HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Modda Sennheiser kabel fortsättning!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:43:56  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Hej
Tänkte lägga upp en liten bildtråd på hur man byter kabel till sina Sennheiser kontakter.

Hela tråden är inspirerad av olika bildrepotage på Head-fi.Där har de även gjort ett gruppinköp av kontakter från Oehlbach.Jag varit inne på deras hemsida men inte hittat något.Så metoden här är att köpa en standard kabel och helt sonika klippa av kontakterna.

Jag valde att använda mina hd 600,dels för att jag hade en reservkabel samt att jag inte ville klippa sönder kabeln till mina 650

Kabeln jag använder är elfas 55-806-83.Den är ganska tunn och smidigt.Jag funderade på att använde två olika typer av silverplätterad kopparkablar som jag ochså hade liggandes men de är enkardelliga och blir ganska styva och osmidiga.



Här kan man se kontakterna urgröpta och klara.Jag ringade in dem i fall någon skulle missa dem

Jag testade först med kniven men det verkade bli ett evighets projekt.Så jag tog mitt gamla Rusta multiverktyg.De siften som jag använt tror jag är några slags graveringstift,de verkade tillräckligt små för jobbet i allafall.

Först använde jag det stiftet som ligger längst ner på bilden för grovslipningen , om man nu kan kalla det så och det som sitter i maskien för finputsning.
På Head-fi tror jag de använder dremel eller liknande.Det är väl en smaksak vilka stift o dyl man vill använda.



Här ser man bättre urgröpningen.Den röda pilen visar stiftet som man vill åt för att löda sin nya kabel.Det som gäller är att få bort den lilla ynkliga kabel som sitter gjuten där innan och få fram stifet bart.Den prickade linjen är för att visa hur långt upp man behöver gå för att stiften skall visa sig.

Det är en avvägning att ta bort tillräckligt och inte för mycket så stiften inte får för lite "gods" att sitta i när man skall löda sedan.Man kan se att jag slipat lite högre på det röda stiftet,men jag tror det skall gå bra.Ovanför ligger lite rester från den gamla kabel, så bort med all gammal skit



Här är kabeln jag skall använda inte så jätte grov, men den får duga som ett första test.Huvudsaken för mig är att den blir bättre än orginalkablen och att den är smidig,jag använder mina 600 i sängkammaren.Så nu är det bara att passa in kabeln och fintrimma den lite med avbitaren.



Nu kom det som skulle bli det svåra för mig...att löda utan att ösa på för mycket lödtenn som jag brukar göraJag kan säga direkt att jag förstörde en kontakt.Värmde för länge så det ena stiftet lossade ur plasten.Tur för mig att jag hadde ett stift till, ni kan se att det röda är förgyllt.

Det som funkade för mig var att ta lite lödtenn på spetsen och låta det smälta ner.Det krävdes väldigt lite!!
Den röda punkten visar ungefär var jag satte ner spetsen.Jag hade kontaken i den ena gripklon och kabeln i den andra.
Det var nästan inpassningen som avgjorde om det skulle gå eller inte.
Fick ochså böja kabeln lite för att kopparen skulle ligga an mot stiften.



Nästa steg var att sätta dit lite krympslang för att få lite styrsel i ändan på kontakterna.Jag har fixerat kablarna med lite el-tape mot mdf brädan.Det som skall göras nu är att bygga upp "urgröpningen" med epoxilim.Som ni ser så är det gamla goda Cartheme som gäller
Modellen är hurtig epoxi.



Första omgången epoxi är på plats se till att det rinner ner i alla små hålrum och fixerar kabelstumparna.Jag använde en liten tunn bit kabel för att peta ner limmet.



Jag limmade i två omgångar för att fylla upp den urgröpta sidan.Därefter gjorde jag en tredje omgång för baksidan på kontaken för att ge den

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

Edited by - balrog on 2005/08/11 23:30:13

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:52:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Helt underbart!

M
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/09 :  23:42:25  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Suveränt bildreportage !!

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/08/12 :  19:59:33  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Tack för berömmet Hal och Rannagarden
Det ligger väl inte på någon högre nivå men om är sugen på att modda sin hörlurskabel så varför inte

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

Edited by - balrog on 2005/08/12 20:01:06
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/12 :  21:45:41  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Kanon bra ide. Ska hem och göra samma sak.

/J
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/05 :  00:20:12  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag lyfter väl denna tråden. På fem år måste du väl ha lite intryck att dela med dig av .
Jag har nämnligen ett par cardaskontakter på väg hem till mina Senn HD-25SP. Deras original STÅLkabel är leder stötar och skrapningar lite väl bra för att jag ska trivas med dem och den kabeln du har lekt med verkar vara ett ekonomiskt och bra alternativ. Så, hur gick det hela?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000