HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 "theLARS", Eriks "Dröm", 2A3, JJ 322, JJ 239 .....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/08 :  19:42:22  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Göteborg är en samlingspunkt för trioder synes det , nu är "theLARS" på g hos Mårten Design på lördag 12/9. Jag har haft förmånen att lyssna på dem alla utom "theLARS" här hemma. Några har stannat kvar här. "theLARS" kan jag nog bara lyssna på hos Mårten tyvärr.

Utan att föringa Mårtens högtalare och "ljudbunker" så hade det varit trevligt att lyssna på "theLars" i en känd miljö med kända högtalare, som gjorda för trioder.

Vi börjar med det för mig olyssnade kortet "theLARS".





Därefter Eriks/Olas Drömmen som gästade familjen här för några veckor sedan.





Ett oprövat kort med 2A3 från samma konstruktör smög sig in, men inte ut igen





Dom som varit här gick en match mot bla den här: JJ 322 ( 300B )





Ytterligare en utmanare var/är på plats: JJ 239 (2A3/40W) och kämpade väl.





Nu är frågan om vi kan knyta ihop säcken och ge ett omdöme till dom alla i min kända miljö via dessa högtalare.





Samtliga stärkare "krigar" nog i samma liga eller gör dom inte det??
Den som lever får se...

MVH
Lech

Edit rättat på Johans kommentar

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/09/08 21:12:05

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/08 :  21:05:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
*Host*
Nu tror jag allt det har smygit in sig lite fel på benämningarna på JJ
;-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/09/08 21:18:35
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/09/08 :  21:56:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Skvallret jag hört var att högtalarna spelade fantastiskt bra i ditt rum och att de gav musiken otroligt mycket liv. Är nog lite avis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/09/08 :  22:03:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ahh, jag kollade om det fanns några till salu. Huga nästan 100 tovor för ett par beggade.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2009/09/08 :  22:24:54  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare Micke!

Bygg ett par själv
Det gjorde jag.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/09 :  21:05:02  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Nu kollar vi skvallret då.

Tanken med tråden är att få ett hum om Triodträsket idag . Vissa andra rörspisar som Shindo har också passerat revy genom dessa högtalare i mitt rum som jag haft i 30 år. Måttliga till minimala justeringar i rummet har gjorts under årens lopp. Storleken är ca 50 M2 och det är i första hand ett vardagsrum med goda lyssningsmöjligheter. Någon akustik reglarad "bunker" är det alltså inte.

Spelar dom här stärkarna verkligen i samma division, och är det extremt stora pris spannet mellan dem något att bry sig om.?
Eftersom det är "lågeffekts" förstärkare ihop med högeffektiva högtalalare <105 db kommer en viktig parameter vara TYSTNADEN Här har jag NOLL tolerans!! Alltså ohörbart brus och brum gäller med örat lagt mot högtalaren (S/N ) storleksordningen -100 db eller högre störavstånd ) ( Ja dom finns,och dom finns här i min utvärdering.)


VARNING: Detta är min absoluta subjektiva
utvärdering/bedömning.
Den är unik mig så tillvida att det är :mitt
rum,mina högtalare,mina snören,min kringutrustning
mina öron och mina värderingar.

So pieace in the walley

Det är också ett av skälen att "kina puffar" inte platsar in den här i bedömningen.

Tempot blir i vanligt Kaffe ....
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/09/10 18:28:18
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2009/09/09 :  23:29:41  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Ser mycket fram emot en redogörelse av dina intryck! :)

Snoogens
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2009/09/09 :  23:36:55  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Spännande, måste vara första testet i Sverige...

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/10 :  09:23:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Tidigare har jag upplevt Klipscharna lite färgade men inte i Lechs rum. De spelar för dj-ligt bra i hans miljö. Dessutom låter det lika bra oavsett var jag befann mig i rummet. Fantastiskt!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

GOING
Starting Member

45 Posts

Posted - 2009/09/10 :  15:18:20  Show Profile Send GOING a Private Message  Reply
Vad är en typisk "Kinapuff" i dina öron tro ?? Är det brusnivå, eller karaktär i allmänhet på typiska kinakonstruktioner

AoA
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/10 :  16:48:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Är det här en typisk kinapuff?
http://www.miniwatt.com.hk/products.html
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/10 :  17:17:33  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Going ,du är en going. Jag tror du vet vad jag menar.

Going skrev i annan tråd:
quote:
Jag är en ond"jävel" , eftersom jag är en "Horn-jävel" så finns ingen Bot för mig.....Anders...


För att få lite mer erfarenhet kommer jag gärna hem till dig och lyssnar någon gång..
Tack för visiten här hemma förresten.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/09/10 18:22:12
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/10 :  18:16:20  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
"Drömmen" kommer enligt Hifi & Musik att ges omdömen i Oktober utgåvan. Det ska bli spännande att jämföra med mina. Eftersom den här tråden är tänkt att utvecklas i sann "kaffe" anda så är det ändå min avsikt att ha redovisat min INNAN den publiceras.

Jag blir kanske idiotförklarad eller så blir jag det inte. Den som lever få se.

Först ut blir "theLARS" efter helgen och den är ett helt olyssnat kort för mig i skrivande stund.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

GOING
Starting Member

45 Posts

Posted - 2009/09/11 :  15:31:48  Show Profile Send GOING a Private Message  Reply
Tack själv för kaffet, o en trevlig lyssnings-stund. Ang. "Kinapuffar" så förstår jag givetvis ironin i din "gallring". Väntar själv nu på en leverans av just (inte kinapuff) utan ett helt FYRVERKERI!! utav olika pyrotekniska alster från Hong-kong. Återkommer givetvis med analyser o kommemtarer i ämnet.

AoA
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/13 :  11:42:54  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
TheLARS får utgå i min bedömning! Det av 2 skäl.

1) Lars kunde inte komma hit hem.

2) Hos Mårten var det "fusk" med aktiv delning. Alltså helt
omöjligt att jämföra 2000 Watt med de övriga.

Livet blir liksom lättare, men det var inte ambitionen.
Ambitionen var att jämföra "helregister" på pryttlarna för det funkar faktiskt riktigt bra ihop med "rätt" högtalare.

Fortsättning följer, men jag vill ha in en spelare till, för annars blir det Erik mot JJ
MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2009/09/13 :  18:13:42  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Skulle du inte kunna försöka låna hem en integrerad Ear-rörförstärkare från Mårten (om de har någon hemma)? =) Oerhört spännande lyssning iallafall. Jag ser verligen fram emot att läsa. Tyvärr kan jag inte bistå med någon rörhäck, då jag varken äger någon eller bor i närheten.

Snoogens
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/13 :  18:56:45  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Ranefjord
En god ide.

Annars får det bli ett fyrverkeri från Hongkong
Det har jag heller inte lyssnat på.

På något sätt löser jag det här
Shindo finns i närområdet i värsta fall, det var så länge sedan den var här och "minnet" är kort.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/18 :  06:57:27  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Hmm
Det här är svårt men ,jag är dock färdig med min utvärdering. En favorit är utsedd
Alla låter bra men en (1) har för mig viss skillnad/fördel som jag ska försöka beskriva. ( ingen vän av superlativ. )

Vem blev då ersättare för TheLARS Jo, det blev Shindo WE pga minsta motståndet lag. Den fanns i närområdet att låna.

Fortsättning följer alltså

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/09/18 07:01:56
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/18 :  07:15:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Väntar med spänning på fortsättningen
Vem kommer först att bli utröstad o få åka hem

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2009/09/18 08:25:57
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2009/09/18 :  07:28:00  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Ser också fram emot intrycken. =)

Snoogens
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/19 :  19:48:27  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
En god början : kanske


[quote][/quote]

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/09/19 19:50:27
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2009/09/25 :  09:30:20  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message  Reply
Och hur gick det sen

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/25 :  09:40:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ser att Ola har lämnat spår efter sig

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/09/26 :  03:31:05  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Det kommer ett resultat inom kort. Uppgiften är inte glömd men....
"Himlen kunde inte vänta längre". Martin ( jobbarkompisen ) gick bort i Måndags. Han är saknad ska ni veta !!!!

Dom som sett TV serien "Himlen kan vänta" där han deltog, förstår nog .........

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/09/26 03:36:13
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/10/02 :  23:11:37  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Hifi & Musik ramlade ner i brevlådan idag. Min ambition var att vara färdig före denna händelse när det gäller "the Dream". Nu gör det inget ändå, det jag läst i den blaskan ger "inget svar" = Hur låter det då ??? Mest teknik raljeras det om.

Så jag fortsätter i kaffe anda tempo
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/10/03 :  18:33:43  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Först ut både bokstavligen och i verkligheten åker Shindo. Det är tråkigt, men sant.
Shindo WE har varit min "dröm" sen jag första gången träffade bekanskap med dem. Dess gröna färg är visserligen elegant men det räcker inte mot de andra. Något tunn i basen men framförallt med mina högtalare faljerar den i toppen. Faljerar förresten är kanske fel ord, i denna klass låter allt bra. Därför blir det mest en fråga om "favorit".
Trioder i sin bästa skepnad kan inte jämföras med något annat.De måste spela i sin egen division och det gör de med bravur.
Många ser/upplever rör som rör men det det är inte sant.Jag vill mena att det är rör och trioder vi skriver om.

Den sista briljansen saknar Shindo eller är det mina egna öron som beckat igen.. Fortsättningen får avgöra.


Kommentarer är välkomna i tråden, det är ingen monolog.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/10/03 19:02:07
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000