HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gainclone - 12 x LM3886
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2010/03/04 :  21:50:10  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Har börjat köpa på mej delar till ett BPA300 slutsteg som jag hittade på: http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

Tråden kommer uppdateras under en längre tid eftersom jag köper komponenter lite här och där.



Kan iaf. bjuda på lite "öppna-utländska-paket-bilder"







En veckas leveranstid ifrån Hong Kong, helt ok!





Bättre än lösgodis.





Nichicon kondingar...





12st LM3886TF (Isolerade varianten)




Alla mönsterkort samlade, delvis köpta via gruppköp på Diyaudio.com
Kan fota mer ingående om någon är nyfiken?

Edited by - Neville on 2011/09/17 16:19:43

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2010/03/04 :  22:19:04  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Hehe, och plötsligt känns min gainclone med två chip rätt klen! Har funderat på att bygga en balanserad version med dubbla chip per kanal men denna var väldigt intressant! Var beställde du LM3886:orna från? Kan tänka mig att det blir lite prisskillnad att beställa från HK än att köpa på ELFA...

/Roger

Edited by - rogerjons on 2010/03/04 22:22:07
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/04 :  22:24:49  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Tre dollar det var billigt =)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/05 :  01:34:13  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
och jag som tyckte mitt bpa200 med 4at lm4780 var att ta i
Ska bli spännande att se resultatet.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2010/03/05 :  16:24:00  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Ja, vet inte riktigt vad jag gett mej in på igentligen... hehe. Har byggt den "vanliga" gainclonen med LM3875:or innan och tyckte den lät riktigt bra. Så jag tänkte prova och bygga en lite kraftigare variant som förhoppningsvis får fart på mina ProAC Clone högtalare.

Ni får heja på mej lite så kanske det går snabbare

Rogerjons: Jag köpte chipsen på Ebay, betalade ca. 40kr/st för LM3886 inkl. frakt.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/03/05 :  16:51:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Det där med "gift" känner vi igen.

Jag ser gärna en översiktsbild på korten ifråga.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/06 :  02:16:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
heja heja !

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/06 :  10:10:28  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Gå och lägg dig Hemling!
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/06 :  13:27:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Vad menar du nu ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/07 :  02:28:55  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Att du e uppe sent antagligen.... ja vet inte.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/07 :  13:13:55  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
haha nej menar det.

Men nu ska vi väll inte skriva en massa OT.

Neville: Hur går det för dig? börjat befolka korten ännu?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2010/03/07 :  17:16:59  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Hemling: Nä inte riktigt än, ska göra en 3D modell över layouten på innanmätet i lådan först. Hade tänkt att montera förstärkarkorten horisontellt med kylflänsarna, men nu är ju benen på LM3886:orna förbockade. Så antingen blir det att bocka om benen (vilket jag inte vill göra eftersom dom kan gå av), eller så blir det en extra kylflänsblock i koppar som ska skruvas fast i den befintliga flänsen...

Har fluktat lite på chassilåda ifrån www.modu.it också, tänkte först försöka hitta en gammalt trasigt slutsteg och ta lådan. Men vill ha bra finish på'na (Lättare att få tummen upp ifrån sambon också)
Ett färdigt chassi kostar lite mer, men det känns motiverat när det blir DIY high end.

Är det någon som känner till andra ställen man kan hitta snygga chassin, kanske Asien-import?


Snyggt och enkelt, en liten lampa och dold on/off-knapp, såå klart!

Edited by - Neville on 2010/03/07 17:22:02
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/19 :  12:54:52  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hallå ? heja heja?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/19 :  14:02:59  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Är det någon som känner till andra ställen man kan hitta snygga chassin, kanske Asien-import?



Ebay

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2010/05/08 :  11:48:28  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Här kommer en liten uppdatering:
Har lagt en order hos Elfa plus fått hem lite mer godis ifrån Hong Kong.

Köpte en softstart på Ebay i byggsats för en hundralapp, frågan är väl om den är för klen. Kommentera gärna! Jag tänkte koppla på 2st. 500VA trafos på den.

Har en backup om inte denna softstart är tillräcklig, men då kostar enbart ett relä över 150kr. Kanske säkrare?


Börjar med lite finkondingar, får hoppas det inte är några kopior som jag läst att man kan råka ut för Säljar kändes iaf. seriös. Ta i trä.... hehe.




Mer paket Så fina frimärken man fick den här gången.



Så här såg byggsatsen ut, 30A 250V står det på reläet.



Försökte ta lite bilder på själva bygget, men våran katt var väääldigt kelsjuk så ho' fick vara med



Kan ju nästan tro att hon gillar att vara med på bild!
Hrrrrmmm... men detta är ju inte ett kattforum, så vidare med bygget.



Taadaaaa! Tänkte testa med en "liten" 300VA trafo och se om den är funktionsduglig.




Här är kopplingschemat på softstarten.

Edited by - Neville on 2010/05/08 11:50:56
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/05/25 :  01:02:00  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hur går det för herrn?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2010/05/26 :  22:20:16  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Hämtade lite mer komponenter ifrån Elfa i veckan, ska börja löda ihop likriktare och förstärkar-kort snart... väntar på några trimpottar bara.
Det verkar vara komponentbrist i hela världen just nu.
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2010/05/28 :  21:38:09  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
Nu har du säkert koll på det här, men katter och elektronik brukar inte vara så hett.
Har den ett ESD-halsband på sig?
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2011/09/17 :  16:19:21  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tjo, då var det dax och sparka liv i den här tråden igen

Har äntligen fått tummen ur och börjat löda för glatta livet, mycket småpill men så ska det ju vara... hehe. Här kommer lite bilder på förstärkarkorten.


Benen på LM3886:orna är bockade för att monteras i 90grader, så jag fick böja till dom så dom ligger ner istället. Trodde det skulle gå åt fanders, men det gick förvånadsvärt lätt.




Skruvade fast 3886:orna i spånskivan, för att fixera och minimera spänningar i lödningarna.




Strömförsörjningen är "wimafierad" enligt ritningen, någon som har erfarenhet av detta? Funkar det bra?




Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/09/17 :  18:13:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Härligt med katter som har intresse för förstärkare
Såg även en liten pryl som verkar vara lödtenns matare en sådan skulle man ha
Följer bygget med spänning

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/09/17 :  18:46:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Höll på kacka på mig när jag såg chipen fastskruvade i en spånskiva. Sen läste jag bildtexten...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/09/17 :  22:22:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bra tanke med att spänna fast chipen innan du löder men gör det i kylflänsen nästa gång. Jag skulle löda om lödningarna när chipen och korten sitterfast i flänsarna för du har nog satt onödiga spänningar i benen nu
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2011/09/18 :  21:05:05  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Levande: Ja, en lödtenns-matare är verkligen smidig att löda med. Årets julklapp kanske? ;)

Fuling: Haha, ser rätt roligt ut ser jag nu... men som sagt, det är bara en jigg.

Lovan: Det har du nog rätt i, man lär sig mer på att bygga än att läsa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000