HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt, Vintage Garrard konvertering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/02/27 :  12:26:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite bilder på en konvertering av en mono stenkake-svav, till en stereo vinylspelare.

Visseligen har jag några gamla 78-or liggandes på vinden. Men kanske inte så mycket för ljudets skull.
Så efter att denna gamla fina Engelska Garrard stått allt för länge i en låda, i mitt garage. Så beslutade jag mig för att göra en konvertering till en stereo-svarv



Ofta är dessa gamla svarvar ganska nergångna. men jag hade tur. Skicket är faktiskt mycket bra.
Så bra att jag försökt att inte "förstöra" något i ursprungsskicket.
Det är alltid skoj att veta att det går att gå tillbaka till originalskicket om man ångrar sig

In-fästningen av puppa är i originalskick monterad framifrån tonarmen/huvudet
Detta för att original-pickupen har två nålar vilket kan växlas via denna in fästning.
Nu monterades en 10mm Tjock akrylkloss mha en nylonskruv i detta hål

Akrylen är sedan gängad med M2,5 för att montera en modern puppa underifrån



Original kablaget, som ju enbart bestod av ett tvinnat par, ersattes med ett Mogami stereo kablage med hylsor

Skivspelarverket har en mekanik som får en ingenjör att dregla. Och till min förvåning fungerade denna perfekt redan från börja
En droppe symaskins-olja i alla lager och leder, så kommer den säkert att fungera i ytterligare 60år
Mekaniken har en "sensorarm" som först får in och "känner av" skivansstorlek. Detta görs när skivan hänger i det veck som finns på talriksaxeln ca 60mm över skivmattan.
Därefter går denna axel tillbaka till sitt ursprungsläge, varefter tonarmen går ut och sänker sig sakta i rätt position.
När skivan är färdigspelad lyfts tonarmen automatiskt. Går ut, och "sensorarmen" kommer åter in och "känner av" om det ligger ytterligare skivor i tallrikslagrets veck.
I princip kan spelaren mao. spela flera skivor på rad, på egen hand. Dock kanske inte nålens inställning blir optimal för detta :oops:
Men kul att titta på är det.
Detta är mao en helt mekanisk lösning! :shock:

Talrikslagret rengjordes och fettades in med ett tjockt kullagerfett

Spelaren blir ganska tung när den är monterad i plinten, Därför underlättar det om man kan frikoppla den från alla kablar när den skall stuvas in i bokhyllan. Därför monterades en IEC kontakt, samt RCA kontakter i respektive sida på plinten





Sidorna som fö. är i ask, men insänkta kontakter, skruvas utifrån med bronsfärgade insänkta torx



Hela spelaren färdig för att avnjuta lite skön vinyl! :D





Hoppas detta sporrar någon att sätta tänderna i en gammal vintage- spelare.

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000