HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dynaudio 20w75 + B&G Neo8 = Hifi ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/06/24 :  23:55:57  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Nu ska jag visa lite vad som äntligen händer hemma hos mig.

Köpte en par beg Neo8 för några år sedan för jag var nyfiken på om det är så bra som många säger med bandelement. Visst de är förhållandevis billiga o inte perfekta med tanke på frekvensgången över 10khz.
Många använder nog en Diskant typ Neo3 på toppen men jag vill undvika det. Mindre element=mindre delningsfilter mindre som påverkar musiken.
Så jag siktar på en 2vägare av bra kvalitet.

Har provkört Neo8 med mina Dynaudio 24w100 ni ser i bakgrunden, o visst blev jag imponerad av återgivningen.
Förra året fick jag tag i ett par 20w75 (7") till bra pris o tänkte att de kanske passar bra ihop med Neo8.
Men tiden går, Jobb, radhus, familj med en liten son o andra intressen har gått före.

Men nu har jag kommit igång. Ska bli mkt spännande att se om vi får välljud med skaplig bas ur 20w75.
Har hört väldigt olika åsikter om dess baskvaliteter. Rummet är litet men blir det för klent så har jag ju mina 24w100 eller kanske något nytt kan det bli. Eller annan lådprincip.



Ni skymtar lite av min förstärkare Vincent 233 på bilden.

Någon som kan lista ut vad det är för pryl med analoga mätare på bilden? (inte så svårt kanske)

Denon Dali Supra.

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/01 :  15:35:22  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Äntligen är lådorna klara.

Varioventen eller "flödes resistans" som Scanspeak kallar den, Klämde jag fast med en skruvad platta o tätningslist eftersom det bara är en test låda.
Köpte 2st Dynaudio variovent på 90talet men hittar bara en av dem. Köpte därför 2nya av scanspeaks motsvarighet från hifikit.

Kablar blev supra 4.0.
Dämpull övre delen, fårull
Nedre delen, den vanliga vita.


Orsaken att flödesresistansen sitter en bit upp beror på att botten på lådan inte är limmad.
Så den går att skjuta upp o minska volymen om jag vill testa det.

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2011/08/01 15:41:23
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/01 :  15:48:02  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Har testat lite och visst låter det rent o detaljerat. Kanske inte lika mkt botten som hos 24w100 men nästan. Måste mäta o se så allt stämmer. Tror känsligheten är någon db lägre på 20w75.

Men innan mätutrustningen riggas upp blev jag så sugen att koppla in Neo8. Men den ena är stendöd. Kollar komponenter i filtret som jag hade kvar sedan tidigare test. Ser ok ut.
Skruvar av locket på den mkt provisoriska lådan (som inte platsar på bild) och resistans mäter. Ingen kontakt. Bryter lite på anslutningsterminalerna o får 1,2Mohm. Suck! Då var det ena elementet som glappade även 2008 då jag testade. Min Vincent sprakar ju i volym potten så jag hoppades att det inte var fel på Neo8. Utan bara förstärkarens fel. Men så var det alltså inte! F_N.

Hittade min förra tråd när jag letade tips om förstärkarproblemet igår.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65951

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/09/03 :  13:19:23  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Den här byggtråden kom av sig lite pga strul.

Vincent förstärkaren är såld. Tror det blir en ny förstärkare (grå modell) från hifiklubben.
Lyssnar nu med förstärkaren pappa byggde på 70-80talet. En Sentec PA77.

Nya Neo ska beställas från Parts Express.

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2011/09/03 13:21:32
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/09/03 :  13:28:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vore intressant om du kunde utveckla mera, visa filterlayout, mätningar
och någon bild på prototyplådan med Neo8:an. Det är liksom lite svårt
att veta vad man ska kommentera
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/09/09 :  22:20:55  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Tja än så länge finns ingen prototyplåda (annat än den som gjordes för flera år sedan).
Ingen låda inga mätningar.
O därmed ingen filter layout. (annat än det som gjordes för flera år sedan)

Så det kommer dröja lite innan tråden tar fart igen. Kanske hinner fixa en ny förstärkare nästa vecka.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000