HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Jobbig buffring hela tiden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/08 :  09:21:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Har dragits med SB problem sedan ny! Det blir regelbundna avbrott med "buffring". Det är fruktansvärt irriterande!

Squeezenetwork trådlöst mot router för att lyssna på radio fungerar utan avbrott.

Min Mac trådlöst mot router har aldrig avbrott.

Squeezebox trådlöst mot itunes/Mac ger AVBROTT regelbundet.

Vad ska jag titta på?


Artphotography

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/08 :  09:32:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Testat att köra sladd från SB till din router?
(för att se om det är WiFi-kopplingen som strular eller routern)

/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/08 :  09:39:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Det har jag inte provat, det ska jag göra!

edit: fast det funkar ju. När datorn är stängd och jag kör SB trådlöst mot routern för att lyssna på radio så blir det inga avbrott, så den kommunikationen är bra...

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2010/02/08 09:41:09
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/02/08 :  11:32:46  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Jag har haft problem enstaka gånger då jag laddat hem tunga saker och belastat routern hårt så att säga.... Hade du haft windows skulle jag kollat hur många onödiga program/tjänster som körs och tar minneskapacitet....
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/08 :  12:22:05  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Hittade en lång nätkabel och har kört musik nu i ett par timmar utan problem med den inkopplad.

Problemet ligger alltså helt klart mellan SB och dator när det körs trådlöst.

Jag hade tidigare PC/windows och nu Mac. Problemet har varit detsamma ändå.

Artphotography
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2010/02/08 :  16:13:59  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Hade samma problem när jag försökte köra SB trådlöst mot routern. Numer kör jag med kabel till SB (och från musikdator till router också) vilket fungerar utan problem. Passade på och drog en kabel när jag ändå byggde om rummet som var parallellt med varadagsrummet så nu håller jag på att bygga en "kommunikationscentral" under källartrappan...

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/02/08 :  19:35:47  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Jag har en SB, 4 trådlöst anslutna datorer och ibland skrivare, spelkonsoller mm, men inget problem med laggning/buffring.
Tips, byt router
/Micke
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/08 :  21:10:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Prova först att rycka strömsladden på routern....det brukar hjälpa för mig när min tjurar...i övrigt kör jag 3 SB och en Boom + 2-4 laptops, inte alla samtidigt dock.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/02/08 :  21:17:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Vad kör du för router ?
Har själv samma problem, fast med en linksys soundbrigde.
Har en thompson st585 router, har bytt 3 st med samma problem, fick modellen nyare och fortfarande samma problem, datorn tappar kontakt med routern kortare stunder, vilket får musikbufferten att ta slut..
grymt irriterande. blir nog tvungen att köpa ny router.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/08 :  22:12:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag har Zyxel router, men jag hajar inte helt hur den kan vara boven i dramat.

SB till Router fungerar felfritt med radiolyssning (squeezenetwork)

Dator till Router fungerar felfritt.

Däremot när jag vill plocka mina apple lossless filer från iTunes i datorn till SB trådlöst, då buffrar den och irriterar. Detta är väl kommunikation mellan datorn och SB och Routern är väl inte inblandad då?

Jag har även under hela dagen spelat med fulkabel mellan SB och dator liigandes mitt på golvet genom tre rum utan ett enda avbrott!

Alltså måste problemet ligga i överföringen mellan dator till SB trådlöst.

Det var likadant när jag hade PC, nu har jag Mac och same-same....


Artphotography
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/08 :  22:21:38  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag hade samma problem med min SB Classic, kör med kabel emellan nu, funkar klockrent.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/09 :  09:27:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Squeeze network kräver mindre bandbredd än lossless som brukar ligga runt 1400 kbit/s.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/09 :  10:12:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
När jag körde XP på Servern var det också problem...efter Linux är det inte den som saggar. Överföringshastigheten trådlöst är beroende av en hel del faktorer och vissa dagar är det tjurigt även här.

Problemen har minskat dramatiskt med ett byte från D-link till 3Com.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/02/09 :  11:08:50  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Det finns en testfunktion i Squeezeboxen som du kan använda för att se vilken reell överföringshastighet du har.


Och stäng av mikrovågsugnen...
Har en Squeezebox Boom i köket och så fort mikron används så dör anslutningen.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/02/09 :  14:22:57  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Det låter som om det är bandbredden som spökar. Det kan bero på allt från router, avståndet, typen av väggar, störningar (grannar med trådlöst nätverk?) etc

Har du provat att byta kanal på nätverket?

Och har du provat att ställa SBn intil routern för att se om det är signalstyrkan som är problemet?
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/02/09 :  18:20:34  Show Profile Send grushog a Private Message  Reply
Läste någonstans att det kan bli problem om man kör trådlöst både SB-Router och Router-Dator.
Musiken måste ju göra två trådlösa hopp med allt vad det innebär. Bandbredden minskar snabbt när flera enheter skall samsas över samma trådlösa nätverk.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2010/02/09 :  18:34:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
SB till Router fungerar felfritt med radiolyssning (squeezenetwork). Dator till Router fungerar felfritt.

Däremot när jag vill plocka mina apple lossless filer från iTunes i datorn till SB trådlöst, då buffrar den och irriterar. Detta är väl kommunikation mellan datorn och SB och Routern är väl inte inblandad då?

Jo, om du låter routern agera DNS(Enkelt kan man säga att den är host i nätverket) så går all trafik över den, ingen trafik går direkt mellan enheterna. Den blir som en spindel mitt i nätet och allt skall passera via den.

Du kan testa genom att låta Macen vara trådlös host och koppla upp din SB till den(trådlöst...). Det skulle inte förvåna mig om du får det att funka på det viset.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/02/09 :  18:44:00  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Precis. När du kör trådlöst både dator-router och router-SB så måste ju routern skicka och ta emot dubbelt så mycket data via sitt trådlösa gränssnitt som om du kopplar en av enheterna med kabel. Troligen hinner den inte riktigt med.

Som Pac säger går ju all trafik via routern när du ansluter enheter till dess trådlösa nätverk (spelar ingen roll om routern agerar DNS eller ej förresten).

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/02/09 :  20:48:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Fasta ipnummer till alla delarna. Stäng av att disken kan gå ner i vila. Testa med att använda en switch istället för routern.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/09 :  20:51:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Javisst, det ska ju tillläggas att undertecknad kör med tråd från Server till Trådlösa routern, som därmed inte är trådlös helt och hållet.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/10 :  11:13:11  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Då förstår jag lite bättre. Jag trodde nämligen inte att routern var aktiv när SB och dator kommunicerade.

Om allt går via routern oavsätt så kan man ju förstå att det kan bli överbelastat!

Jag har provat med kabel mellan SB och dator och det fungerar utmärkt, men det blir komplicerad kabeldragning, så jag ska testa kabel mellan SB och router istället.

Hade ju varit skönt att kunna lyssna utan konstanta avbrott.....

Artphotography
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/02/10 :  12:56:57  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Jag har Zyxel router

Jag hade också problem med min Zyxel när jag hade en sådan.
Kör med Gateway idag och har sluppit alla problem.
Iof så har vi inte SB men ett hemmanätverk med flera datorer och onlinespel och så.
Byt ut din router

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/10 :  22:42:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Nu har jag kabel mellan SB och router. Har inte haft något avbrott på hela kvällen, det känns riktigt bra Jag får väl leva med en kabel till....

Vi har två datorer och TVn via nätverket och inga av dessa har strulat med Zyxel. Det har bara varit SB som buffrat och irriterat, men det känns efter ikväll att det problemet är löst.

Tusen tack!

Artphotography
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2010/02/23 :  11:23:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag flyttade min Reciver till andra ändan av huset i förhållande till min router.
Det gick inte, då började den att buffra.
Så länge jag håller mig inom 10m är det inga problem.
Bandbredden på det trådlösa nätverket verkar avta snabbt med avståndet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2010/02/23 :  11:27:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Squeezenetwork trådlöst mot router för att lyssna på radio fungerar utan avbrott.

Min Mac trådlöst mot router har aldrig avbrott.

Squeezebox trådlöst mot itunes/Mac ger AVBROTT regelbundet.

Vad ska jag titta på?


När du streamar radio så antar jag att det kräver betydligt mindre bandbredd än dina filer i iTunes. Jag antar att du har filerna i losslessformat? Vilket filformat har du på överföringen?
Ett sätt att testa är att låta Squeezecenter omvandla iTunesfilerna till MP3 vid överföringen vilket då kräver mindre bandbredd.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000