HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Byta element i Logitech Pure-Fi Anytime
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2009/12/26 :  16:00:37  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Jag har en liten klockradio modell Logitech Pure-Fi anytime som låter helt otroligt dåligt. Elementen är omärkta. Jag vet inget om dem.

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/ipod_mp3_speakers/devices/4782&cl=se,sv

Det sitter små 2-tum (?) (konen mäter två tum, diametern för monteringshålen är 61 mm, yttermått 70 mm) element lått åtkomliga. Jag funderar på att för skojs skulle byta dessa för att se på vilket sätt ljudet förbättras. som det är i dag är i princip allt under all kritik. Om det kan finnas en lösning för ett par hundralappar som gör att mellanregister och diskant blir ett eller ett par snäpp bättre vore det värt mödan. Och dessutom lite kul.

Visaton? Hi-Vi? Tangband? Response?

Något som har något tips?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2009/12/26 18:34:28

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/26 :  18:08:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ett problem (eller fler??), vissa element kan vara svåra att få tag i, speciellt om de inte finns i Sverige. Parts Express och madisound har ju alla slags element men har minimiordersummor.
Annars är ju själva idén att labba med "bättre" högtalarement riktigt rolig. Jag har själv ett par miniprojekt på G (5-års plan) där jag ska stoppa två par 2" från HiVi i ett par damskor (om jag hittar i någon andrahandsaffär) och en tretummare ska tryckas in i en liten fONKEN-låda.
Kolla med tyska Strassacker och kolla här på forumets köp/sälj-avdelning där en kille har haft en massa balla element ute till försäljning.
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2009/12/26 :  18:36:51  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Ska kolla den Tyska firman du tipsade om.

Annars lär http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=8493
Dvs Peerless 830984 ligga närmst till. Finns dessutom hos Hifikit såg jag.

Uppdaterat: Ser nu att denna inte passar. Djupet får vara max 32 mm...

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2009/12/26 23:31:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/26 :  18:42:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Strassacker: http://www.lautsprechershop.de/
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2009/12/27 :  12:25:40  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Dessa kanske skulle kunna passa ?

http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/breitband/frs7s_8.html br /

Finns på ELFA artnr: 30-405-57 för 95 riksdaler utan moms
Det verkar finnas även finnas 4 ohms variant. 30-405-40

Lite dålig känslighet dock..

Edited by - hobbes on 2009/12/27 12:26:21
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/27 :  12:55:06  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Intressant projekt! Jag har också en sån och det skulle inte skada med lite bättre ljud.

En annan sak som jag skulle vilja göra med den är att göra om 3,5-mm ingången till en utgång. Jag har inget behov av att ha andra källor anslutna, men jag skulle gärna vilja kunna få ut radioljudet till lurar eller andra högtalare. Något som DIY-experterna här kanske kan reda ut hur man gör....

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/27 :  13:47:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska jag vara ärlig, jag som själv gladeligt kastar in mig i slika projekt, så tror jag att resultatet bara blir en besvikelse ... Jag tricade ihop min HiVi 2" och körde mot mina plast-plastiga PC-högtalare av fabrikat IBB-Emm, och de lät .... inte lika bra.

Men för f#164;n Totem - KÖR PÅ!!!
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2009/12/27 :  14:47:42  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Håller med soundbrigade..
Misstänker att Logitech har matchat ihop förstärkardelen med just detta elementet och kanske kompenserat för brister på densamme.
Så sätter man dit ett annat element är det inte säkert det blir bättre.
Men håller också med om att man ska absolut testa
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2009/12/27 :  15:10:30  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Ja, gott folk - det som gäller just nu är antingen Visaton FRWS 5SC
Samt Tymphany (Peerless) 830983. Den senare kostar 210 kr stycket på Hifikit, och där behöver jag gå loss på den med en Dremel eller liknande för att den ska platsa i lådan. Å andra sidan, om det visar sig bli minimal förbättring så kanske Peerless-elementet kan användas till något annat?

Funderar i så fall på en liten PC-högtalare..

Ett problem för mig är att det är rätt begränsat med plats i lådan, inte minst gällande djup och bredd. Därav att FRS 7 S 8 OHM, som Hobbes tipsar om inte är aktuellt...

Krångligt det här..

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/27 :  15:31:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Montera elementet i en lös låda (wellpapp) och dra bara ut ett par sladdar och se hur det kan bli.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000