HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 THORN blir till ..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/27 :  13:41:21  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Då har det dragit ihop sig för ett TH projekt. Meningen var att jag skulle avsluta ett annat först men.. ni vet hur det blir ibland
Anyways, hornen ifrån bygger runt Audax 8-tummare eller Precision Devices PD.8BM20 om man så vill, dom verkar funka lika bra båda två enligt de simuleringar jag gjort för det här hornet. Mer info om det hittas här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78621
Jag ska bygga i 19mm MDF, mest för att jag gillar materialet men också för att det finns i lämpliga mått hos Byggmax Hornen i sig kommer att stå placerade i var sitt hörn och kommer att få måtten 376x2229x333 (bxhxd), höga men tar upp liten yta på golvet.

Här har vi då ett lass virke


SNÄÄLLLA, säg att du ska bygga ny hundkoja...


Hittade lite fina rundade eklister, besparar mig lite fräsjobb, skönt.


Den som funderar på vad en packe golvlaminat har med högtalarbygge att göra får klura ett tag till, men det syns nog vart efter bygget fortskrider Nu ska jag ut å skotta av altanen å sen fram med handklingan.

// Johnny

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/27 :  15:09:44  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Golvlaminatet ska kanske bli en snygg ytfinish tillsammans med eklisterna?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/27 :  21:54:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kul!

Ser fram mot att följa detta
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/28 :  19:10:53  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ser riktigt spännande ut!

Klurigt med laminatgolv... Har potential att bli snyggt! Bra ljud blir det nog helt garanterat!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/28 :  21:14:00  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Mycket riktigt skall laminatet användas som en del av ytfinishen. Jag tänker efter det att lådorna är klara fräsa ner lådorna runt om ca 7mm djupt och 60cm upp. Från botten och 60 cm upp kommer jag sedan att klä lådorna med eklaminatet. I hörnen fräser jag in eklisten. Sedan fräser jag kanterna på resten av lådan med samma radie som eklisterna. Efter det skall MDF'en betsas eller målas svart för att sedan kläs runt om med en strumpa av svart högtalartyg. Lite luddig förklaring men mer bilder kommer. Under helgen har alla delar sågats till och lådorna är ihopsatta sånär som på bottenplatta samt framsidan. Jag måste vänta på elementen först som kommer under nästa vecka.

Börjar närma sig taket nu =)

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/02 16:09:29
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/14 :  17:47:57  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Då har jag efter utvärdering i form av provlyssning beslutat mig för att hornen har potentioal, så nu fortskrider bygget =) Hornen är ju i spelbart skick nu men ser ju för djävliga ut. Detta skall nu fixas till.

Här är jag i full gång med att fräsa ner tjockleken för att kunna limma på laminatet. Jag fräser spår med några centimeters mellanrum och petar bort resten med stämjärn eller kniv. Dammigt och skitigt men..


Här limmas forsta laminatet. Jag skulle normalt använt PL400 som limm till detta men eftersom bygget går i budgetanda fick det bli konstruktionslim från byggmax för 30kr/tuben



Och så här ser det ut när jag fräst rent kanterna.


Här limmas laminat på baksidan


Här en av sidorna med hål uttaget för terminalen.


Här har jag gjort en provfräsning för att passa in eklisten. Tyvärr visade det sig att listen jag köpt hade större radie än vad jg hade frässtål för. Radien på listen var 12 mm och mitt största stål har radien 9,5 mm. Jag har då fräst spåret 10mm djupt och 10mm brett. Jag fräser sedan av överskottet och använder mitt radiestål för att får rätt rundning. Rundningen skall fortsätta upp längs hela lådan.


Här är första listen ifräst och limmad. Packtejp är utmärkt tving i ett sånt här läge =)


Sådär, alla lister på plats och frästa i rätt radie, så även resten av lådan. Den observante ser att jag även fräst ur ett spår mellan laminatet och överdelen på lådan. Här har jag tänkt limma i en eklist som dels ger ett snyggt avslut på eklaminatet men även håller högtalartyget. Tyget skall sys ihop som en stor strumpa som träs över hela överdelen på lådan.


// Johnny
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/14 :  18:07:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggt Intressant ytbehandlingsvariant. Antar att det kommer få sin förklaring när hornet är på plats.

Hur skulle du beskriva ljudet? Provade du med båda hornen?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:31:30  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant att följa!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/15 :  14:58:37  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
"Hur skulle du beskriva ljudet? Provade du med båda hornen?"
Jag har bara testat dom odelade, båda 2 samtidigt på var sitt slutsteg, så några slutgiltiga slutsatser är lite svåra att dra men jag upplever att dom ger helt eller delvis det basstöd jag letar efter. Dom gräver djupt ner så det ska bli mycket intressant att se om dom hänger med när ljudtrycket ökar. Dom låter aningen luddigt i övre delen av arbetsområdet men jag skulle gissa på att dom inte är i fas med fronthornen. Jag kommer i veckan att få hem ett filter med lite möjligheter till att lägga på delay. Det tillsammans med lite laborering av placering kommer att ge lite mer konkret upplevelse.
Kan man räkna ut hur mycket delay jag skulle behöva eller måste man mäta upp det i rummet, nån som vet?

// Johnny
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/03/15 :  22:52:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Med SMAART så kan du mäta relativ fas och tidsfördröjning. Finns en provapå licens som är gratis i 30-dagar.
http://www.rationalacoustics.com/pages/Smaart_Landing_Page

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/16 :  17:56:44  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Då har det hänt lite mer. Ena hornet är i princip klart, saknas en list samt lite småputs. Jag övergav idén om tygstrumpa då jag kom på en i min mening snyggare variant. Jag fräste ur ett spår längs hela sidan på lådans överdel. Tänkte fästa tyget i spåret och sedan dölja skarven med en remsa laminat.

Här har jag fått in lådan och börjat klä på den. Vem är inte svag för svarta tights på ett par såna här långa spiror


Färdigklädd


Överskottet trimmat och laminatremsan på plats


Måste säga att jag är rätt svag för kombinationen Ek/Svart


Här syns spåret som saknar list. Snart åtgärdat.


Och här har första hornet intagit sin plats. Och nu kommer även förklaringen till den något udda ytbehandlingen. Jag ville att hornen, trots sin storlek skulle vara diskreta i rummet. Samtidigt måste dom också smälta in i närmsta möbel, i mitt fall en ekhylla. Höjden på laminatet är ungeför samma höjd som hyllans lådor och blir en naturlig förlängning. Inget som stör och inget som sticker ut. Helt i min smak.

// Johnny
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/03/16 :  17:59:32  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Riktigt snyggt!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/17 :  07:11:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tjusigt, ek är riktigt shysst

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/17 :  08:42:11  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Mycket stiligt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/17 :  08:56:14  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Riktigt läckert!

Påminner lite grand om gamla Von Schweikert och Mirage högisar - det blir guldstjärna!

Hoppas det låter lika bra som det ser ut?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2010/03/17 :  23:50:50  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fasen,nu blev jag imponerad!
Hoppas det låter bra också.
Starkt jobbat!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/17 :  23:58:04  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Tack för fina kommentarer, och jag är rätt nöjd själv med tanke på det är bara handverktyg som använts. I en riktig verkstad hade man lätt kunna tillverka båda hornen färdigt på en dag och fått mycket högre kvalitet på slutresultatet men..

Jag väntar fortfarande på filter. Valet föll till sist på Behringer DCX2496, kostade runt 3000kr. Var först inne på att bygga eget men inser att möjligheten att påverka signalen digitalt med delay och annat kan vara oväderlig. Jag hoppas hinna klart med andra hornet innan filtret kommer =) Mest påtagliga effekten av hornen just nu tycker jag verkar deras förmåga att lyfta fram basen redan vid väldigt låg volym. Jag ska pilla ihop en mätmikrofon av en gammal fiolmikrofon jag har liggandes och göra lite mätningar sen. Tydligen ska man ju kunna koppla mic till Behringern och låta den optimera fas, delay å sånt. Ska bli intressant att se hur den lyckas med det.

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/26 :  09:12:57  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Då är båda hornen klara och har några timmars spelande i ryggen. Helt klart är att dom kan leverera en herrans massa bas. Dock verkar det vara väldigt känsligt för förhållandet på ljudtryck från TH kontra fronthornen. För mycket effekt till TH så kollapsar ljudbilden mer eller mindre. Även om jag fortfarande inte förlikat mig med att koppla fronthornen via det aktiva filtret så är det ett måste och ger onekligen en del fördelar jag inte tänkt på. För det första går det att spela oerhört högt nu utan att elementen slår för mycket. Ljudbilden är fortfarande stabil, och ljudet är rent, även vid mycket höga ljudtryck. Basen vid dom nivåerna är som en slägga och alla glasen i vitrinskåpen dansar samba med varann. För det andra, vid låg volym, alltså när man har musiken som bakgrund och sitter och pratar över en kopp kaffe finns basen där fortfarande, och den är fortfarande lika djup. Nu återstår massa finlir, framförallt laborerande med filterinställningar. Jag delar idag vid Hz 48db Linkwitz-Riley vilket funkat bäst hittills.

Här kommer en mätning på bashornen, en meter ut mot mitten av rummet. Jag visste inte riktigt vilket program som var bra för detta men hittade ett gratisprogram på nätet som heter HOLMImpuls, verkar ju funka.

// Johnny
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/07 :  20:15:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Intressant mätning. Kan du mäta mitt i hornets öppning, ta bort filtreringen och minska y-axeln till att omfatta ca 40 dB?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/04/07 :  20:46:40  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Snyggt jobbat. Själv får jag knappt ihop mina smålådor eller får vettigt ljud ur dem.
Ang. HOLMInpulse. Har använt det också men har väldiga problem med rundgång. Har du nåt tips på hur man slipper det?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/07 :  23:44:03  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Här kommer en ny mätning, mitt i hornöppningen och utan filter. Hoppas skalan blev som du menade. Ska tillägga att hornen numera står på långväggen istället för kortväggen som tidigare. Jag stod inte ut med basljudet bakom ryggen, tyckte det blev mysko men nu hänger det ihop mycket bättre.



Ang. HOLMImpulse har jag inga problem med rundgång men det du kan göra är att kolla inställningarna för mikrofonen på din dator. På min dator finns en ruta man kan kryssa i för "Lyssna på den här enheten" Har man den i låter det i högtalarna om man pratar i mikrofonen. Det borde kunna ge rundgång.

// Johnny
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/08 :  00:40:12  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Vilken fin kurva! Har du provat att spela musik med dem med delning uppåt 200 - 300hz? Funkar det?
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/08 :  14:17:07  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jag har provat upp till 120 hz men tycker ljudbild påverkas negativt.

// Johnny
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  10:46:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack för mätningen

Din simulering:



Tydligt syns det att svackan vid 40 Hz finns kvar men dippen vid 80
Hz och toppen vid 100 Hz är betydligt mindre. Våra tidigare
erfarenheter säger precis tvärt om, att 40 Hz-dippen ska fyllas igen
med ett veck och de övriga resonanserna ska lämnas tämligen
oberörda. Att det blir en sådan liten bulle på tonkurvan kring
hornets resonansfrekvens kan göra att basen låter bumligare än
nödvändigt. Dock har du ju lyckats exemplariskt uppåt i frekvens!
Hatten av Frågan är bara varför det kunde bli så...Hade varit
intressant med en utomhusmätning, men jag vet själv att det är
väldigt bökigt att bära ut Har du dämpat på något sätt?
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/10 :  17:20:13  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Ingen dämpning finns nånstans, men jag kan släpa ut dom på altanen och mäta där, inga problem.

// Johnny
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/10 :  19:20:44  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Den något rundade böjen minskar resonansen något så 40hz inte förstärks lika mycket som om det hade varit en fyrkantig u-sväng. Men att kunna spela upp till 120hz var ju en lite otippad bonus. Min måste jag dela vid 56hz med lutningen 24db/oktav för att inte höra min 100hz peak.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000