HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga om Edison 18
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/27 :  15:45:19  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jag har ett Edison 18 som jag tänker bygga om till 2 monoblock med egen strömförsörjning. Det har skapat lite huvudbry. Anodtrafo har jag 2 st som ger 235V ut, likriktat borde det ge nånstans kring 335V Jag vill minnas att orginal är det 270V på anoden. Nu till frågan, ska jag ta ner spänningen eller bara låta det vara? Kanske jag måste ändra katodmoståndet? En annan sak som slog mig är att jag måste komplettera med ett till rör för ingångssteget. Jag kommer då att få en triodhalva över i varje monoblock. Går detta att nyttja för att förbättra konstruktionen? Jag vill minnas att jag läst nånstans att fasdelaren kunde göras bättre men att detta krävde ett till rör. Då detta var en byggsats med tajt budget prioriterades detta bort. Nå som har synpunkter på det?

// Johnny

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2009/12/27 :  16:57:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
För typiska arbetspunkter för EL84 (för Edison 18 var väl EL84 i PP?)
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL84
Valet av arbetspunkt beror även på vilken utgångstrafo du har.
Stoppa sedan in värdena i PSU-designer för lämplig nätdel.
http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/27 :  16:58:00  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Jag skulle ha sparat orginalkonstruktionen och byggt något nytt i stället!
Känns synd att förstöra denna då det blir så pass mycket jobb att bygga nytt ändå.

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/27 :  18:30:34  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Planen var först att bara flytta över elektroniken till en lite snyggare låda. Jag hade allt urskruvat men uppriggat på en planka som stod vid ett fönster. En natt då jag inte var hemma fick jag inbrott, och naturligtvis blev steget mer eller mindre demolerat. I synnerhet anodtrafon där anslutningarna slets av och var bortom all möjlighet till reparation.

Så därför tänkte jag bygga om det, lådan är redan påbörjad. Massiv ek och högglanspolerad mässing ska det bli =)

// Johnny
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/27 :  18:45:06  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Tråkigt med inbrott...
Kör på i egen design! Det skall bli intressant att följa tråden!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/27 :  18:52:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Håller med föregående talare.
Kolla runt lite vad för smått, roligt och bra projekt du skulle kunna titta på.
Det kan kännas "säkrare" att slakta gamla byggen när man har något nytt klart. Ett par trafar till EL84 kostar inte så mycket.
Kolla:
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/transformers.php
och
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Där hittar du prisvärda grejjer.

Missade ett gäng inlägg: Då kan du bygga nytt.

Edited by - soundbrigade on 2009/12/27 18:58:00
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/27 :  20:22:45  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jag har redan skaffat nya trafos till anod/glöd. Utgångstrafona har jag orginal Edison. Tänkte nog mest passa på att nyttja den överblivna triodhalvan i ECC88 röret Kanske ingångsteget kan göras om, eller fasdelaren. Har iaf just beställt allt jag behöver för att etsa egna kretskort, tänkte göra ett kort till nätdelen, resten blir det hardwirat.

Här är en bild på en del av kommande chassie, grovpolerat.

// Johnny

Edited by - TxF on 2009/12/27 21:03:51
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2009/12/28 :  19:47:55  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kolla in den här sidan
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/split.htm

Om du är bekymrad över ett halvt rör så kan du köra med PC88 eller PC86.
Bara ta ner glöden till ca 4V så funkar det.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/05 :  14:42:42  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Då är alla delar tillsågade, delarna skall nu fräsas för att försänka toppskivorna. Sen ska jag gera ihop den och tillslut fräsa en rundning på alla kanter. Hm detta borde väl egentligen höra hemma i nått snickeriforum men..

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/01/05 14:46:15
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:41:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Snyggt! Liknar Audion MkI.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/07 :  12:31:38  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Nu har det hänt lite mer. Delarna har gerats ihop och kanterna rundats till med fräsen. Plattan som rören sitter i har försäkts ner i lådan och limmats fast. Nästa steg är att fixa täckplattor för den upphöjda delen där nätdel och utgångdtrafo skall monteras. Efter det kommer lack men sen börjar ju den roliga delen, inredningen.

Har funderat över skärmningen av lådan (ek skärmar ju inte så bra..), och bestämt mig för att klä hela lådan invändigt med 0,5 mm kopparplåt. Det borde ju dessutom bli ett bra jordplan.

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/12 :  23:57:51  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har stått still här ett tag men nu har det hänt lite mer. Lådorna snart klara och det börjar bli dags för den invändiga möbleringen. Det är väl först nu det börjar bli skoj, ska dit med en till mellanvägg för att skärma utgångstrafon från nätdelen. Måste etsa kort till nätdelen först bara så jag ser hur mycket plats det kommer att ta. Jag har bestämt mig för att köra konstantström till glödspänningen så ett kretskort för detta ska också fixas till.

Så här blev dom att se ut till det yttre

Allt som glimmar är inte guld, insida i koppar.

// Johnny
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/13 :  00:05:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Så snyggt! Jag blir sotis.
Kollade din profil. IT- konsult. Trodde nog att du var möbelsnickare.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/13 :  00:18:34  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Haha, tack. Faktum är att jag jobbade med möbelsnickeri för nåt 10-tal år sen innan jag skolade om mig =)
Nån som har förslag på lämplig volympot som inte kostar skjortan?

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/02/13 09:41:45
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2010/02/13 :  10:23:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det där blir riktigt snyggt.

Kolla in denna sida

http://www.vt4c.com/shop/program/main.php

Dom har det mesta man behöver till diy byggen.
Alps blå vol pot är mycket prisvärda.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000