HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Upprop: Vilken serverlösning kör du på och varför?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/04/07 :  20:46:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej forumkompisar!
Jag sitter här och funderar på serverlösningar att strömma musik från. Jag har fastnat och behöver inspiration för att komma vidare.

Så snälla, berätta vilken serverlösning du kör på, hur den är uppsatt och varför(om det finns ett varför...)

Så här har jag det

HW: Äldre Dell stationär med nytt kraftaggregat, P4 1,8GHZ, 100Mb Ethernet och ett PCI SATA kort med 3x500GB SATA-diskar

OS: Debian.

Varför: Jag fick hjälp av en god vän att bygga en interimslösning på ett gammalt rasat chassie som drällde för att jag skulle lär mig vad man kan använda en server till hemma. Tyvärr funkar det så himla bra att jag egentligen inte har någon större anledning att fundera på att gå vidare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2009/04/08 :  23:02:26  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Hej Pac..!

Jag får väl bli först då...

Kör idag WHS, eller Windows Home Server.
Engelskt OS, baserat på Windows Server 2003. WHS är både en förenkling och en vidareutveckling. Superstabilt och beprövat.
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/default.mspx

I WHS väljer man själv vad som skall dupliceras, alltså spridas ut på separata hårddiskar. Detta gör att man alltid är säker på att behålla sin data även om en hårddisk kraschar. Inbyggt finns också automatisk regelbunden backup av samtliga datorer i nätverket. Plus massa andra finesser och funktioner samt även stöd för s.k. add-ins, tilläggsprogram från andra mjukvarutillverkare.

Det finns färdigbyggda WHS-maskiner från t.ex. HP, eller så skruvar man ihop en själv.
Själv byggde jag nytt från grunden i ett stort full-tower chassi med plats för 16 interna hårddiskar, varav 11 redan är upptagna. 10 TB fyllt med musik, film och foton m.m.
Detta ger en högljudd maskin p.g.a. alla fläktar och hårddiskar, därför placerades den på vinden. Tyst och svalt.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/04/09 :  06:35:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det låter som en smart lösning med bra funktioner CH. Den skall jag titta närmare på.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/09 :  08:07:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kör också WHS på en liten HP media server.
Funkar bra tycker jag men funderar på att köra linux på den när garantin har gått ut

Det jag inte har lyckats lösa med WHS är bilder.. Alltså hur man får till att göra bilderna publika så att man kan ha den som en egen bildserver.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2009/04/09 :  12:36:15  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Kör också WHS, men på en FujitsuSimens Scaleo Homeserver. Jag uppfattar denna som ganska tyst och stabil. Finns 4 interna platser för hårddiskar samt ett antal USB för påhängsdiskar. Håller med CH om smidigheten att enkelt kunna välja vad som skall speglas eller inte.

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8261 Posts

Posted - 2009/04/09 :  18:24:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Qnap 109Pro strömmar jag musik ifrån.Går väl även att använda som server ut mot nätet oxå,inget jag testat ännu,
Varför tja det är det är den enda server jag kan med..
Åven om det tog ett tag att få den att fungera,buggar mm.
T.e.x ska det gå att använda extra USB disk men det gilladen den inte,utan formaterade både USB och den interna disken
Tog ett tag att komma på det och fixa,har 1Tb intern halva är fylld.
Den står i ett hörn och tickar endast disken hörs,finns inga fläktar i den.

Edit:Testade som server mot nätet,med portforward på routern,det funkade bra det oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/04/18 22:34:31
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/04/09 :  21:08:07  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
http://www.audiohard.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=1652


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/04/09 :  21:30:51  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Har precis satt fart på en Apple G5a med macos server 10.5...
Har inte kommit så långt men den verkar väldigt kompetent!



GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:39:17  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
NAS är det som gäller för min del.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/04/10 :  10:15:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Laptop 1,6Gz, XP Pro. USB-disk för närvarande.
Fungerar bra.

Har HW i källaren för att sätta upp en dedicerad musikserver... Det är bara den berömda tummen som är i vägen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2009/04/10 :  10:32:35  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Körde tidigare en Qnap 209 men tröttnade på den dåliga prestandan och byggde mig en server som dubblerar som
HTPC. Den är byggd runt en Intel Core 2 Duo med Windows Vista Ultimate.

Har placerat den tillsammans med några andra datorer i ett litet rum på övervåningen så ingen ska störas av surrandet som
ofrånkomligen blir från alla diskar+fläktar.

/F
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/04/10 :  20:05:44  Show Profile Send grushog a Private Message  Reply
Kör med FreeNAS (http://www.freenas.org/) på en liten mini-itx. Klarar inte att spela media själv men kan att streama till annat med hjälp av UPnP-av.
Har den mestadels för att köra SqueezeCenter på.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2009/04/10 :  21:47:00  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag har en vanlig nätverksrouter som jag bytt mjukvara på. Routern har usb så jag har en extern disk kopplad direkt till routern.
På routern kör jag fildelning (musikserver), printserver, webserver, ftp osv.

www.openwrt.org

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/04/10 :  21:48:09  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
HW: MSI Axis700 barebone MiniITX
OS: FreeNAS
Varför: Målet var att få en helt tyst och energisnål NAS.

Min NAS: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58516&SearchTerms=freenas

/Micke
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2009/04/11 :  22:05:43  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Kör en gammal Apple PowerMac G5 (2*1.8GHz) med 1GB RAM. En 320GB disk för Mac OSX 10.5 för OS och applikationer, en 1TB xtra disk för musik sparad i Apple Lossless format. Fungerar kalas. Respons är blixtsnabb från mina SB (1* SLIMP3, 2* Classic, 2* Duett, 2*Boom).

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2009/04/13 :  20:28:55  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Jag kör en linux (fedora) på en gammal Athlon XP1700 sedan några år tillbaka. Den har fått en nyare låda, nytt nätagg och två st 320gb diskar där den ena backupas till den andra varje natt istället för att köra raid.

Mjukvara är slimserver, Samba för att köra på min media center maskin och övriga windows burkar, Jag har också börjat köra mediatomb så jag kan använda min PS3a som musik/video spelare.

Så småningom ska det bli något rejälare som kan svälja några hundra dvd filmer också.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2009/04/16 :  08:54:19  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
HW:
Hembygge baserat på DualCore 2.2 Ghz, 1 GB RAM. snålställd och nerklockad
2 st 300GB hårdvaru-RAID 1 för OS och annat.
4 x 1TB hårdvaru-RAID 5 för fillagring/hemkataloger digitalkamera tar sitt....) och iTunes bibliotek osv...

OS:
FreeBSD 7, sånt där klämcenter samt lite tjänster för att förbättra vår inte helt perfekta ISP:s nättjänster

Varför
Kostnadseffektiv lösning med lite pillande då och då. Administrerar stora UNIX maskiner på dagarna så det kändes mer bekant än WHS eller sånt, mycket flexibelt, passar det inte gör man eget DIY Åker dessutom snart ut från tvättstugan och ut på vindan då bygget snart är klart...

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/04/16 :  09:53:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
HW:
Compaq Deskpro "nånting" P3 1Ghz, 384MB, 20GB HDD, "Uppgraderad" med USB-2 PCI kort. 100 Mbit Onboard Lan. 320GB WD Mybook USB-2 anslutning.

SW: Xubuntu 8.4 (Debian)

Varför: KISS! och detta var vad jag hade..... backup löses genom "Copy" till Annan USB-disk då och då.
edit: Windows var inte att tänka på till denna numer klena maskin.





- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2009/04/16 09:56:32
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/04/17 :  16:34:11  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Hårdvara: En Asus WL-500g Premium. Det är en trådlös router som kör linux och har usb-portar, en 260MHz mips-cpu och 32MB minne. Till den är kopplad en skrivare och en hårddisk.
.
Mjukvara: Förbättrad version av orginalprogramvaran: http://oleg.wl500g.info/

Varför: Den täcker mina behov och har varit helt krångelfri sedan installationen för ett par år sedan. Jag använder den som router, printserver, filserver och torrent-nerladdare. Hur mycket ström den drar vet jag faktiskt inte, men det kan inte vara mycket. Den är inte snabb, men det går bra att spela HD-film via samba från den.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/04/17 :  16:41:18  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Lacie nätverksdisk på 1TB (cirka 2000:- ). Den använder Twonky mediaserver, nackdelen är att twonky tydligen inte kan dela ut FLAC men däremot WAV så det blev att spara musiken i det formatet istället. Ok att det tar mer plats men med 1TB har man ju så det räcker ett tag.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/04/20 :  20:10:42  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Hembyggd chassie i 19" MDF, byggt för att passa ihop med musikprylarna så det är ett liggande chassie med samma bredd som vanliga förstärkare och CD/DVD-spelare. Två våningar internt, på bottenvåningen huserar moderkortet (Abit I-G31) med en dual celeron 1.6 och 2GB 6400 DDR2. Har plats för 8xHDD men just nu använder jag bara 6 platser, har ungefär 2.5TB utrymme nu (36% utnyttjat).

Hela skiten byggdes för att stå på jämt så det är gummiupphängda komponenter och alltihop är dämpat med matta med öppna fibrer som äter ljud av denna typ rätt fint. Sitter ett gäng interna cirkulationsfläktar som tar in luften i bottenvåningen och kör den via processorn till övervåningen och diskarna och sen ut via en sido korridor med ljudfällor och nätaggregatet.
Hela klabbet är målat utvändigt med skrynkallack, rätt diskret faktiskt. Den väger en del dock.

Körs på Ubuntu. Funkar bra som squeezeserver.
Tänkte använda den som en framtida mediaserver med, därav prestanda backuppen...
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2009/04/20 :  20:52:59  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Använder just nu hififorums bildserver ( ) att streama musik och video ifrån, funkar fint och Os:et är Debian (Linux). Planerar inköp av en 'Tvix M-6500A' som i sin tur får tanka filerna med gigabit från linux-servern, men snål som ja e så drar jag ut på de tills den blir lite billigare.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/04/20 :  21:01:22  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Rekommenderar dig verkligen att du tar dig en kläm på tvixens mjukvara innan du köper, jag fick nog ett par år kortare liv pga stressnivåerna jag upplevde med min cinfiguration som bland annat innebar att jag var tvungen att lägga all musik och film i en speciell mapp på servern kallad twix1.
Inte riktigt vad jag ville, och nej, den tog inte symlinkar eller liknande...
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2009/04/20 :  22:52:27  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
quote:
jag var tvungen att lägga all musik och film i en speciell mapp på servern kallad twix1.
Inte riktigt vad jag ville, och nej, den tog inte symlinkar eller liknande...


Suck, ska man behöva slita håret för den med... Känner du till någon uppdatering som fixar detta, eller eventuella hacks/annan flashbar mjukvara som gör livet enklare?

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/04/21 :  12:51:40  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Patrik verkar ha en lösning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72534#858433

Det kan vara så att det är löst nu, jag har en 4100HD men när jag kollade på att köpa en ny senast så kvarstod problemet, dom kanske gjort om allt nu? Jag är dåligt uppdaterad...
Att scrolla är inte roligt däremot.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/04/21 :  13:33:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hemma snurrar en server med fedora, AMD 64 med några gig minne, speglade diskar hårdvaruraid för säkerheten. Inte börjat streama musik från den en men det kommer. Just nu lgras alla bilder på den. Moderkortet är ett mini ATX från ASUS, sitter i en STOR låda o den är knäpp tyst. :-)
Administrerar den via WEBMIN. Kommer sätta i några diskar till...bilder tar plats :-P

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000