HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trestegaren som kom och försvann
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:08:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så var det dags att testa på ett eget bygge efter HFLS-bygget. Valde 19mm spånskiva denna gång. Här pågår spackling och grundning.


Elementen Fostex T90A, Visaton TI 100, Wavecor SW178WA01-01 med tillhörande slav. Baslådan, sluten, 8 liter. Mellanlådan, 1,7 liter. diskanten ligget i en vagga på topp.


Filterspecen fick jag fram på erseaudio.com. Hade först tänkt köpa färdiga men Fostexarna skulle brytas på minst 8000 hz och såna filter hittade jag inte. Basen bröt jag från 650 hz.


Så här blev filtren.



Lådorna ska ha 30 mm mellan sig. Bultarna ska täckas i 16mm alurör. 2 bultar per högtalare är genomborrade för att få upp kablarna.



Här provar jag att bulthålen linjerar.



Lådorna är nu inne för sprutmålning för andra gången. Efter första gången visade det sig att kanterna svällt så det var bara att slipa om och grunda med spraygrund. Surt!!!



Vaggan till diskanthornet svetsades av hjälpsam reparatör.



Slutresultatet såg bra ut men lät för jävligt. Skrikig diskans, trots dämpning med L-pad och metalliskt tunnt ljud från mellanregistret. Projektet skrotades genast och delarna är sålda.



Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/02/27 14:31:46

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:12:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Inte mycket att kolla

Prova länka om bilderna..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:27:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Näe,

Högerklicka på bilderna och välj kopiera bildadress. Klistra in dem och markerera länken och klicka på tavlan:
.
.
.
.
.
fixat

Edit: tagit bort bild.

Edited by - PetterPersson on 2010/01/06 13:18:03
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:47:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Lägg ut bara länken till bildrna utan att [IMG]:a den så får jag prova dem. Det fungerade ju för mig...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:18:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nice
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:30:55  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Fulbygge på gång?? Det där ser väl hur trevligt ut som helst, gillar iden med att bygga i moduler som du gör. Har du kollat på bafflarna i "Edge"?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/01/06 :  14:10:34  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det är ett program där du kan simulera baffelsteg och
diffraktion. Programmet kan laddas ner här http://www.tolvan.com/ Generellt är det inte att rekommendera element placering så att man får samma avstånd till alla kanter.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2010/01/07 :  20:31:44  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Snygg finess att dra kablarna genom bultarna. Just det tricket har jag inte sett tidigare.
Jag tycker att finishen på lådorna har blivit riktigt bra. Jobba vidare nu, vi vill se mer!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/25 :  20:32:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Om du kallar detta för fulbygge kommer jag aldrig att kunna lägga upp något här!
Kalas, fortsätt att visa oss.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:15:32  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Men va fasiken! Det där e ju riktigt prydligt. Kommer personligen aldrig längre än den råa, sexiga mdf-looken.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/01/26 :  21:27:59  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Hur mycket dämpull ska man peta in egentligen? Tips mottages tacksamt!!
Till mellanregistret skulle jag tippa minst 8g/liter, men prova först med 4g/liter och öka vid behov.

Till basen skulle jag nog bara klä väggarna med skumgummi,filt eller liknande.

Äggkartongen skulle jag nog ha tagit bort
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/27 :  22:38:26  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Det viktigaste är att ha dämpning där strömmningshastigheten är som störst och där trycket är minst.Det vill säga så nära elementet som möjligt och mot mitten av lådans "tomrum"
Dämpmaterial typ ull, vadd, gullfiber skall alltså nödvändigtvis INTE vara längs med väggarna(där det inte gör nån nytta) utan just i mitten och närmast elementet.
Dock skall man inte ha dämpmaterial nära en basreflexport då man inte vill ändra strömningshastigheten i porten, för då tappar den sin effekt och högtalaren får dålig frekvensrespons i lågbasen.

Snyggt bygge!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/29 :  22:48:37  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Ser hur fränt ut som helst! Roligt bygge!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:06:55  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det blev ju hur cool design som helst, GRATTIS!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:28:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Väldigt snyggt!!!!
Klart coola högtalare.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:57:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
riktigt kul bygge, snyggt, undrar hur baffelstödet ser ut :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:19:05  Show Profile Send Nahaz a Private Message  Reply
Snyggt

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:52:30  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Kul med annorlunda lösningar och utseenden.. !
Det finns alldeles för många högtalare som ser ut som trästubbar..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/02/04 :  19:27:02  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Lite mätning skadar väl inte men det är ju örat som bestämmer
Jag skulle nog säga att örat får ta det sista finliret. Man bör nog först ge elementen en ärlig chans att spela bra tillsammans med hjälp av mätning/filtersimulering, det tycker jag att dina element är värda.

Diskanten har en känslighet som ligger en bra bit över de övriga elementen vilket kan göra att den låter vasst, och att det låter slätt kan just bero på att elementens summering, spridning och fas inte är optimalt. Filtret är otroligt viktigt för välljudet...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/17 :  12:59:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
fixarstig vill inte vara med längre.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/02/27 :  16:23:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaaa du är tillbaka vad trevligt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000