HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Soundbrigades önsketråd - Super Compact 150W
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/27 :  19:56:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här kommer bilder på ett av de senaste fulbyggena, det är Bruce Rosenblitz´s
Super Compact 150W. Jag upptäckte att jag hade nästan allt liggande i lådorna
för att bygga dem, behövde bara köpa nättrafar av Fulingen.

Magnus, du ville gärna se bilder - varsågod!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/28 15:49:30

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/27 :  20:12:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Schemat finns i boken Audio Reality, jag kommer inte att posta det här men en kort beskrivning är väl ok.
Ingångsrör ECC83, splitter/driver ECC82, slutrör pentodkopplat PL519 och spänningsreglering till skärmgallren
PCL82. I originalet är det bara 6-voltsglöd men jag körde vad jag hade i lådorna. Anodspänningen
ligger på 700 volt och utgångstrafona är Hammond 1650T.



Nere i högra hörnet syns den svarta axeln från en biaspot och två små gula testuttag.
Mellan testpunkterna ska man få 0 volt när man ställt in poten rätt, den bara
balanserar för jämn fördelning av strömmen mellan rören. Enkelt och effektivt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/27 20:17:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/27 :  20:19:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En bild på baksidan också:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/27 :  20:58:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var inte den stärkaren som var med SLAM, men i Rozenblits bok kallas den just Super Compact 150W Amp!

Jag tycker nog konstruktionen och idén är kanon. Om man med ett så enkelt steg kan pressa ut över 100W är det ju fantastiskt.

Frågor:
Låter det som 100W? Och hur tycker du det låter generellt? Användbart??
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7542 Posts

Posted - 2009/12/27 :  21:01:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är också lite nyfiken på hur det låter, rör och trafos har jag som ligger och tar plats...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/27 :  21:17:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jodå, över 100W stämmer nog. Det är ett jäkla drag i de små rackarna! Särskilt i basen. Toppen
är inte det ultimata tycker jag men inte så illa ändå. De var värda att bygga helt klart.

Good enough for Rock n´ Roll!

De är helt knäpptysta förresten, det är ju skönt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7542 Posts

Posted - 2009/12/27 :  22:32:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Intressant att en såpass...otäck koppling ens är lyssningsbar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/27 :  22:59:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skrev jag det, (nä det gjorde jag inte), att jag är lite smånyfiken på SE-stärkaren med tre KT88 i parallell. Jag har ju utgångstrafar på 2K5, kanske man kunde köra med två rör??
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/28 :  15:48:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det finns ju ett bra sätt att kolla... Bygg!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7542 Posts

Posted - 2009/12/28 :  15:54:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den med 3x KT88, visst är det en katodföljare?
I så fall är det bra om slutrören har hög branthet, vet inte hur KT88 ligger till på den punkten. PL519 kan nog göra sig i en sån koppling annars.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/28 :  15:58:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har två 6550 .... och resten av rören har jag ju med. ka bara komma över tröskeln.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/12/28 :  21:00:11  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Verkar kraftfullt! En dels fulbyggen är snyggare än andras vanliga byggen ... Här skulle det ju räcka med lite fanér så är det prima snyggt! Kul med pentodkopplat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000