HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Revelators polare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/08/29 :  22:58:22  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hösten kom tidigt i år, så det är dags att ta tag i ett byggprojekt som funnits i mina tankarna ett bra tag!


19mm MDF kapad i lämpliga bitar.



Hålmallen till fräsen hittades i röran i garaget - rätt mått var redan inställt så det var bara att börja fräsa!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/08/30 :  08:25:51  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Kör hårt
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2011/08/30 :  10:51:07  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det har varit alldeles för lite mdf-byggen på sisstonde, detta slå bli kul att se!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/08/30 :  10:56:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/08/30 :  11:17:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det blev lite halvpanik igår, så jag hann inte fotodokumentera så mycket.

Tanken var att kexa ihop "lådan", men lat som man är så provade jag att bara limma ihop delarna istället - skulle jag inte ha gjort!

Det hade säkert fungerat om allt var kapat till korrekt mått, men det diffade 0.5mm på den kritiska mittbiten => panik att få isär delarna och få bort allt lim innan det torkt för mycket.

Det blev i alla fall fräst två 280mm hål och hälften av delarna är nu hoplimmade/skruvade.

Svordomarna i garaget fortsätter ikväll och skall då försöka vara mer aktiv med kameran.

[Edit: Typo]

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/08/30 12:31:20
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/08/30 :  12:11:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Limma fast kameran i handen?! För fler bilder är mycket trevligt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/08/30 :  12:56:39  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
En webbkamera i taket så att vi kan ta del av paniktillfällena

Lycka till i kväll. Trevligt med bilder!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/08/30 :  17:37:59  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ena "lådan" limmad/skruvad:


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/08/30 :  19:01:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
"Kexning" är suveränt att provmontera med Lycka till med fortsättningen.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/08/30 :  19:48:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Äntligen ett nytt byggreportage! Ska bli intressant att följa

H-baffel?!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/08/31 :  07:32:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Dåligt väder i kombination med bristande motivation gjorde att det blev tester i.s.f bygge igår.



Kostruktionen är en H-baffel med måtten 710x300x340mm.

Tanken är att elektrostatpanelerna skall stå ovanpå baslådorna.

Delning vid ~50-60Hz.



Testspelades med ett 35Hz/6dB passivt linjefilter och det var ett klart lyft. Med ett riktigt filter så skall det nog gå att få högtalarna att spela ihop!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/08/31 07:33:27
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2011/08/31 :  10:46:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spännande McGyver
Jag är också nyfiken på OB basar, men är inte så påläst om tekniken
Hänger med och försöker lära mig något
Mvh
/Lars


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/08/31 :  11:02:45  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
pix: Detta blir inte så mycket teori utan det är "trial and error" som gäller!

Måtten bestämmdes helt av att de skall passa att ställa under mina ESL-paneler + takhöjd i rummet.

Tillsammans så blir det en nätt högtalarkombo på 2.1m i höjd!

Just nu testar jag med ett par bilbasar med Qts 0.86 (samma som användes i mina tidigare hybrider) men jag tänkte montera SLS12:or i nästa "låda" och jämföra.

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/09/09 :  13:16:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har inte hunnit bygga låda nr.2 då jag fastnat i test/mät-träsket!



Ett höftat 12dB filter på lågnivån visade sig ha en delningsfrekvens på 200Hz => jag funderar på att prova med ett aktivt istället.

Basarna gjorde att det var betydligt roligare att lyssna på Depeche och under låten 'World in my eyes' började plötsligt blixtra innomhus!

Blir till att begränsa panelerna till ~100Hz så att jag kan spela så högt jag vill!

Hoppas hitta ett par SLS12or till så jag kan prova med de elementen isf bilbasarna som jag testar med idag.


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/09 :  13:30:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Blixtar?

Härligt, härligt - men farligt, farligt

Fina byggen, låter säkert kanonbra.
Kul med lite "udda" typer av hemmabyggen, inte bara likkistor.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000