HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Potentiometer med 4 ben
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/11 :  22:10:55  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Jag lödade just bort potentiometern på min gamla Marantz och upptäckte att den har 4 ben/kanal. Som jag förstår det är det fjärde benet kopplat till loudness-funktionen.

Hursomhelst, det verkar vara mycket svårt att hitta en ersättare. Vet någon var sådana säljs, eller finns det något annat jag kan göra?

Det är en 100kOhms linjär potentiometer.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/11 :  22:44:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
100K linjär låter inte som en volympot. Kan poten du just lött bort vara en balanspot? Då kan det fjärde benet vara skärmanslutning.
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:48:20  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Ja, det är faktiskt en volympott. Jag har letat efter en liknande att köpa i ganska många timmar utan framgång.
Jag läste på ett annat forum att det ibland användes på förstärkare under 70-80-talet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9042 Posts

Posted - 2010/02/12 :  16:50:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Prova hos nån som är grossist ,eller reparerar Marantz.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000