HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kondensatormikrofoner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8234 Posts

Posted - 2010/02/12 :  01:22:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Go afton!

Sedan behovet uppstått har jag börjat fundera lite på att bygga ett par bra inspelningsmikar. Ett av banden jag spelar med ska släppa en skiva och vi siktar på att spela in så mycket som möjligt hemma.
Det jag söker är, förutom allmän visdom och upplysning på området, tips på var man hittar bra mikrofonkapslar att utgå från. Gärna med stora membran då det verkar vara det som gäller.
Planen är att jag och en annan kille i bandet ska slå våra kloka (?) ihop och sköta byggandet, jag tror mig kunna klara elektronikbiten medan det faller på honom att bearbeta metallen till själva den fysiska konstruktionen.

Som sagt, bra kapslar efterlyses och allmänna tips är också välkomna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/02/12 :  01:31:19  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Audio Technica säljer 1" membran vad jag vet... Didrik De geer använder såna till sina supermickar. (Whitney Houstons favvo mick bland annat)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling

8234 Posts

Posted - 2010/02/12 :  01:42:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar! Ska kollas upp bums

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/02/12 :  05:41:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag har nuvistorer som sitter i Neuman om det kan behövas

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling

8234 Posts

Posted - 2010/02/12 :  07:18:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rör kan det bli frågan om i alla fall, nuvistorer eller vanliga återstår att se. Har några små trafos som jag tänkte använda för att få en balanserad utsignal, sammantaget kan det nog bli ett par riktigt sexiga skapelser om det nu blir något alls

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000