HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mac + dac eller ny cd-spelare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/02/12 :  20:26:16  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Skulle uppskatta lite åsikter på denna tankeställare.

Är på G att skaffa ny cd-spelare och har varit så ett bra tag nu.
Har lånat hem och testat några olika. Bäst hittills har en Naim cd varit.
Nu har jag fått upp ögonen för mac + dac lösningen.
Klart smidigare att sköta (ipod touch eller iphone som fjärr med appen remote), bättre översikt osv.
Har idag ingen jättesamling skivor men det blir ju fler och fler hela tiden.

Min största undran är ju klart över ljudkvaliteten från macen (macbook).
Känns inte som om macens usb och/eller optiska utgångar håller särskillt hög kvalitet. Frågan är ju om man övt hör någon större skillnad?
Är nog (i mitt fall) mest mentalt.
Samma sak gäller kvaliteten på rippningen i itunes samt uppspelningen i samma program. Har läst på internet att även itunes ska rippa bitperfekt så det borde ju inte vara något hinder (mental block igen)
Har isf tänkt att endast köra wav filer.

Ni som kör med dator till dac, har ni helt gett upp cd-spelaren?
Blir det lika bra eller tom bättre med dator + dac?
Har ännu inte själv testat med dac men ska så klart låna hem och testa när tillfälle ges!

Edited by - optimus on 2010/02/12 20:27:17

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/02/13 :  16:16:36  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag har inget svar på det du frågar om, men jag funderar lite över en sak du skriver. Om du nu har Mac och ska köra iTunes, varför ska du då ha wav-filer?
Det känns som att AIFF vore ett mer naturligt val och då får du ju även möjlighet att ha metadata.

Jag har inte Mac själv men använder iTunes och bärbara Apple-saker så jag ha bestämt mig för AIFF.

När man spelar wav från PC så är det en del snack om att kernel streaming är det bästa. Jag har sökt lite och det verkar som att det funkar med iTunes och AIFF också, men jag har inte haft tid att sätt mig in hur än. Om jag fattat saken rätt klarar inte alla DAC:ar detta heller. Ta detta med en stor nypa salt, jag har som sagt inte hunnit reda ut hur (om) det funkar än, men det kan vara värt att kolla upp.

Om du väljer alternativet med CD-spelare istället tror jag att du skulle ta en titt på Lyngdorf CD-1 också, fick väldigt bra betyg i brittiska tidningen hifi+

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/02/13 :  17:01:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det går att spela flac i itunes med ett plugin också.

Har läst flera gånger att dator + bra dac = dyyr cd-spelare.

Du kanske kan låna en dac och prova?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/13 :  18:48:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Beror ju på vilken dac du väljer. Macens digitalutgång är enligt mig helt ok.

Jag skulle köpt en bra dac med flera ingångar för flera digitala källor, vill du ha en cd drive kan du ju alltid skaffa en sådan i efterhand om saknar pysslandet med skivor menar jag...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/02/13 :  19:20:57  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag kör mac (MacBook, samt Airport Express) och en Benchmark DAC1, och det låter helt fantastiskt! Jag har iofs inte direktjämfört mot CD, men jag kan inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad.

Macar är bra mediaspelare, enligt min mening finns det inget som inte är hög kvalitativt med ljudutgångarna, det är inga problem att få mycket bra ljud ur airport expressen heller.

För övrigt finns det en del inställningar som man bör ha koll på för att maxa ljudkvaliteten i "Ljud/ midi inställningar". Benchmark har en Wiki med utförlig information om detta.

För övrigt är Benchmarken ett mycket bra försteg också, spelar man bara digitala källor finns det ingen anledning att koppla in något mer än ett slutsteg.

Edited by - Leffler on 2010/02/13 19:26:57
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/13 :  19:30:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ett alternativ är Music streamer, +II eller Pro, beroende på vilka ingångar du har på förstärkaren, ett kostnadseffektivt alternativ.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2010/02/13 :  23:00:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Problemet med Macen är att en optisk överföring låter aningen sämre än en bra elektrisk.
Jag har jämfört Airport Express med Squeezebox och den elektriska utgången på Squeezeboxen lät lite bättre.
USB-överföring känns heller inte optimalt med tanke på högt jitterinnehåll i överföringen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2010/02/14 :  14:14:19  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
Kör mac till dac1 via usb och det funkar sjukt bra.
Har testat lite olika källor med olika ingångar och jag tycker inte att det är någon direkt skillnad.
Men då tillhör jag dom som inte tror på skillnader i olika digitalkablar tex, men jag köpte en lite dyrare usbkabel ändå

Kör dac1 hdr och nuforce block å jag kan hålla med Leffler om att den spelar bra som försteg också.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/02/21 :  12:49:53  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
quote:
Jag har inget svar på det du frågar om, men jag funderar lite över en sak du skriver. Om du nu har Mac och ska köra iTunes, varför ska du då ha wav-filer?
Det känns som att AIFF vore ett mer naturligt val och då får du ju även möjlighet att ha metadata.

Jag har inte Mac själv men använder iTunes och bärbara Apple-saker så jag ha bestämt mig för AIFF.

När man spelar wav från PC så är det en del snack om att kernel streaming är det bästa. Jag har sökt lite och det verkar som att det funkar med iTunes och AIFF också, men jag har inte haft tid att sätt mig in hur än. Om jag fattat saken rätt klarar inte alla DAC:ar detta heller. Ta detta med en stor nypa salt, jag har som sagt inte hunnit reda ut hur (om) det funkar än, men det kan vara värt att kolla upp.

Om du väljer alternativet med CD-spelare istället tror jag att du skulle ta en titt på Lyngdorf CD-1 också, fick väldigt bra betyg i brittiska tidningen hifi+


Anledningen till att jag vill ha wav är att jag hört av andra och själv läst att detta formatet är helt utan påverkan och ska således låta mest som det gör på cd-skivan.
Vad är egentligen metadata och vad tillför detta?
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/02/21 :  12:52:52  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
quote:
Beror ju på vilken dac du väljer. Macens digitalutgång är enligt mig helt ok.

Jag skulle köpt en bra dac med flera ingångar för flera digitala källor, vill du ha en cd drive kan du ju alltid skaffa en sådan i efterhand om saknar pysslandet med skivor menar jag...


Har funderat på en naim dac men även moons nya.
Moon dacen ligger ganska bra i pris, får gärna vara lite billigare!
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/02/21 :  13:26:24  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
quote:
Problemet med Macen är att en optisk överföring låter aningen sämre än en bra elektrisk.
Jag har jämfört Airport Express med Squeezebox och den elektriska utgången på Squeezeboxen lät lite bättre.
USB-överföring känns heller inte optimalt med tanke på högt jitterinnehåll i överföringen.


Så optimalt hade varit en coax utgång?
Men utav de som finns att tillgå, vilken är den bättre?
Hur märker man av jittret, hör man det tydligt?
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/02/21 :  13:28:34  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
En annan undran:
När hårddisken blir full i macbooken (vilket den kommer att bli så småning om) kan man köra med en extern hårddisk och ändå spela upp innehållet via itunes och styra det via "Remote" appen?
Och ska man satsa på en usb-disk eller en firewire?
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/02/21 :  15:18:17  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Både wav och AIFF är omkomprimerade, d.v.s. tar lika stor plats på hårdisken som på skivan. Om det finns någon ljudmässig skillnad på dem vet jag inte. En del tycker att dessa låter bättre än förlustfritt komprimerade format som FLAC och Apple Lossless, andra inte.
På en Mac så känns AIFF som ett mer naturligt val än wav.

Metadata används för att spara information om musiken i filen, t.ex. uppgifter om artist, låttitel, album, låtens längd, omslagsbild etc. Jag tycker det är värt en del att kunna ha med denna information.

Här finns en tråd där jag ställde en del liknande frågor och fick en hel del bra svar.

Det går bra att ha musikfilerna på en extern disk. Om du har någon form av nätverk hemma kan det kanske vara smidigare att ha denna disk inkopplad där istället för via USB i datorn.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/02/21 :  17:35:40  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Men rippar man i itunes i wav så får man väl samma info som i aiff?
Dvs. låttitel, skivnamn, artist och cover, eller är jag helt ute och snurrar?
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/02/21 :  18:10:33  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Ja, wav kan inte lagra metadata. Jag lärde mig det i tråden jag länkar till i mitt förra inlägg.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:20:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kör en bärbar dator kopplad till stereon via en HRT Music Streamer+ och det fungerar mycket bra.
Jag fjärrstyr denna PC med en iPod Touch med iAmpRemote och Apple Remote. I de flesta fall föredrar jag iTunes/Apple Remote för att det är så smidigt så det är sjukt. (Jag har mina rippar i FLAC OCH ALAC på en NAS i nätverket)

Vill jag verkligen finlyssna, eller ha ut maximal kvalitet är det ganska snabbt gjort att konvertera FLAC-filerna till WAV-filer lagrade lokalt på ett stort SD-kort (16Gb). Dessa spelas sedan upp med WinAmp med en KernelStreaming plugg-in.

Har inte riktigt bestämt mig ännu för format. Dock är de rippar jag gjort lagrade i ett format som kan konverteras utan förluster.

En tråkig sak med USB-DAC är det faktum att de flesta av dem INTE accepterar högre upplösning än 16bitar 48Khz. Det är den normala begränsningen via USB-gränssnittet. För att kringgå detta krävs, vad jag begripit, särskilda drivrutiner.

MBVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000