Author |
Topic  |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 23:33:37
|
Hej
Jag har fått problem med min TD 320 MK II. Vore mycket tacksam för förslag på seriösa serviceverkstäder i Stockholm.
MVH |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 00:08:41
|
Vad är problemet?
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 12:05:37
|
Hej
Tonarmslyften går inte ner i botten, automatiken fungerar inte, den stängs av på olika ställen. Tonarmen "hänger" sig, efter några sekunders spelning fastnar den och står och hackar.
Johan |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 12:31:28
|
Ja du Johan, nu vet jag inte hur händig du är men det låter som om du skulle kunna fixa det själv. Det verkar som en liten service med lite smörja WD40 t.ex skulle hjälpa och sedan justera själva automatiken.
Har du manual ta annars en titt på http://www.vinylengine.com/ där finns det mesta även http://www.theanalogdept.com/ har en hel del. Det som är det största problemet idag är att de flesta serviceställen har ingen kunskap alls om skivspelare det enda är att vända sig till en hifibutik och hoppas på att de kan hjälpa.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 12:48:41
|
Hej
Tack för ditt snabba svar. Skall försöka att smörja och se om det hjälper. Men jag är rädd för att det hela är en transportskada, skivspelaren skickades till mig från Göteborg med bussgods, mycket väl förpackad, tror dock ändå att någonting har hänt under transporten.
Johan |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 16:07:14
|
Jaha kolla då mekanismen så att den inte har hamnat lite på "tre kvart" då kan det bli fel sedan vad jag har förstått är en del av automatiken elektriskt styrd men jag tror inte att det är problemet.
anders |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 11:06:03
|
Detta problem är jag 99% säker på vart det kommer från; Den plastbit som sitter på tonarmens vertikala axel, inne i spelaren, har lossnat och låser rörelsen och skapar de spontana avstängningarna. Du måste skruva av fågelbadet; plåtkaret undertill och titta på tonarmens axel genomföring i botten. Där finner Du en plastbit som sitter fast på axeln och som, när den är korrekt, löper genom en optoläsare för avstängning och tonarmslyft vid skivans slut. Sitter den lös nu, kan precis dessa sympotom uppträda. Nu skall jag inte vara någon som målar hin håle på väggen; var tonarmens vikt monterad under frakten? Då kan tyvärr problemen vara värre, då spetslager i tonarmen kan bli skadade. Kan också varit orsaken till att plastbiten lossnat, då kraften som påverkar tonarmen vid stötar blir alldeles för hög när vikten är monterad.
*tråkigt... lider med Dig*
Skicka ett PM om Du vill ha tfnkontakt, så är det lättare att beskriva problemet |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
Edited by - 24U on 2010/01/17 11:08:57 |
 |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 23:47:20
|
Hej
Tack för ditt svar, spännande skall undersöka detta i morgon kväll.
Vad tror du är anledningen till att tonarmen "fastnar" vid avspelning, dvs den står och hackar. När man försöker röra tonarmen horisontalt kan man ana ett visst motstånd.
Till min stora fasa har jag upptäckt ytterligare ett problem. Tonarmslyften, den som inte går ner i botten, verkar dessutom vara sned, när man sänker ner tonarmen drar den sig utåt.
|
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 22:18:11
|
Det beror på samma sak, leokress. Plastbiten som bryter optokretsen kan hindra tonarmens rörelse. Det var därför jag skrev DESSA symptom. Jag menade alla Dina symptom. Jag frågade vidare om motvikten på tonarmen var monterad under frakt? Fick inget svar, så vidare analys är fn omöjlig. Om den var monterad kan lagren vara skadade nu. Kan ge symptomen med tonarm som inte står still, men kan lika gärna vara att den inte står i vatten, så att antiskridskon drar den utåt. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/01/20 : 22:00:11
|
Hej
Tack för ditt svar, ibland blir man exalterad och läser mindre noggrant.
Jag har skruvat bort fågelbadet och kollat plastbiten, den sitter på plats. Däremot hittade jag en avbruten plastdetalj. Skall fotografera den och försöka lägga upp bilden här.
Motvikten var borttagen.
|
 |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/02/03 : 15:09:41
|
Tråkiga nyheter, blev tvungen att lämna in den på service, fick besked från verkstaden i går, brott i tonarm, automatik samt tonarmslyft. Blir dyrt.
Får dock skylla mig själv, jag var dum nog att lita på den optimistiska säljarens försäkran om att transporten skulle gå bra.
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2010/02/03 : 15:47:14
|
Ingen mer än säljaren vet varför den såldes. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/02/03 : 17:43:03
|
Visst är det trist, särskilt då säljaren är medlem här på forumet. |
 |
|
|
Topic  |