HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Windows Home Server
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/02/09 :  00:30:24  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Efter 10+ år med Debian som Os i mina serverlösningar har jag under de senaste månaderna blivit oerhört imponerad över MS WHS.

Jag tänker i denna tråden berätta och diskutera mina erfarenheter om MS WHS.

MS WHS bygger på Windows Server 2003, som faktiskt är bra, stabilt och fungerar. Jag kör SBS2003 på jobbet och är faktiskt väldigt nöjd.

Det jag tänker använda WHS till är:
*Centraliserad backupp
-med en ful-lösning för att få OSX TimeMachine att funka.
*Hålla koll på flickans laptop så att antivirus och backup funkar som det skall. (numer kan jag bara säga till henne "din viruskiller behöver uppdateras" utan att ta i den)
*Fil och printerdelning - uPNP
*RipNas
*Seedbox


Jag har testkört lite och provat några olika installationsmöjligheter.


Så nu har jag köpt mig en beggad (ny) HP proliant ML110 G5 Xenon duocore 2.33Ghz och körde in en WHS på det.

WHS kan enkelt köras ifrån en garderob eller vindsförråd via nätet och man behöver inte alls ha något tangentbord eller skärm. Man ansluter den via WHS connector som är en klient programvara som körs mot servern.

Klientprogramvarans systray byter dessutom färg om något behöver ses över på nätverket, backup, virus el dyl...

Har man inte windows och ändå vill köra WHS han du ett ytterligare alternativ (som funkar på OSX och Linux) och det är att ansluta via Remote Desktop Protokol och då kör man igång WHS connectorn lokalt på servern via RDP.

Installerat so-far:
Squeezeboxserver add-in
Clam Antivirus add-in
RipNas add-in
more to come.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/02/09 :  07:17:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Använder en HP media server sedan snart två år.

Funkar rätt bra tycker jag.
Men det är lite pilligt om man ska få in lite andra roliga funktioner.
Testade Squeezeserver 7,4 för WHS, det gick inte alls. Så där ligger det fortfarande 7,3.
Vilket år som helst så ska jag få tummen ur o slänga in ett ftp program o få till den som printserver.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/02/09 :  08:27:18  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Kör också WHS på en Acer Home Server med 5,5 TB installerat.
Senaste Squeezeserver (7.4 nånting) fungerar men jag vill minnas att det strulade en del pga McAfee, som var förinstallerat, så jag körde in Ávast för WHS i stället och då gick det bra.
Ibland kan dock processorn kännas lite klen, det är en single core Atom, speciellt när WHS får för sig att lastbalansera.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/02/09 :  08:44:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Man kanske skulle ta o gå över till avast istället..
Är det WHS varianten du kör eller den vanliga för XP mm??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2010/02/09 :  10:35:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag har lyckats snoka upp en ML110G4 som jag skall leka lite med. Kanske skulle prova WHS på den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/02/09 :  10:53:18  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Ja, jag tycker det verkar som att man behöver mer kraft än vad Atom prollen erbjuder i HP media server.. Diskussionerna som går på diverse forum gör gällande att man behöver nån lite spruttigare duocore och gärna Xeon.

Till funktionslistan har jag också adderar RipNas, en HELT automagisk ripp/flac/mp3 mjukvara.
Eftersom maskinen endast är ansluten till ethernet och 240 så vill jag att allt skall funka av sig själv, och det gör RipNas.

Tryck eject på cd-trayen, stoppa i skivan som skall rippas, väntat på tutet, ta ur skivan, KLART!!!
RipNas letar reda på metadata och albumart, rippar till valt format och lägger filerna på valt ställe i fil-hirarkin och skickar en liten signal till Squeezebox server att söka efter ny musik.

Det funkar PRECIS och Automagiskt som man vill, klart värt de 45U$ som mjukvaran kostade.
RipNas bygger på dbpoweramp som använder accurip för bästa resultat. Jag har dock inte gjort något djupare test om hur rippen står sig mot ex. EAC.

RipNas kan du styra och kontrollera via WHS-Connectorn och interfaceen ser ut så här:

Settings dialogen i WHS-Connector:

Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/02/09 :  11:02:11  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
"Är det WHS varianten du kör eller den vanliga för XP mm??"

Jag kör WHS-versionen på servern och gratisvarianten (XP) på arbetsdatorn och HTPC'n

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/02/09 :  11:17:38  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag upplever Avast virus guarden som OERHÖRT resurskrävande och den åkte ut fortare än fan till förmån till en ClamAV add-in.

ClamAv är en opensource virusguard som en snubbe håller på att bygga en WHS add-in. Den är i tidig version just nu och inget är automatiserat, men utvecklingen går framåt.

http://whsclamav.sourceforge.net/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000