HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 När man ändå är i farten
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/10 :  12:39:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Håller på att fixa lite hemma under trappen. Slog bort nån vägg och tog ut min oljetank, då hux flux kom mitt proppskåp fram. Hmmm tänkte jag. På andra sidan väggen står min anläggning, där sitter x antal skarvdosor, inte snyggt. Åkte till el-butiken och köpte 2x4 jordade uttag, gött att slippa alla skarvdosor. Surfade runt lite på forumet, råkade snubbla in på en tråd om strömkablar vilket väckte mitt intresse.. Har aldrig trott på att strömkablar kan göra skillnad men då jag ändå var i farten så varför inte ?
Åkte till x antal elbutiker innan jag fann vad jag sökte, Ölflex.


får be om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, har Sveriges sämsta mobilkamera.



Så.. vad blev resultatet ? jadu, slog igång stereon utan några som helst förhoppningar.
Oj!! haksläpp, skillnaden var stor, hördes direkt, basen blev stramare, ljudbilden blev större, det kom fram mycket fler detaljer, ljudet blev renare. Detta trodde jag aldrig så nu blir det till att beställa kontakter och byta ut kablarna mellan apparaterna och uttaget. Billigaste ljudförbättringen jag gjort.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/10 :  18:43:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Har man möjligheten så är en egen lina till anläggningen en investering som kan löna sig.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/01/10 :  19:09:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja det blev riktigt lyckat även hemma hos mig när jag drog separat till anläggningen.

Eftersom det är en fast installation antar jag att du antingen haft hjälp av en el-behörig eller har behörigheten själv.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/10 :  19:30:40  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Pac: Ja det är viktigt att poängtera att man måste vara behörig för fasta installationer, samt att man ej får blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, men det vet den som installerar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/01/10 :  19:49:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hemma hos mig försvann allt brus. Inte ens om man drar på full volym(utan musiksignal då såklart...) kan man höra brus ur högtalarna. Blev det samma effekt hos dig?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/15 :  14:36:15  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
vart kan man köpa sån kabel ölflex borde väll gå på nätet nånstans??

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:07:37  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja på nätet finns flera leverantörer. Annars åker du till närmaste elfirma och köper, har dom inte hemma så brukar dom alltid kunna ta hem. Kabeln du ska ha heter Ölflex 3G1,5 eller 3G2,5. De beror lite på hur mycket ström du ska köra genom kabeln. En 1,5 kabel klarar 10A(eg. 13A med normalt aldrig mer än 10A) och 2,5 klarar 16A.

Nu har jag även köpt kontakter och tillverkat nya kablar till alla apparater också, har dock inte testat på min anläggning än, men jag kommer precis hem från polaren och i hans anläggning vart det en väsentlig skillnad och då bytte vi bara till förstärkare, samt att han inte har jordade uttag. Trodde aldrig att man skulle få någon skillnad utan jordning, men ack så fel jag hade.

Om du ska tillverka egna kablar och skiter i att man måste vara behörig osv. och du inte är så hemma i ämnet så ska du komma ihåg att skärmflätan bara ska va kopplad i den änden du sätter i vägguttaget, alltså inte i båda ändarna. Dock så ska vanliga jordkabeln vara alltid vara kopplad i båda ändarna.

Kom ihåg att det är bara att fråga om du känner dig osäker, eller någon annan för den delen.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Gustaf J
Member

60 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:09:02  Show Profile Send Gustaf J a Private Message  Reply
Hej
Jag vet att Miltronic har argenturen i Sverige för Ölflexen
Ring dom å kolla vetja http://www.miltronic.se/
Lycka till..
//Gustaf
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:21:00  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Vad bra då vet jag vad jag ska ha! Jag ska ha 1,8m *2st . En till dacen & en till min denon pma-1500r. Vad ligger dom på metern ca? Till cd,n har jag redan en Audioquest.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:42:18  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Hittar bara svarta ölflex på nätet...

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Gustaf J
Member

60 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:52:23  Show Profile Send Gustaf J a Private Message  Reply
Prova söka på ÖLFLEX® CLASSIC 110 CY
//Gustaf
Go to Top of Page

Gustaf J
Member

60 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:54:32  Show Profile Send Gustaf J a Private Message  Reply
Jag ser förresten att kabeln finn på ELFA, så i värsta fall så...
//Gustaf
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/15 :  16:21:37  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Hmm viken ska man ha?

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  17:38:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Beror på vilken färg du vill ha.. Själv tycker jag transparant är snyggast.. Se bara till att den är skärmad.

Art. nr. 55-819-54 Styrkabel skärmad 3G1,5 59,50:-/meter

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/15 :  18:20:39  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Tack så mycket
Är ju en jäkla massa ledare i den, hur ska de i hop? Brukar väl bara vara tre ledare minus plus & jord eller har jag fel?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  18:34:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Bilden stämmer inte..
Heter kabel 3G1,5 så är det 3 ledare där vardera ledare är 1,5mm2.
Heter den ist 5G2,5 är det 5 ledare där vardera ledare är 2,5mm2.
Hoppas du förstod bättre nu..Lite lurigt när dom har fel bilder..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/01/15 :  22:26:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Som jag skrev för många år sedan i detta forum, jag har instalerat massiv skärmad kulo kabel från proppskåpet och upplevt en stor skillnad till det bättre:)
Kul att fler provar

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/16 :  00:10:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja dom på elfirman dom sa att jag skulle köra kulo, men jag lever i tron att en flätad skärm är bättre.. Har säkert fel men det känns bättre iaf..
Men kulon är ju å andra sidan rätt schysst att montera utanpåliggande.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000