HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 105db, 1 watt, 30hz - projekt klart!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/01/30 :  19:47:09  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jo, den är vikt ett par gånger.
Tanken är att jag ska gömma den bredvid en Expedit Ikea bokhylla sen som film sub.
Spelar inte avgrundsdjupt men det är "trade offen" jag gör för att den inte ska bli
så stor.

Varför jag fick bättre kurva med bryggkopplad stärkare kanske någon kan svara på?
Och varför jag måste dela högre?
Fasar dom ut varandra?
Eller har jag nåt fasfel nånstans?
Lägger ut Petters ritning.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/30 :  20:58:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, det var intressant att mätningen var mycket bättre bryggkopplat. Förstår inte varför, men bra för dig!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/01/30 :  21:06:40  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Tror att det är jag som inte kan det här med mätning snarare...
När jag gjorde om mätningen med högre volume så får jag en stigande frekvenskurva.
Så det handlar nog inte om min brygg koppling.
Skulle behöva en decibel mätare kanske.
Hur gör ni?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/01 :  08:48:47  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Nu börjar det röra lite på sig.

Har varit på Bauhaus och köpt lim, inslagsmutter, tvingar och lite annat nödtorft.

Tempen i garaget börjar så sakta närma sig skaplig arbetstemp, så snart kan jag börja limma och grunka.

Skickar upp ett par bilder på delarna (pusslet) som ligger framme!









Tycker det var smart att fräsa ut skivorna så det blir bra passform och enkelt montering. Kanske något för andra att ta efter?

Stagningen får bli enligt Kajsa Wargs modell "man tager vad man haver". Har lite gamla hyllplan och skit som ligger och dräller i röran, de får bli stag.

Ikväll kanske man kan börja montera så smått om jag får frigång från vardagsarbetet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/01 :  09:16:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Snyggt med frässpår, vill man inte fräsa så kan man limma dit en smal list och skapa ett dike...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/01 :  18:03:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan det inte vara så att limmet fäster lite bättre på den frästa ytan än spånskivans pressade yta?
Fast å andra sidan brukar limfogen alltid vara tillräckligt stark, när man bryter sönder en låda går den inte sönder i limskarvarna ..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/02 :  08:52:49  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kan nog vara en tanke, Mickel!

Jag tror, precis som du, att fogen är starkare än själva skivan... Dessutom kommer jag skruva ihop lådan förutom att limma, så den kommer bli urstadig. Är det nåt som spricker så är det skivan, inte fogarna...

Igår blev det lite torrmontering för att kolla passformen. Allt sitter som en smäck!





I morgon kommer elementen och nästa steg på dagordningen är att ta ut baffelhålet, sätta dit inslagsmutter, sedan element och efter det slutmontering. Kanske kan bli klart till helgen?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/02/02 :  14:58:37  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Kul att du är på gång!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/02 :  15:15:20  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ja, nu börjar det rulla på! Man vill ju gärna ha det klart i förrgår, men det får ta den tid det tar...

Är lite otympligt att baxa med skivorna på egen hand, men det ger ju träning för kroppen om inte annat.

En av ungarna pep in i garaget igår och undrade vad jag höll på med:

-Vet mamma om att du ska ha de där i vardagsrummet?
-Jadå...
-Det tror jag inte på!!!


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/04 :  14:42:14  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Idag kom det två Audes på Posten... Undrar om man kan smita tidigt från jobbet idag?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:37:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Klart du ska!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:58:46  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Consider it done, Petter!

Nu blir det radiotystnad ett tag... Garaget hägrar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/05 :  08:54:45  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Arbetet fortskrider!

Måste säga att jag är impad av byggkvaliteten på Audes åttorna! Tunga som as är dem och riktigt stabbig magnet och korg. Även konen verkar stadig och bygget överlag andas nästan tysk perfektion!

Blev lite gjort igår, limmade ihop lite delar och kör learning by doing. Det andra hornet kommer nog bli bättre när jag har gjort lite missar på det första, men va fan, det är första gången jag bygger ett TH, så lite missar får man räkna med!

Började med att kasta spånskruvarna jag hade åt h-e och körde med Grabbers altanskruvar med Torx-skalle istället. De är självborrande och ser även till att skivorna drar ihop sig mot varandra på ett förträffligt vis! Att använda tvingar då blir nästan överkurs faktiskt, skruvarna tvingar materialet...

Bilder:









Någon servicelucka blir det inte. Det blir på tok för långt avstånd mellan lucka och element för att man ska kunna rota runt därinne utan att bryta sönder sig. Det bör gå bra att komma åt allting underifrån istället. Elementet får sitta kvar när toppskivan monteras, men tänkte göra som så att jag lägger toppskivan på bänken och lägger på hornet ovanpå så slipper jag få ev. limbajsar på elementet...

Stagen ska också sågas till, sedan kan det provköras!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/05 :  08:58:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härliga bilder!

Vill du inte lägga hornet upp och ner kan du tejpa fast gladpack över
elementet med maskeringstape, för att spara ryggen...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/05 :  09:59:03  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Bra tips! Hade också nåt sånt i bakhuvudet, men det var en lite mer överarbetad variant än gladpack...

Ryggen är redan slut pga all snö! Skottade tre timmar i förrgår och en timma i morse - totalt färdig!

Ikväll ska jag ut och öla lite med polarna, så det blir nog inget (vettigt) arbete gjort förrän i morgon.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/08 :  09:14:16  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ett horn "färdigt"!!

Bar in det och la bakom soffan för att testköra... Det verkar mycket lovande ännu så länge!

Har bara mitt lilla slutsteg på 65 watt att tillgå, men har inte lyckats bottna elementet ännu, så det finns SPL-potential med nytt och kraftigare steg...

Ljudet är iaf väldigt slagkraftigt och rent. Det är betydligt mer attityd och driv i hornet än i dipolerna, samt att de givetvis går djupare och kan spela högre.

Bra attack, detaljering och torrt, rent ljud utan att det blir kliniskt och stelt. Spelglädje och hifi samtidigt - kul!

Det kommer bli ännu roligare med kraftigare slutsteg, hörnplacering och ett horn till i rummet tror jag!

Körde Die Hard 4 i går kväll och när gasverket exploderar så dallrar luften i rummet - maffigt!

Får se hur mycket bättre det blir efter ett antal timmar när grejerna får jobba in sig lite.

Rolig detalj är att elementet knappt rör på sig när luften dallrar i rummet...

Bilder kommer, batteriet tog slut på kameran igår.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/08 :  09:54:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är så det ska va, inget fjös

Stort tack OcA för ditt testbygge som visat sig fungera mycket bra
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/08 :  10:04:19  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Coolt!
Fram med mer intryck !

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/02/08 :  10:06:51  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Intressant bygge, när jag tittade på den här bilden;



så infann sig en fråga, på flera ställen har jag sett att man rundar till skivan ovanför och under elementet så att man inte ska få ett rör så att säga som elementet sitter i. Har detta någon inverkan/betydelse även när man bygger TH?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/08 :  10:13:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
När elementet monteras åt andra hållet, med magneten i hålet, kan det bildas luftturbulens vid stora konutslag. När elementet moteras på detta vis utgör det inga problem.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/08 :  10:24:57  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Allting är väldigt provisoriskt uppställt och inställt just nu... Delar vid runt 75hz 24db/oktav vilket verkar funka rätt bra med nuvarande placering.

Så fort jag får klart horn nr 2 och fixat ett par fötter till dem så kan jag knöla in dem i hörnen och se vad som händer då.

Nu är mynningen rakt ut i rummet, dvs inget annat än golvstöd åt basen, inga angränsande väggar eller så.

Det där med fasad skiva för alla delar var smart att göra på ett av sidostyckena. Dock inte på det andra då det kräver lite mer precisionsmontering än vad jag är kapabel till. Fick helt sonika ha frässpåren utåt, ser bedrövligt ut, men det finns spackel att köpa...

Har inte märkt av några missljud eller resonanser från lådan, vilket borde betyda att bygget är stabilt.

När hornen står i sina hörn kan jag labba lite med nivåer och delning, gårdagen var mer "proof of concept" än något annat...

Tunga blev det iaf. Kan tänka mig runt 50 kg per styck, minst...

Petter -> Vad tror du är lämplig höjd för ett par fötter till dessa? Tänkte limma ihop något av lite överbliven MDF...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/08 :  11:16:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Höjden över marken ska vara samma som innerbredden i hornet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/08 :  13:20:02  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Å, fy fan... Dvs nästan 30cm? Kanske bättre att ställa dem upp och ner med mynningen mot taket!

Får se vad jag får plats med. Har iofs ryggåstak, men 240 cm är nog precis vad jag har att leka med inne i hörnen (minus taklist). Jaja, det löser sig...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/08 :  13:36:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply


Tanken är att hornets mynning inte ska minska i area. Ska man vara noga
så är ditt horn 476 mm brett och ca 300 mm djupt. För hörnplacering
blir det en (halv) omkrets på 776 mm. Mynningen är 379xca300 mm2 =
ca1100 cm2. 77,6/1100= ca 15 cm. Så 15 cm bör räcka.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/08 :  13:49:32  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
TACK!

30cm hade nog varit lika med skilsmässa...

Testar med 15cm, det var mer vad jag hade tänkt mig från början (och sagt till hustrun)... Hon börjar få ånger nu när hornet bor inne i huset, men det är för sent att ändra sig. Hon har redan godkänt operation THorn... Antingen får hornen husrum, eller så flyttar jag ut i garaget!

Dipolbasarna åker ut på annons nu, först till kvarn!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000