HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ful men kul ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/21 :  12:16:28  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Någon gång skall jag göra en snygg förstärkare, men inte den här gången (heller) ... Den här har spelat i ca en vecka nu, och nu börjar den bli varm i kläderna! Bakgrunden är att Candelan jag byggde för ett tag sedan började krångla (i ena kanalen lät det som någon drog upp och ned ett blixtlås). Efter att ha bytt alla komponenter utom motstånd gav jag upp feljusteringen och bestämde mig för att bygga en ny förstärkare istället, där jag kunde återanvända komponenter från Candelan.

Den här förstärkaren är helt och hållet mitt och Ronnie_E:s påfund. Det är lite kul, den är den enda i sitt slag. Och den låter bra!

Chassit är en present från Imperial, tidigare huserade här en EL34-förstärkare. Ronnie_E har varit med å byggt så gott som hela tiden (alltid roligare att bygga med sällskap tycker jag ...).







Ingångsrör är 6E5P, en ganska brant tetrod.


Utgångsrör är en ganska krallig pentod, GU50. GU50 är en rysk kopia av det tyska LS50 som ryssarna fick tag på i slutet av andra världskriget. Här på forumet tror jag Soundbrigade har byggt med GU50 ...


Det är en PP-förstärkare där både ingångs- och utgångsrör är triodkopplade. Här är en ritning för den som är intresserad (OBS! Motståndet på 30 Ohm i ingångsrörens CCS skall vara på ca 110 Ohm):



Här är hela förstärkaren underifrån


Från nättrafon är det 350V, efter likriktning har jag för mig det är ca 480V, och efter hela nätdelen är B+ på ca 370V. Vi har arbetspunkterna 200V/17mA för ingångsrören och 300V/70mA för utgångsrören. Nätdelen efter likriktningen består av ca 12uF kondingar (gråa och gröna på bilden) + drossel + ca 225 uF kondingar (vita och guldfärgade på bilden). Några bilder:

Nättrafo och drossel


Kondingar före drosseln


Kondingar efter drosseln


Utgångstrafos


Först tänkte vi ha konstant stömdrag i såväl ingångssteg som utgångssteg, men det ville sig inte riktigt i utgångssteget, det fick bli katodmotstånd istället (ca 320 Ohm). På bilden nedan kan man se transistor och LED i ingångstegets CCS. Katodmotstånden (de röda) sitter på den CCS som inte ville fungera till utgångsrören.



Och här står den och spelar på sin plats, med ett passivt försteg "industrial style" bredvid (volympotten och den röda lampan är en rest sedan tidigare användning av chassit).




Och hur låter den då? Jo, första timmen lät den skräp men efter det blir det bara bättre och bättre. Återkommer efter 200 timmars spelande för slutgiltigt omdöme! Men några saker kan jag säga, den låter allt annat än gosigt: rent, snabbt och med tryck är första intryck (faktiskt lite för tight till en början men det släpper allt eftersom). Och jag saknar faktiskt inte Candelan (som jag gillar!) ...

En liten varning bara ... Jag vet inte om jag fick en sändning kasserade GU50, men kvaliteten var undermålig: av 16 rör är det endast tre som fortfarande fungerar. Ett efter ett gick de sönder, antingen sprack glaset eller så var det kortslutning i röret ... De jag fick i en senare sändning var av bättre kvalitet, men även här sprack ett par ... Och vad gäller ingångsrören är spridningen jättestor, tänk på att beställa många för att sedan kunna matcha ... Så ur kvalitetssynpunkt rekommenderar jag inte GU50, men ur ljudsynpunkt kan jag nog göra det (vi får se om 200 timmar) ...

Som vanligt ett stort tack till Ronnie_E och Imperial för deras hjälp och bistånd!

Länkar:
6E5P hos "Romy the Cat": http://www.romythecat.com/Forums/ShowPost.aspx?postID=4805#4805
Svensk beskrivning av 6E5P (vem kan ha skrivit detta?): http://www.romythecat.com/pdf/6E5P_Swedish.pdf
GU50 i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/GU-50
GU50 datablad: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/018/g/GU50.pdf

Edited by - Jolojl on 2009/11/22 20:16:01

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2009/11/21 :  12:22:35  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Trevligt bygge!
Kul att det används lite anorlunda rör.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/21 :  16:49:15  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Tackar Dahlfalk! Jo, det finns ju en del rör att leka med ... Men i nästa bygge (tänkte testa en OTL) blir det troligen det lite vanligare 6C33C ...
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/11/21 :  17:40:34  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tjena!
Det verkar vara läge att styra över på en hifi-fika!
Bra jobbat.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/21 :  17:49:38  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Tack Maal! Du är hjätligt välkommen! Vänta ngn vecka eller två bara så den spelats in lite ...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2009/11/21 :  18:11:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Häftigt bygge med GM50
Jag har alltid undrat, vad är den där "knappen" på taket på dem till för?
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2581 Posts

Posted - 2009/11/21 :  18:48:28  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kul att det tar sig å funkar.

Pix:Knoppen där uppe är för att man ska kunna byta rör snabbt trots värme.
Dom där rören ska sitta i en sockel som har krage så man kommer inte åt att byta rör om man inte har knoppen upptill + att det är en styrning i rörhållaren så att röret inte kan sättas i fel.

Johan:6080 måste du bygga otl med. Jag har rör och schema.
Jag hade tidigare ett otl med dom rören 10st och det gav 4W/kanal å den lira på bra

Btw! Hur går det med 47 häckarna

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/21 :  19:06:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
GU50 är ett riktigt vasst rör. Jag har byggt en SE-stärkare med det och den funkade OK. Kanske jag ramlar in i GU50SE-träsket igen ...
En liten varning: den stora fina sockeln med krage och lock styr ju dels in röret i hållaren och ser till att det sitter på plats, men tar man bort kragen ska man snart bli varse att man kan vända röret lite hur som i sockeln. De fina kinesiska socklar du har är betydligt tajtare än en avkragad rysk men det går att vända röret på två olika sätt, alltså märk upp sockeln så du vet hur röret ska sitta. Du har ju en klack på röret som du kan ha som referens.
Jag höll på att bli inlurad på ett projekt med dubbla GU50 i PP, alltså över 120W i uteffekt. Tur jag har investeringsstopp.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/21 :  19:22:09  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
pix: tack! Jo, de är häftiga ... Men jag blev väldigt besviken på kvaliteten ... Vore kul att få tag på LS50 ... Knopparna är som Imperial skiver till för att snabbt kunna byta rör ... Men vad gäller GU50 kan jag inte riktigt förstå det, knopparna blir lika varma som röret efter ett tag, men det är klart det är ju något att hålla i ...

Imperial: du måste komma över snart å lyssna, det är ju ändå din gamla nättrafo och drossel som spelar ... 6080 säger du ... Hmm, kanske det ... Kanske 6E5P + 6080 ... 47:an ... Allt material står i ett hörn ...

Soundbrigade: kul att du tittar in ... Jo, har tänkt på det där med rörets riktning i sockeln ... Har markerat med penna, men på de kinesiska finns det som ett streck där pinne 1 sitter (och som är markerad med klack på röret som du säger) ...

quote:
Jag höll på att bli inlurad på ett projekt med dubbla GU50 i PP, alltså över 120W i uteffekt
Ja! Gör det!


Edited by - Jolojl on 2009/11/21 19:28:01
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/21 :  19:46:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Extrem brist på sådana här:


Jag räknar med 1500 per trafo (nät- resp utgångs). Rören har jag liksom chassi (bygger själv). Vi sitter båda arbetslösa och har under 10 000 netto tillsammans - då kan man bara inte köpa hur som helst.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/21 :  19:50:01  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Jag förstår ... Är i samma sits ... Men ngn gg!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2009/11/21 :  20:47:12  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Soundbrigade: Får du loss dina GU50 efter att du satt i dem i hållare med krage?

Vi slet och drog, men rören satt där de satt. :D

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/11/21 :  23:23:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hej hopp det är helt överfräcka rör jag har också funderingar på att någon gång bygga mig någon form av GU50 förstärkare det jag har läst på nätet är rören en bort glömd smaragd. Att det skulle vara dålig kvalitet på rören har jag inte läst om tvärt om faktiskt men det kan vara som du misstänker själv kasserade rör.

Det skall bli intressant att höra vad du tycker om den längre fram.

anders



Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2581 Posts

Posted - 2009/11/21 :  23:41:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Johan:Hörn är bra!
Men du ska ha horn där

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  08:51:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ronnie: Därför sitter knappen högst upp.


Lite OT; en kollega på vår fabrik i Ryssland berättade att de hade under hans militärtjänstgöring tömt gamla förråd och lag upp en rejäl hög med GU50 och malt ner allt med en stridsvagn.

Edited by - soundbrigade on 2009/11/22 08:52:42
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  14:03:54  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Tyckte inte det var särskilt fult. Eller ja roligt när saker ser ut som skräp o låter kanon. minns själv några byggen som ehm ja låt oss säga att saker på tippen e snyggare.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  14:13:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nä! EL34 är ett mycket fulare (tristare) rör och 300B är ju helt oproportionerligt.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/22 :  16:06:43  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hej Bubbel! Ser fram mot ditt GU50-bygge!

Blomman: eller en 47-förstärkare?!

Soundbrigade: hade du någonsin problem med dina GU50?

Tack Dennis! Det beror såklart vad man jämför med ... Var på DIY-mässan i Uppsala härom helgen och såg där bl.a. Lords snygga byggen ... Det är så det skall se ut ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  16:18:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hade problem innan jag kom på det där med att de gick att vända fel i socklarna - då körde jag slut på fyra rör inom loppet av ett par minuter. Annars har jag inte haft några problem. De ska ju vara rubusta nog att användas i portabel (radio)utrustning.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/22 :  18:19:23  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
OK! Då måste det ha varit en sändning dåliga rör jag fick ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  18:21:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Är det kris, har jag en påse bättre begagnade.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/11/22 :  18:32:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Hej Bubbel! Ser fram mot ditt GU50-bygge!


Ja du det känns som om det är minst 100 år dit precis som ljudbrigaden är man arbetslös med begränsad ekonomi som sätter stopp men tanken finns där för ett grymt bygge. Problemet är att jag ännu inte har bestämt mig för vilken variant SE, SEP, PP och PPP jag vill bygga men jag har gott om tid att bestämma mig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/22 :  20:15:26  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Soundbrigade, jag svarade via PM!

Bubbel: förstår ... Själv är jag lite nyfiken på hur en sådan här förstärkare låter med tetrod + pentod. Kanske testar det ... Skall bli kul att se ditt bygge när det väl blir av ...
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2009/11/22 :  20:52:30  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
quote:
Ronnie: Därför sitter knappen högst upp.


Vi vet! Vi tryckte på knappen och med ett surr öppnade sig en liten lucka på sidan om röret och en liten liten tomte tittade ut.



...Men sen stängdes luckan bara och vi är fortfarande relativt traumatiserade.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:15:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jo ni, så där såg jag inte ut för en månad sedan.

jag skulle kunan tänka mig att köra med parallellkopplade GU50 i en SE-koppling med 6E5P som drivrör. Det skulle nog funka med någon XSE-2,5K-25-trafo från Edcor.


Jag är SÅ intresserad av att få redan på hur en fOnken-låda kan låta.

Edited by - soundbrigade on 2009/11/22 21:29:36
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/11/22 :  23:53:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
jag skulle kunan tänka mig att köra med parallellkopplade GU50 i en SE-koppling med 6E5P som drivrör. Det skulle nog funka med någon XSE-2,5K-25-trafo från Edcor.


Detta är också min tanke att göra något liknande men man hinner väl ändra sig ett par tusen gånger innan man är där men jag har ett annat drivrör i åtanke nämligen ECC85.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000