HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nya modeller
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/25 :  20:48:49  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Ännu en modell som stått på väntelistan. Det här är en 10 liters basreflex, stämd till 50 hz.













Högtalaren lät faktiskt mycket bra. Lyssnade i 1,5 timmar på olika musiksorter utan att tröttna. Det är väl bra betyg! Basen var snärtigt, frapperande i lagom nivå.





Den här högtalaren är tänkt att kunna kompleteras med 2 separata basmoduler, en för varje satelit. Men standardutförandet är för det mesta helt tillräckligt. Den kommer i sin förlängning alltså bli en tvådelad 3 vägs konstruktion, om det kommer att funka bra ihop. Att kunna dela högtalaren kan vara en fördel. På så sätt har man mer fria möjligheter att placera basarna på något ställe där basen går fram bäst. Hoppas nu bara att den blir lika bra. Jag får återkomma om hur det blir med den.

(Halv Carlsson) kommer också att få en ny billigare mer slimad variant. Jag bad Stefan på Hifikit ta hem ett par Silver Flute element, 8 ohms version. Detta element verkar passa utmärkt, Åtmonstonde en så länge, är väl bäst att tillägga.

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2011/05/25 :  22:07:44  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Ser prydligt ut. Vad har du för bestyckning?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/25 :  22:29:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Basen är Peerless HDS PPB 830860. Diskanten är Sipe. Ett mycket bra element för sitt pris. Men det säger jag inte för då finns det väl inga kvar till mig när jag ska beställa, då de är utgående
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/26 :  08:00:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Snyggt bygge i all sin enkelhet.

Har du lackat den extra fronten i samma färg?

Edit, eller är det endast en hållare för högtalartyg?

Edited by - Mickel-mackel on 2011/05/26 08:01:19
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/26 :  09:04:29  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det har du rätt i. Det är en mycket enkel låda. Men va kul att du tyckte den var snygg ändå.

Ja,det är tygskivan. Jag valde en matchande färg på tyget.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/05/26 :  19:11:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Såg detta efter mailskicket. Snygga små rackare Ny design, betyder det nya lådor då eller kan du forma om dem.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/26 :  20:43:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nej, det blir nya. Har redan ett färdigt par + den provlåda som syns på bilden.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/08/09 :  12:19:28  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nu håller basarna på att färdigställas. Baslådorna ska även tjäna som stativ till de mindre satellierna.

Bäst att kontrollmäta det färdiga resultatet. Så här läggs mätdisken in i lådan.





Den runda ringen är början på tygskivan.



Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/08/26 :  07:31:50  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Så här ser den färdiga kombinationen ut. Basmodulerna är en dämpad basreflex med en resonsnafrekvens på 38 hz. Tonkurvan är rak ner till 40 hz, sånär som på en höjning med 1 db vid ca 65 hz. Efter resonansen faller kurvan kraftigt. Minus 3 db punkten ligger vid 36 hz. Mätt enligt den mer generösa Din normen, går den ner till 30 hz.



Basfiltret mäts upp.



Här kollas impedans o fasvinkel i filtret.


Edited by - Eriksson on 2011/08/26 07:34:51
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/08/26 :  07:50:30  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Ordning o reda på arbetsplatsen ska det vara


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000