstämt till ca 30 Hz så borde det göra runt 25 Hz i rum. Min sim visar lite lägre känslighet, men det beror på att jag körde 2,0 volt i simmen. Det ger en watt i 4 ohm.


Edited by - Circlomanen on 2010/05/21 09:02:53
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/05/25 :  00:05:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok en till fråga..Enligt Hornresp med sista parametrarna med rak pipa blir längden 277cm,och volymen 125 Liter.Men det kan väl inte ha någon betydelse om längden blir kortare bara volymen blir densamma?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/25 :  00:42:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Ok en till fråga..Enligt Hornresp med sista parametrarna med rak pipa blir längden 277cm,och volymen 125 Liter.Men det kan väl inte ha någon betydelse om längden blir kortare bara volymen blir densamma?
Det tycker jag är en intressant fråga. Har inte ett tappat horn mycket gemensamt med en kvartsvågspipa, en TL? I så fall borde just längden på pipan vara mycket viktig för resonansfrekvensen eller avstämningen om man så vill.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/05/25 :  21:50:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kan nån upplysa en vilsen själv ifråga om ovanstående?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/05/30 :  03:50:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Verkar tyvärr inte gå att minska längden och öka arean för bibehållen volym,blir nån oanvänd kurva.Då blir det ju över sd vilken inte var rekomendera.Ja ja blir till att veckla ihop en 2,77m lång orm..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/06/01 :  02:17:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Placeringsförslag alt.designförslag önskas..
Jag har lyckats göra en ritning med 2 paralella pipor ,då blev den ca 130cm lång.Och då undrar jag om subben placeras men utblåset ca 1m bakom huvudhögtalatrna,funkar det?

Om inte det funkar har jag tittat på den med 4 pipor paralellt,som Cirlomanens sista bygge,men det blir för brett för mitt tycke,så jag funderar på en med 3 pipor paralellt men får ej till det hur det ska se ut....kanske måste vara 4?

Edit:Jag har ju sett att b.l.a Bernt och Petter har sina bas horn en bit bakom huvudhögtalarna,så jag får väl anta att det fungerar att göra så...?Det jag tänkte på var mest om det uppstår någon fördröjning på ljudet mellan sub och huvudtalare,men det kanske inte märks i sub registret,eller?

Edited by - Ryssen on 2010/06/01 23:14:20
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/01 :  23:57:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
En kvartsvågspipa är såvitt jag förstått det hela avstämd till just en kavrts våglängd.
Därför kan man nog inte ändra längden på den utan att ändra dess karakteristik helt.
Om man minskar tvärsnittet och därmed volymen, ja då har jag faktiskt ingen aning om vad som händer.


Avstånd till huvudhögtalarsystemet?
Idealt ska väl alla närliggande signaler vara i fas. Så mellan två högtalarsystem kan man ordna det genom att flytta högtalarna framför eller bakom varandra till att fasen stämmer.
Eller trixa med passiva komponenter, L och C, t.ex. i delningsfiltret, för dessa medför ju fasvridning.
Eller fördröja signalen, t.ex. i ett aktivt delningsfilter.

Hur mycket man upplever fas-problem vid låga frekvenser har jag inte koll på.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/09/12 :  17:53:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Lägger upp några bilder på lite av sommarens jobb.



Första stadiet.





Elemntet monterat.



Sista stadiet..
24mm björkplywood,betsad med mörk ek,7 lager klarlack..Puhhh.
Lucka för elmentet monterat.
Provkörning sker när substärkaren gjorts klar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/09/12 :  18:03:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Shit vad läckert, blev ju riktigt snygg

Hoppas den kommer att spela bra nu också
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/09/13 :  07:46:04  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bettsningen och klarlacken blev riktigt snyggt, bra jobbat

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/09/13 :  10:59:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Hoppas den kommer att spela bra nu också


Ja det hadde ju varit en fördel..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/13 :  18:15:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande! Ser fram mot lyssningsintryck!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000