HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Början till htpc.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/01 :  20:05:59  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Idag har jag handlat moderkort(gigabyte) med inbyggd grafik o rubbet.
En Intel processor dual core,minne 2x2gb corsair twin extrem.
En ssd sata 64gb disk utan rörliga delar
En Thermalright Ultra-120 eXtreme
Chassi tänkte jag försöka snickra ihop själv
Nätdel behöver jag tips om,kravet är fläktlös och så liten som möjligt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/01 :  20:23:58  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Låter som en bra kombo.
Dom enda fläktlösa nätdelarna jag känner till gjorde Zalman men jag har inte sett dom på länge.
Det närmaste fläktlös du kommer idag är nog Seasonic M12 men det är ju standardstorlek på det.
Vilken CPU pratar om vi här? En E7000-serie? Isf kanske man kan titta på HTPC-nätdelar(det kanske var sånna du syftade på från början)?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/01 :  20:41:09  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kraven kanske var höga från min sida.
Jag är inte så kunnig.
Moderkortet är ett .Gigabyte GA-73PVM-S2H s775
HDMI+DVI+VGA / 7.1 / SATA2.
Nätdelen ska vara så liten och tyst som möjligt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/12/02 :  00:11:33  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det finns ju t.ex halv passiva nätdelar som bara går igång när datorn når en viss temperatur.

Här följer några förslag :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=40073

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=261143

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86512

Sen annars för att få en sån tyst htpc som möjligt rekar jag denna site.

http://www.silentpcreview.com/

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/02 :  05:52:03  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Hoktuna: Hur hade du tänkt lösa kylningen till TRUE? Du lär nog ha antingen inga sidor eller nån fläkt i närheten som blåser luft. Beror lite på vilken CPU du har i datorn.
Vet inte om 7100-grafikkortet avbelastar cpun vid videouppspelning så du kanske behöver en rätt kraftfull processor om du vill spela upp 1080p?

Dom här är lite coola. Kanske räcker för din del? http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/02 :  07:30:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Tackar Lovan
Ska testa med en pico.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2008/12/02 :  12:31:14  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Vad tänkte du köra för frontend på din burk?

Personligen kör jag Media Portal sedan kanske 3 år tillbaks och det bli bara bättre och bättre för varje utgåva.
Den använder iofs media player, men jag la in en extern spelare för all musik som heter ASIO player som läser upp Bitperfect.
När jag använder den inbyggda DAC:en i förstärkaren hör jag ingen skillnad mellan den och min vanliga stationära spelare.
Så det fungerar alldeles utmärkt, hela strukturen och uppbygnaden är så långt mycket bättre är det sugiga MCE från Gates firma.
Spelar upp allt som man kan tänka sig från DVD-r, Xvid, MKV m m.
Fungerar mycket bra.

En annan kompis sa att det har kommit XBOX media center till PC och det ska också fungera bra tydligen, har inte provat själv men kanske kan vara något.
Jag rekommenderade en nätdel till en jobbar kompis den hade lösa kablar så du anslöt bara de som du behövde. Mycket bra, det är ju inte alltid som det finns gott om plats i lådan.
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/fractal-design-newton-500w--smart-modular/6308605/

Låda köpte han en origenae S14V (svart)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=263450

Riktigt bra låda som, tyst och stabil. Kanske något dyr, men det är det lätt värt. Annars kan jag rekommendera Silverstones chassin.
Men du kanske vill bygga själv iallafall.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/12/02 :  12:59:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Med tanke på ovanstående fråga så vill jag även tipsa om XBMC (8.10) som jag personligen tycker är kanon, kör det under linux och har ännu inte hittat något format som inte fungerar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/02 :  16:33:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Idag har jag börjat på lådan,moderkortet är monterat med jättekylaren till cpu,n.
Botten och locket är 5mm dural alu.jag har tagit upp hål i locket för cpu kylaren och lite andra lufthål över minnen och grafiken.
Måtten blir 250x300x60mm.
En Pico psu 120w är beställd,helt passiv.
Sen får vi se om den orkar.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2008/12/02 17:34:17
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/12/02 :  18:32:59  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
ska bli intressant att höra vad du tycker om Pico. föresten skall du köra 1080p med denna datorn? ska bli ett intressant projekt vill se bilder med :). har suttit och funderat lite över htpc också. funderade på att modda en nätdel och ha den utanför datorn i en egen låda. kanske enklare att hålla nere temperaturer. men med pico behövs inte detta då någon redan gjort de åt en

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/02 :  19:08:17  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
En bild kanske...

Färgerna blir nog Matt orange,mattsvart,krom.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/02 :  19:17:18  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ah kul ide med att låda TRUE sticka upp sådär. Vad har du för nätdel till picon eller ingick det i paketet du beställde?
Blev det en OCZ SSD eller kostade du på dig en intel?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/02 :  19:37:32  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det blev en TRANSCEND 64GB SSD 2.5" SATA MLC från Dustin.
Jag är inte så insatt i datorer så jag har inte jämfört olika ssd vad gäller snabbhet.
Jag hoppas den är snabb
Dom drar ingen ström jämfört med en vanlig disk sägs det,typ 2w.
Cpu,n drar väl 60w på fullgas.
Undrar hur mycket effekt grafikkretsen drar?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2008/12/02 19:43:10
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/05 :  18:51:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Idag har jag beställt en dvd drajv,Slimline 13mm tjock
Den får plats i lådan..

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/12/06 :  15:22:47  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
rören då det finns ju hål för det
det blev en dvd djajv än då

18 ska de va.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/07 :  16:51:24  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Idag har jag lackat locket.

Saknas en plåt till bakpanel och en sidopanel som ska hålla dvd drive samt on/off,reset,strömintag.
Front och andra sidan blir galler.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/07 :  17:46:22  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
60w för cpun är inte mycket. Vilken är det? Oftast kan du sänka spänningen till den också om du verkligen vill få ner förbrukningen.
Grafikdelen drar nog inte så mycket effekt iomed att det är inbyggt på moderkortet.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/07 :  17:48:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
dual core 2,4 1mb

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/12 :  14:24:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
igår körde jag xp installation och det funkade.
cpu temp 39 grader.
Grafikflänsen blir varm.
Lite knepigt var det med en knäpptyst dator.
Nätdelen blev ljummen.
väggbulan 6A biltema blir varm och den ger 11.95v

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/13 :  17:38:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ah du köpte inte med bulan till picon?
6A på 12V är "bara" 72w så det är nog inte så konstigt att den blir varm.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/12/14 :  19:52:59  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Nätdelen ska vara så liten och tyst som möjligt.


Detta blir inte lätt eller billigt.
Liten och tyst är motpoler i denna ekvation.
Jag känner inte till fläktlösa utöver Zahlman. Men om man köper med fläkt så är den generellt tystare ju större fläkt du har.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/15 :  04:50:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Gaffa,det blev en sån här.
http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html
Väldigt liten och tyst.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/12/17 :  10:27:54  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Snyggt bygge, jag är imponerad, har själv byggt en annorlunda låda i mekano för skoj skull, men detta var riktigt snyggt :-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/19 :  18:21:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har du ju löst det med nätdelen, men jag tänkte tipsa intresserade om denna också:
http://www.silverstonetek.com/products/p_photo.php?pno=st30nf&area=usa

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/12/21 :  18:36:03  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
quote:
väggbulan 6A biltema blir varm och den ger 11.95v

Du har ju en vanlig nätdel. Vad gör väggbulan?

Olle Norell
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/21 :  20:29:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Njaa så vanlig är den inte
http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html
För att ta ut 120w så behövs en bula på 12v som ger 10A.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000