HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Har Project RPM 5, vad vore nästa steg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:28:46  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Hej!

Leker med tanken på att byta upp mig vad gäller skivspelare.
Har som "subject" beskriver en Project RPM 5 med Benz Micro Ace L på och det har börjat klia lite i uppgraderingstarmen.

Gör ju absolut inget om pickupen skulle passa på nästa skivspelararm heller, åtminstånde tillfälligt, så att man slipper den kostnaden omedelbart.

Tacksam för förslag.

Mvh
Krister

Edit: Har inga som helst problem med begagnat.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2010/02/26 15:30:08

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/02/27 :  15:48:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har ju varit i din situation, exact. Dvs RPM-5, ACElow. Kan bara säga att den PUn förtjänar ett bättre öde. Jag var först inne på Clearaudio Champion, tycker att akryl är snyggt. Sen kollade jag på VPI och Nottingham A. Så fick jag åter upp ögonen för Kuzma, ju mer jag läste resentioner och samlade omdömmen insåg jag att stabiS/stogiS combon var en spelare som passade mig ljudmässigt. En varm klang i jämförelse med akrylspelarna men med driv och precision.
Ju mer jag läste in mig på Kuzman desto mer insåg jag vilken färdig och genomtänkt produkt den var. Jag kan bara säga att jag fortfarande är grymt nöjd, den kräver rätt kunskap och en hel del mek/fininstälning för att få till just rätt ljud för mig. Man kan finjustera alla parametrar föredömligt, tillochmed dämpningen med silikonolja är en tidkrävande och rolig övning, dessutom högst klangpåverkande.
Sen är den ju ett estetiskt under i sin funktionsdesign.
Några förklaringar till den oortodoxa forgivningen:
Inga paralella ytor, inga resonerande hålrum mm

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/02/27 :  18:03:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Bland alla positiva omdömmen jag läst var det några saker som slog an en sträng hos mig. En recensent skrev att han gillade klangen och den nattsvarta tystnaden, han jämförde svärtan mellan Kuzman och Clearaudio på så sätt att Clearaudion (som han också gillade) hade en blå kylig svärta som i sin karaktäer påminde om CD-mediet medans Kuzma hade en varm, röd intensiv svärta. Ju mer jag läste om olika spelare verkade det som om rena akryltalrikar ofta har en dragning till CD-karaktär, något som jag inte sökte. Jag vill ju att vinylen ska ha ett mervärde i form av att låta lite annorlunda än just CD, inte bara bättre utan just en helt annan upplevelse.
Jag har lyssnat till massor av spelare och de är bra, jättebra men för mig är det Kuzma som ger mig den största tillfredställelsen, den är helt enkelt för bra, om man inte ska dubbla pengarna finns ingen konkurent enl mig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/02/27 :  22:47:18  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Lustigt att du nämner just Kuzman eftersom jag börjat snegla på den.

Tack för ditt svar. =)


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/02/28 :  14:51:47  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59963&SearchTerms=guldklimpen
Ett gammalt fotorepotage som jag gjorde när jag fick hem "guldklimpen". Lite tipps ang montering finns där och lite bilder.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2010/02/28 14:57:56
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/01 :  12:05:48  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag är ohöljt förtjust i RPM-10. Och dess svaga punkter verkar vara åtgärdade i RPM-10.1. Så om du gillar femman och vill ha mer av det du får? Tian!

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/01 :  13:38:57  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Linn Sondek är inte trist. Eller tyngre Rega. Deras armar är mycket bra.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000