HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Olivers jänkestereo! JBL och H/K, Just nu: L212!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/03 :  14:32:15  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Hej,

Detta är mitt system!

Det består av:

JBL L100 högtalare
Stadiga stativ med Spikes, JPW sålde dessa tydligen
JVC R-2X receiver
JVC cdspelare

Allt utom JBL L100 och Stativen ska bytas ut.

Jag har ett Harman Kardon Citation Sixteen slutsteg, letar efter ett vettigt försteg till detta.
CDspelare blir nog en modern HK historia.

Har även 2 st till JBL l100 som ska göras iordning till original look! grymt snygga högtalare :)
Just nu är fronterna hos en finsnickare som byter lite trasigt trä och sen kommer skummfronterna från www.foamtrends.com monteras. Orange såklart.

Bilder på detta:











Sweetspott!




Citation och andra paret JBL



MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo

Edited by - OliverBjuhr on 2010/12/18 22:10:35

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/01/03 :  14:35:45  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Mycket trevlig anläggning och JBL är ju aldrig fel !!!
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/03 :  14:43:51  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Snyggt!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/01/03 :  15:07:33  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Harman Kardon Citation 16a är ju så läcker, vad får man ge för en sån pjäs idag?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/03 :  16:57:47  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ser onekligen ut som JPW-stativ. Har haft sådana till Snell JIII. Går att fylla oxå.
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/03 :  18:08:39  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Ja dessa är sandfyllda och väger 20kg! hehe

Vad ett citation kostar varierar väl lite men runt 5000/6000:-

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/03 :  18:12:43  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Hur är det med ljudbilden då dom inte är spegelvända?
Bygga nya lådor, eller offra dom gammla och smacka på nya bafflar?
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/03 :  18:27:05  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Jadu jag har inte hunnit prova speciellt mycket, då själva receivern är kass som tusan! tappar en kanal ibland.. men så fort jag kopplat ihop HK grejerna ska det bli ordentlig utverdering :)

Högtalarna är "ser ut" att vara byggda för att ligga på sida,



Men hur det än ska vara så ska dessa behållas original, då dem är iprincip i mint cont och när dem är helt klara värda en del stålarsa :)
De andra lådorna skulle man kunna modda lite på, dem är ändå inte lika fresha som de jag spelar med!

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/03 :  18:37:23  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Jo dom var tänkta att ligga ned, studiostuket s.a.s

Kolla in denna, lite tips om du ska "ge dig på det andra paret"
http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100.htm
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/03 :  18:54:30  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Har kikat in Dansken, klart intressant projekt! :) är spännande att öva lite på något.
De andra paret är redan moddade, nånting vad gjort med delningsfiltret och fårull samt något mer som jag glömt.


MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/03 :  21:03:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Se där ja, där är ju mitt gamla slutsteg. Känns skönt att det kom fram helt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/03 :  21:10:47  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Bernt:

Det var mycket bra paketerat! rekomenderar starkt att köpa prylar av Bernt!


Jag är inte så värst involverat i allt vad välljud heter än, men det kommer! tycker JBL L100 täcker mina lyssningsbehov ganska bra än så länge :)
Dock skulle jag gärna spåra ur den dagen jag bor i Villa igen och har möjlighet att ta fram(Bygga) stora artilleriet!

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/05 :  16:30:15  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Idag kom lite trevliga paket!
Ett ifrån US and A och det andra från Svalander Audio.

Skumringar som sitter runt diskanterna på JBL L100 och Vibrationsdämpade gummi mellan stativ och högt :)
Ruskigt snabb frakt från båda måste jag säga! :D




MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:52:31  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Ha ha... läckert! En rigg i min smak, varm, gosig, musikalisk med bra fundament. Gött se fler JBL här på forat. Vet ej var Du hör hemma i vårt avlånga, men behöver du något till dina fina, så ring LN högtalarservice i Göttlabörg. Urban eller Olle är överjäkliga med många år i gemet och förflutet hos förre importören Septon, som ju fortfarande är Tarzan på JBL Pro. Kanske du redan visste, men ändå... kan vara nån läsare som inte har hört om dom...

Gött mos, viker en länk bara till Din tråd och hoppas på fler bilder så småningom...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/05 :  12:43:35  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Woho!

Nu har jag äntligen jagat tag i ett passande försteg! fick bli ett Harman Kardon Citation 21.. tillverkat runt 1995.

Men... igår när jag kopplade in allt, skulle dit med sista kabeln till datorn........ då bara brummar det! klart irriterande, dock insåg jag att det är något med fasen i lägenheten.

Kopplade ihop dator och stereo på samma eluttag, så nu funkar det :) dock låter har jag ett svagt brumm hela tiden på låga volymer.
Vad kan detta bero på? ska prova att ha signalkablarna längre ifrån elkablar till steg, nu är allt bara provisoriskt! blev klar igår 21.30.

Bilder kommer till kvällen!

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/05 :  21:43:53  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Bilder:

Nya försteget, måste dock byta signalkablar osv, funderar på att skaffa en DAC mellan dator och försteget? någon som kan rekomendera någon?


Provisorisk plats, Skummet till L100orna är på G ifrån USA!


Nytt valnötsträ på träramarna, riktigt hantverk! lämnade till www.Eminess.se.



MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/06 :  10:05:52  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Dina grejor är riktiga grejor för riktiga män...

Snart postar Du en bild på en nyinköpt Harley också, va?

Skämt åsido, jag undrar allvarligt va fasen Harman/Kardon gjort de sista 10-15 åren? De däringa grejorna Du köpt skulle jag gärna haft som en alternativ rigg till mina burkar. Dom har ju inget kvar längre som som höjer pulsen och det är tragiskt med så mycket historia och så mycken samlad kunskap i angränsande döttrar typ ML.

Schyssta grejor, schyssta som f****, f'låt, bara den...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/02/06 :  10:21:11  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Gamla HK prylar verkar hålla i all evighet! Häftiga prylar du har!

Gäller tyvärr inte nya HK grejer verkar det som. Jag har haft en förstärkare som rasade två gånger och en DVD som pajade helt. Gamla var de inte heller!
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/06 :  13:38:01  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Tack tack :) gillar soundet som jag får ur denna rigg! avskyr skrikig diskant och "baslös" musik..
Hehe en harley hade varit något! dock vågar jag inte köra Dödsmaskiner :)

Ja nya HK verkar vara rätt kassa? läst mycket om problem med nyare cdspelare osv osv.. tråkigt då de gamla grejorna är trevliga!

Detta är mitt andra monster ;) hehe
630hk i motorn/570hk på bakhjulen, får garanterat alla att skrika som flickor :P


http://www.youtube.com/watch?v=0RjEP9Z19LE

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/06 :  17:11:19  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Du, sånna där åker bara dom som inte kan hålla balansen... Näfan losa stödhjulen å kirra ett åk för män med hår på bröstet... *Flabbar å retas*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/06 :  22:02:15  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Haha ja jag får erkänna att jag har dålig balans, speciellt efter nåra stora goda :)

Ingen som har vettiga förslag på optimal ljudöverföring från dator till stereon? just nu sitter en sunkig 2x RCA och hörlursplugg kabel delyx.....

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/07 :  04:35:12  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
En music Streamer kanske kan vara något, finns ju tre olika, från 1400:- till 3900:-, de ska ju vara sjukt prisvärda.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/07 :  10:27:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lynx Two. http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-02_lynxtwo.html

Eller Lynx L22: http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-01_lynxl22.html

Eller kanske ASUS-kortet som testades i Stereophile nyligen:
http://stereophile.com/computeraudio/asus_xonar_essence_ststx_soundcards/#

ASUS-kortet är mer plånboksvänligt. Du kör ju inte balanserat heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/07 10:35:39
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/07 :  10:54:09  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Asus kortet verkar helt okey, fungerar detta med försteg?
Har även funderat på en DAC? datorn är helt ny med garantier osv, känns knöligt att fixa där inne då :)

DACen kopplar (vad jag förstått) med USB till dac och sen en RCA samt egen strömförsörjning.


MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/07 :  11:40:49  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Har ett förslag till och det är ausentech's finare kort med bytbara opampar i utgångsstegen. Verkar mycket seröst byggda och lite mer seriöasa kontakter också. Annars, om man skall ha studio-standard, får man nog köpa just studiostandard... Sedan gäller ju de gamla sanningarna (åtminstone har jag aldrig upplevt något som motsagt dem...) för en dator. Den SKALL vara jordad! Den SKALL vara fasoptimerad mot inkopplad utrustning. Verkar vara svårt hitta stationära datorer som är "tysta", men man kan komma en bit på väg med ovan åtgärder. Korten ifrån ausentech värkar åtminstone vara planerade för tystnad med mera genomtänkt jordplan osv. Inte skitdyra heller, vilket åtminstone jag gillar med begränsad budget (eller snarare för många vansinniga hobbies om man vill vara rik och ekeonomiskt oberoende vid pensionsåldern).

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/07 :  11:43:45  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Du, glömde... dator som försteg är inte lyckat. mjukvaruvolymen är inte bra, utan korten bör kopplas in på line out (alltså full patte) och volymen regleras i bra försteg.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000