HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Förförstärkartest. 80-tal mot 00-tal.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2010/01/01 :  22:21:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
På min väg mot försteg med fjärr, har jag nu kommit så långt att jag lånat hem ett par att testa. En lämplig aktivitet på nyårsdagen.
Sedan knaak-haveriet har jag inte lyckats få till det där med uppladdning av bilder, så det blir bara text. (eller länken kanske funkar?)

Nuvarande Sansui C2102, från slutet av 80-talet, var inte ens företagets topp of the line på sin tid. Det var C2301 (som jag just såg annonseras ut för 20.000:- på hifimagasinet). Jag har tyckt att det låter bra, men jag saknar fjärrkontroll och har en tro på att kvaliten på ljudåtergivning förbättrats på 20 år. Så jag ställde detta mot hemlånade (från Hifi-punkten) Micromega Pre och Vincent SA93.
Baksidor

Set up:
Meridian G06
Audioquest king kobra
*testobjekt*
Audioquest king kobra
Vincent SP993
Supra Ply 3,4S
DIY JBL-system (beskrivet i länk i signatur)

Behringer ultracurve pro användes endast som dB-mätare, för att kunna hålla samma ljudnivå för testobjekten. Lyssningen hölls på max ca 80 dB på lyssningsplatsen, för att inte trubba av hörseln.
Eftersom Vincent inte hade RIAA kördes ingen vinyl. Testen genomfördes obalanserat rakt igenom, eftersom endast Vincent kan köras balanserat.

Några axplock ur jämförelsen:
LSO, Beethoven no 9, choral. Vincent ger en större rumsuppfattning än jag tidigare upplevt. Micromega ger en lika bra 3-d upplevelse, men klangen är något ljusare. Sansuin ger ett mer 2-dimensionellt ljud.
Daryl Stuermer #8211; Steppin out. Micromega återger en fantastisk dynamik. Vincent har en liknande dynamik men basen känns mer distinkt. Sansuin har en lätt beslöjad, något grumlig ljudbild med en tyngre bas.
Magneta #8211; Home. Christina Booths #8221;s#8221; låter något skarpa på micromegan annars låter det fint. Sansuin återger rösten mjukare, men mer svårdefinierad i rummet. Fortfarande fin pondus i basen. På Vincenten låter basen tunnare än Sansuin, och inte lika skarpa s som i micromegan.
Supertramp #8211; Crime of the century. Frånsett att pianot låter metalliskt en fin återgivning på sansuin. Genom vincent flyttas Richard Davies röst fram någon meter. Han står kvar när jag byter till micromegan, men ljudbilden blir ljusare.

Efter att ha lyssnat även på:
Maria Carey #8211; Butterfly
Diana Krall #8211; the girl in the other room
The Donnas #8211; let#8217;s spend the night
Real group- in the middle of life
Metallica #8211; garage inc.
Transatlantic #8211; the whirlwind
Acoustic alchemy #8211; early alchemy
Christina Aguilera #8211; back to basics

Slutsatser:
Största överaskningen blir faktiskt Sansuin. Vad bra den faktiskt var! Även om den får pisk av sina kombatanter på de flesta punkterna, är det inte med några hästlängder och det är förförstärkaren som brusar minst av de tre, även om ingen har någon besvärande nivå. Där den tappar mest är dels på 3-d återgivningen, dels på förmågan att placera instrument och röster på bestämda platser. Diskanten var hårdare än konkurrenterna och vissa instrument fick en metallisk karaktär, men frågan är om inte Sansuin hade den tyngsta basen.
Micromegan har en härlig dynamik, men jag störde mig lite på den låga utsignalen. Jag fick dra upp volymen betydlig mer än på de båda andra. Ljudbilden är den ljusaste av de tre, och jag tror jag skulle få dämpa diskanten i högtalarna ett par dB vid ett fortsatt liv med denna, men på gles musik tilltalades jag mycket av dess återgivning. Karaktären skiljde sig inte så mycket från Sansuin. På vissa stycken tappar slagverk lite pondus. Akustisk musik återges mycket fint och det var inga problem att skilja nylonsträngar från stål.
Vincenten hade en basåtergivning som inte var lika tung som Sansuin, men mer distinkt än de båda andra och det var försteget som bäst kunde hantera komplex musik, med fortsatt bra separation av instrument och röster. Ljudbilden blev med Vincenten lugnare, och viss musik som kändes lyssningströttande i de båda andra upplevdes trevligare här. Hela ljudkaraktären var någon mörkare än både Sansui och Micromega.
Trots att jag förväntat mig större skillnader mellan objekten, vill jag ändå utse Vincent till vinnare. Hade jag endast testat på gles musik hade valet troligtvis fallit på Micromegan. All heder åt min gamla trotjänare C2102.

edit. försöker lägga in bilder

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2010/01/03 20:46:20
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000