HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Knutte sätter Asto på prov!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/03/28 :  21:26:03  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Hej!

Har gått och tänkt lite på Asto´s trevliga tangband konstruktion ett tag nu. Ville prova, eftersom alla element redan fanns liggandes.

Ville inte sno hans tråd, så därför lägger jag ut några byggbilder här!

Börjar vid lite fredags-mys, filterlödning
Diskantdelen:

Basdelen:


I lördags var det att göra klart lådorna som väntade.
Hade kommit en liten bit på vägen:


Lite fötter frästes fram:












Lite dämpning kan vara bra






Två ordentiliga lager grundfärg lades. Tanken är att lägga en bättre lack senare, när mdf skivan fått leka av sej!













Söndagen väntar

Har någon sett en bordshare?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/03/28 :  21:30:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Now that´s what I´m talking about! Tjusigt värre.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/03/28 :  21:33:57  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Ok, vi spolar fram tills idag!

Började monteringen i morse:










För 5-6 timmar sedan var det dags för debuten!



Helt klart ett roligt projekt! Mycket ljud (och bra ljud) för pengarna!

Filtret ska få några timmar på sej att mjukna, men det låter lovande redan nu!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/28 :  22:02:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Underbar maskinpark! Kanonfint bygge!
-Jag känner avundsjuka

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/28 :  22:25:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
F*n vilka äckliga maskiner ...

Kan du inte som alla vi andra, köra lite med bruksbo sticksåg och Kellen fogsvans, sen lösa det som inte blev sådär hundra med tjocka lager silikon.

Men snyyyggt blir det.


Vid sidan av vägen, någon anledning till att göra baffeln så pass bred, kabinettet skulle kunnat gå att göra smalare och djupare.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/28 :  23:38:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vilka leksaker *Avundsjuk...* Snyggt blir det! Grattis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/28 :  23:43:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja såna maskiner hade ju varit bra att ha...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/03/29 :  05:48:17  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Killen som står och sprutar färg är en kompis till mej. Hna jobbar som snickare och är (som tur är) glad i Hifi.

Att lådan skulle kunna göras smalare vet jag inte.
Asto har räknat fram filtret efter denna baffel.

Alla som tycker att detta ser ut att vara ett trevligt bygge, ska för gudarna veta att detta är en ren kopia och stöld!
Hoppas skaparen av konstruktionen inte misstycker

Asto har gjort jobbet, och dessutom har han gjort det bra!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78217

Asto: Något jag tänkte på var att basen nästan helt "täcker" själva kanalen i pipan. Var tvungen att skrapa bort bämpningen för att elementet skulle gå in...

Skulle det inte kunna bli värre fart i pipan om kanalen lämnades mer öppen? genom att bygga med en typ 60mm front?

Tack för receptet!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/29 :  08:31:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Att den kan göras smalare är ju en rent geometriskt synpunkt.

Baffelbredden påverkar återgivningen, så den "bästa" baffelbredden är inte självklart den smalaste.
Men i Asto's tråd ser jag att han eftersträvar baffelstöd ned till, jag har redan glömt det som jag läste för 2 minuter sen ... , men några hundra Hz var det och därmed har han valt denna bredd.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/29 :  08:34:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snyggt bygge

Blir inte lite avundsjuk på den där maskinparken
Vill också ha tillgång till sådant.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/03/29 :  10:30:25  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Grymt snyggt! Du verkar heller inte vara helt missnöjd med ljudet, kul!!

quote:
Alla som tycker att detta ser ut att vara ett trevligt bygge, ska för gudarna veta att detta är en ren kopia och stöld!
Hoppas skaparen av konstruktionen inte misstycker
Nej då. I ärlighetens namn gillar jag din design bättre

quote:
Asto: Något jag tänkte på var att basen nästan helt "täcker" själva kanalen i pipan. Var tvungen att skrapa bort bämpningen för att elementet skulle gå in...

Skulle det inte kunna bli värre fart i pipan om kanalen lämnades mer öppen? genom att bygga med en typ 60mm front?

Det är möjligt, men att göra en tjockare baffel gör ju att det blir trångt iallafall då tvärsnittet i pipan inte bör ökas.
Passagen ner till porten är helt fri, och den övre delen av pipan funkar ju som en slags resonator som släcker ut resonanser så jag är osäker om detta har så stor betydelse.

Hur tjock är baffel skivan i dina Knutte? Jag körde 18mm och behövde inte ta bort dämpning.



Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/29 :  11:06:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
En del har det väl förspänt ser jag snyggt bygge!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/03/29 :  16:55:14  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Fina maskiner, stämmer bra det gott folk

Ja du Asto, du har säkert rätt. Jag har ritat och haft mej lite idag på hur olika tjocka fronter skulle kunna funka. Som jag har det just nu (16mm) så ligger magneten 1mm från baksidan. Och du borde då ha ca 3mm, men eftersom dämpmattan är kvar i dina så ska man nog inte räkna med så mycket luftflöde bakom magneten.
Jag har ju då mer av korgen inne i själva pipan, och det är ju bara där luften kan ta sej genom. Så teoretiskt kanske mitt misstag inte var så idiotiskt.

Man skulle ju kunna testa med en riktigt grov front, säg 60mm så magneten inte tar så mycket av pipan... men som du sa, så kanske det inte gör någon nytta!

Den enda anledningen till att jag funderar kring detta är bara för att jag nog ändå trodde att det skulle vara värre botten i dom.
Att riktigt djup bas finns i dom råder ingen tvekan om, men den är ganska tillbakadragen.

Med min S300 förstärkare låter basen lite tamt. Men med hembiostärkaren och 2dB+ bas i tonkontrollen får dom att vakna till!

Rent basmässigt blir dom ännu trevligare med 4dB+, men då får sej mellanregistret en lite konstig klang.

Jag tänker nog testa dra ur lite fårull ur dom, om du tror det skulle kunna hjälpa basen lite? Jag tog en 9cm bred och 45cm lång remsa av Hifikits fårullsmatta och fluffade upp.

Hur som helst så låter dom riktigt trevligt, inte världens mest engagerande (stavas det så?), men väldigt lättlyssnad.
Inget alls som man kan störa sej på, helt otroligt mjuk i övre mellanregistret jämfört med mycket annat (i alla fall med S300). Finns så klart lite att önska på vissa områden, men elementen kostar nästan ingenting, så vad kan man vänta sej.


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/29 :  20:51:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vilken trevlig maskinpark du har tillgång till!!! Djupt avis!!!

Trevligt bygge. Det ser ruskigt proffsigt ut, men det är kanske inte så konstigt med de förutsättningarna...

Du kan ju fräsa ur en liten försänkning ur väggen bakom magneten, för att fria upp luftspalten. Det bör vara en ganska ohindrad pelare av luft för att få en bra stark resonans vid avstämningen. Annars blir det nog som du säger att basen är lite tillbakalutad.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/03/29 :  21:10:40  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ja, eller ännu bättre är kanske att ta ifrån sidorna där du har mer material att ta av isåfall.

Ser ut som du långt till sidoväggarna, kanske är så att mina får lite bättre stöd av rummet här hemma.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/03/30 :  05:47:50  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Circlomanen: Tack, kul att designen uppskattas! Du ser inte heller något problem med att som Asto säger "ta ifrån sidorna". Denna variant hade jag inte alls tänkt på...

Asto: Du är ett geni! Och ja, jag har väldigt långt till sidoväggarna. Men o andra sidan är lyssningsplatsen väldigt "bas-drabbad", Brukar ha problem med för mycket och för bumlig bas.

Just på tal om bumlig bas, dina pipor är ju helt tvär torra i basen! Det gillas av mej! Spår 8 på Jennifer Warnes "The Hunter"-skiva, låter dom djupa "trumslagen" helt naturligt och verklighetstrogna, och rösterna tar ett redigt kliv fram i ljubilden.

MYCKET TREVLIGT!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/03/30 :  07:57:28  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det går ju naturligtvis också att trolla fram lite mer bas genom ett ingrepp i filtret om du så önskar, men med försämrad verkningsgrad som följd. Om detta låter intressant så kan jag titta på en lösning...
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/03/31 :  05:43:11  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Tack så väldigt mycket för ditt erbjudande Asto!

Just nu ska jag prova en fräsa ut en modifierad låda, blir liksom billigare så

Men i framriden kanske ett annat filter blir aktuellt.
Man vet ju inte heller hur mycket jobb man ska lägga ner, dom låter ju riktigt bra redan nu

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000