HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ropet från avgrunden och den tappade fritiden.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/29 :  20:08:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag satt lite med Hornresp idag, och bortsett från impuls-responsen, så såg det inte så illa ut.



Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/29 :  20:15:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
jösses, en låda med inbyggt analogt reverb (!) alltså en dansbands-sub med andra ord :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/29 :  20:19:30  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Dansbands-sub!

Intressant att höra hur den låter.. Den blir ju hur som helst liten och nätt för att vara ett bashorn.

Limmar du bara eller skruvar du också?

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/29 :  20:28:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
jösses, en låda med inbyggt analogt reverb (!) alltså en dansbands-sub med andra ord :)


Nja, riktigt såååå illa är det väl inte. Ingen dansband här hemma!

Men annars korrekt. Impuls-responsen är inte helt skoj.
Kan nån få till en bättre sim utan att hemfalla åt högre kompression så är jag intresserad. Detta är ett snabb-bygge. Simmat, ritat och sågat på några få timmar, under vanlig arbetstid.
Jag hoppas väl på att det inte skall vara fullt så illa. Det ser ju nästan basreflex-illa ut, å det vill jag inte.
Det är ett knepigt element.

quote:
Limmar du bara eller skruvar du också?


Casco ute trälim och Jetting träskruv med torx-skalle.
Den lådan skall vara stabil. Spånskivan knäcks långt före fogarna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/29 :  20:56:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
När jag simmade på jobbet så räknade jag på en kortare S2-S3, för en högre avstämning. Jag höftade till längden på pipan på min lilla skiss. I verkligheten visade det sig bli en ca 60 cm längre pipa än tänkt. Avstämningen hamnade på ca 30 Hz, vilket är lite för djupt för min smak.
Det får gå ändå, då jag inte orkar såga om bitarna. "Tänk så det kan bli när inte haspeln är i" som dom gamla indianerna sade...


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/29 :  22:04:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Med 105 gram rörlig massa på 8:an är det inga problem att öka
kompressionen. Ingen risk konen kommer inte att knäckas. Vid 200W in
har du max 2% andratonsdist pga kompressionen, så det kommer inte höras.

Med 70 cm2 på s1 får jag till följande:






Den vikning du valt gör att simuleringen kommer bli väldigt lik det
byggda hornets tonkurva. Därför är denna simuleringen gjord utan
hängmatta. Hade det varit enkelvikt hade jag simulerat som du.

Dock fortsätter impulssvaret se ut som skräp...

Edit: ny simulering

Edited by - PetterPersson on 2010/01/29 22:27:51
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  06:56:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dock fortsätter impulssvaret se ut som skräp...



Japp. Jag har kunnat förbättra impulssvaret en aning, men en S2 på 20 cm2 är inte skoj. Vid 70cm2 S2 så är det svårt att få plats med saker och ting. Det krånglar till konstruktionen, och jag gillar inte den höga kompressionen. Jag tror att det påverkar mer än de 2 procenten som simmen säger. Lådväggar svänger mer, konen flexar mer, korgen flexar mer osv.... Hornresp tror att konen är oändligt styv och att lådan är gjuten i solid 20 cm tjock Adimantium. Nu är adimantiumet slut på Bauhaus så det fick bli det näst bästa matrialet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  10:15:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Först såg såg såg....




Sedan lim lim lim.....




Then you "Statoil"!!!

Edited by - Circlomanen on 2010/01/30 10:15:50
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  10:20:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Helt klart är neodynium-magneter mer lämpade för smidig TH-konstruktion... Denna stora magneten krånglar till det påtagligt.

Lådan kommer få en påtaglig ölmage på framsidan ovanför porten. Jag håller sakta på att bli av med min, så det kan bli en konstant mängd ölmage i huset ändå. Hellre en TH med ölmage än att den hänger frampå mig och sabbar all min 8b+ klättring.

Leden Puss på Morfar i Bohuslän är svårare med 30 kg övervikt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:53:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
snyggt jobbat ! frågan är hur mkt man hör av impulssvaret i verkligheten, ligger det ändå inte i lä om man jömför med rumsbidrag etc. ?

Desutom är det väl inget du kan trolla bort i själva konstruktionen, kommer det sig inte av parametrar bortom din påverkan, nämligen elementet, korrekt ?

Det är kallt idag, man gör bäst i att hålla sig inne och bygga högtalare :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  12:05:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
ligger det ändå inte i lä om man jömför med rumsbidrag etc. ?


Jag hoppas på det. Rumsbidrag handlar ju om sekunder ibland. Detta är millisekunder.

quote:
kommer det sig inte av parametrar bortom din påverkan, nämligen elementet, korrekt ?



Det verkar så. Det är ett krångligt element att tappa i horn. Jag kan bättra på det en del, men då blir konstruktionen allt för extrem. Om man stämmer av den till 17 Hz och har en tvärsnittsyta på S2 på ca 20 cm2 så blir den bättre, men det är inget horn jag vill bygga.

Jag tror att detta är bland det bättre man kan göra av detta element, om man inte vill bygga ett 3 m3 frontladdat horn i källaren. Det skulle nog passa med 8 st (eller fler) i en dipol/öppen baffel. Det låga Qts värdet kan man lätt kompensera för med en högre ut-Z på förstärkaren och en liten eq på vägen nånstans.

Malin kräver familjetid, pulk-åkning med barnen och matlagning....
Trist. Det första jag vill göra efter 10 år av sjukdom är ta igen 4 år av ungkarlsliv, men Malin håller inte med.

Det blir mer ikväll. (hoppas jag)
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/30 :  12:12:18  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Mmm.. om du löser Ledsen puss på morfar... Så är du inte helt kass med andra ord

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  14:23:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Mmm.. om du löser Ledsen puss på morfar...


Ingen ledsen puss på morfar, utan leden: "Puss på Morfar" FFA Magnus Lindstedt, 8b+. Naturligt säkrad.

http://www.highsport.se/news/old/puss_pa.mov
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/30 :  15:23:43  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Japp, "leden" Puss på morfar. Den hade jag för mig var 9+ ...
Hur som helst.. fixar du den är du inte ens i närhete av klen eller kass..
Jag läste om den i nåt magasin för ett gäng år sedan.. Verkar mastig..



Slut på OT...


/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  15:40:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
fixar du den är du inte ens i närhete av klen eller kass..


Jag är bara 4 hela grader under den i förmåga. 5+ (svensk grad) klarar jag väl på topprep med lite slit och svett.

Nu är baffeln limmad och skruvad på plats. Det är två väggar och ett lock kvar att limma.
I morgon blir det nog lite extra bas i Sjövik. Lite vibrerande väggar och rasslande persienner mm. Jag hoppas att det låter bättre än vad det simmar.

Jag är trött i kroppen av pulka, snickerier och allmänt mycket jobb. Jag vill ligga framför TVn och slappa. District 9 med en bra baslåda kanske?!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  19:47:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Nu är allt på plats utom den sista sidan som sluter igen lådan.

Det krånglade till bygget en del med 220 mm invändig bredd. Elementet är 210 mm brett, så det lämnar 5 mm på varje sida. Man får vara försiktig med spånplatta som är 5 x 22 mm. Den bryts lätt.
Jag är rädd att det skall vara svårt att få dit elementet. Jag har inget utrymme för inslagsmuttrar, utan jag får dra skruven direkt i spånet. Jag hoppas på det bästa. Nästa bygge får bli i plywood istället. Gärna med minst 2 cm extra matrial runt elementet för att kunna montera det korrekt. Jag prioriterade horngångens geometri lite för mycket. Det är ett bra exempel på att man inte skall designa horn på en sliten lapp i farten på jobbet. Man bör knåda på ideen några timmar innan sågen börjar göra sitt.
I natt skall den stå och härda ordenkligt innan den får arbeta.
Jag längtar efter att få höra resultatet.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  19:50:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är bra att korgens luftningshål hamnar rätt med denna montering.
Det såg jag faktiskt när jag läste igenom förra posten för en minut sedan...
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/30 :  20:27:36  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Det ser grymt ut!
Ser fram emot att få läsa om fortsättningen och lyssningen!

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/31 :  09:25:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
well ?!? nu har du haft flera timmar på dig, hur låter det? eller har grannarna jagat iväg dig över åkrarna ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/31 :  09:59:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Gääääääsp!!!!

Jag känner för att ta en slapp söndag. Förvisso är det bara 8 st skruvar för att fäste elementet, men varför stressa. Jag är ledig helg om två veckor igen.... Jag har inte bråttom. Lådan skall ingenstans....

Nu skall jag se repriser på Falcon Crest och fika på gluten- och fettfria muffins och ett glas Fun Light med extra aspartam.
Hoppas ni andra har en lika stillsam och oproduktiv söndag som mig.

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/31 :  10:08:29  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
...och vi som trodde att du som överstepräst hade en djupt andlig relation till din gud. En relation där du likt flagellanterna var bredd att späka din förgängliga lekamen i främjandet av hornets korståg över världen men detta erkännande av ett missbruk av gluten- och fettfria muffins kombinerat Fun Light bådar ju inte gott...

Edited by - bibl on 2010/01/31 10:16:24
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/31 :  12:13:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Allt som saknas nu är ölmagen frampå hornet....

Det går framåt. Elementet på plats. Två skruvar fäster elementet medans jag mäter in ölmagen. Jag måste såga ut några större bitar. Jag hatar att såga med fogsvans. Jag behöver en Festool cirkelsåg med en såglinjal/styrskena till. Det är fogsvansens fel att jag blöder från knogen. Jag är ett offer. Jag tål inte att se mig själv som orsak. Jag skyr ansvar som pesten.

Jag behöver verkligen en bra cirkelsåg när jag skall bygga den (förhoppningsvis) oceangående segelbåten. Festool is da chitt man!!!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/31 :  12:24:08  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Om du satsar på en Festool så glöm inte att investera i ett par bra hörselkåpor. Svärfar har en borrmaskin från nämnda märke, lagret på den överröstar vilka högtalare som helst!

Edited by - bibl on 2010/01/31 12:40:06
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/31 :  14:00:41  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag kör en MAKITA cirkelsåg med skena 18Volt 3.0Ah Litium... ibland när jag har svårt att sova går jag ner i källarn till min favvomaskin och låter den spinna loss på några MDF bitar... mmmmm!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/31 :  15:41:05  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jag vill också ha Festool såg med skena.. Bland annat..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000