HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ear och Avid demo hos Akkelis
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:32:44  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Trots en strålande vårsol var det en hel del hifi-folk som tittade in hos Akkelis för att syna och lyssna på vad som riggats upp.



Nere i "kassavalvet" spelade ett par stora magnetostater från Analysis Audio #8211; Omega.








Signalkälla var en Avid vinylspelare(AVID Volvere SP med en SME 309 tonarm och en Transfiguration Phoenix pickup.) och riaa+förstärkeri från Ear(EAR 912 försteg med riaa+EAR 890 slutsteg, normalt 2*70 watt med KT90 rör men denna dag bryggkopplade till monoblock på 140 watt styck.

EAR Acute cd spelare med rör fanns oxå till förfogande men när jag var där spelades bara vinyl.

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:35:25  Show Profile Send plind a Private Message  Reply




De effektstarka rörmonoblocken.


Det spelade stort o luftigt med överraskande djup bas, de var specade till 25hz.(Magnetostaterna)
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:43:27  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


På övervåningen spelade den uppställning som tilltalade mig mest. Även här en vinylspelare från Avid(AVID Diva II skivspelare med RB250 tonarm och ZYX R50 Bloom pickup.) tillsammans med lite enklare förstärkeri från Ear(EAR 868 PL försteg med riaa
EAR 861 slutsteg med triodkopplade EL519 rör. 2*32 watt men väldigt strömstarkt.) och en för mig ny högtalare som Ear varit med att konstruera. EAR Primary Drive 1 högtalare. dipolhögtalare med QUAD ESL 57/63 som förebild.
En dipolkonstruktion(bas-mellan) och en hornladdad diskant.



Försteget.





Det ljud som presterades var mycket musikaliskt och "öronvänligt". Fylligt, naturligt och dynamiskt.




Diskanten.







Hela "lineupen".

Edited by - plind on 2010/03/14 20:46:05
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:49:01  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Pickup och tonarm.




Närmre




Närmast


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:51:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Läckert! Tyvärr missade jag demon. Jag hörde en del av EAR-produkterna i Stockholm, det var riktigt trevligt.

De där magnetostaterna hade varit intressant att få en lyssning på.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:55:01  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Lite annat godis ur ordinarie sortimentet. I det här fallet utmärkta Scanspeakelement i Polska ESA-högtalare.




Mer ESA



Ner i valvet igen. 3-vägs golvare från Tyska Audiaz(Aurea) med Eton och TP-element.



Går även att få med TP-basar och diamantdiskant mot en viss prisökning.

I samma prisklass som de stora magnetostaterna.(Runt 140 000)

Edited by - plind on 2010/03/14 20:55:56
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/03/14 :  20:57:05  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


En sista bild på "favvoriggen"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/03/16 :  06:58:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag fyller på med några bilder.



Självklart ingår fika då det är demo



Fotografen Plind in action


AudiaZ minsta modell


Koncentrerade lyssnare

Tack till VälLjud som kom och körde sin demo och tack till er som kom på besök.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/03/17 :  17:38:52  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Änligen har Analysis Audio kommit ut till butikerna.
Jag har lillbrossan till dom här hemma, o dom låter bra.
Förstår att Akkelis har tagit in dom i sortimentet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000