HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ett smutsigt repotage från verkligheten...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  18:09:59  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Tjoho!

Tänkte jag skulle lägga ut lite bilder här om min brors (Psy_lord) hifi-resa som pågår och är i expriment stadiet.

Min bror har alltid varit intresserad av hembio och det är där hans hjärta bankar... det är där allt börjar.

Det ska tilläggas att min bror hade funderingar på att städa innan detta repotage skulle göras, men valde att visa den smutsiga sanningen från en skapare i arbete.


Denna ska bytas ut...



Och den byts mot denna



En ONKYO TX-NR807


Framför allt för att få mer mos, men även för att kunna köra alla format som behövs osv... detta är grekiska för mig så här får nog Psy_lord fylla i lite. Men denna stärkare är kraftig, det märks.

Mer kommer...


Edited by - Elgstrand on 2010/02/21 18:32:03

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  18:30:40  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Som ni ser bå bilderna pågår just nu utprovning av eventuella bas moduler... finns några tester med 15" och 10"

Vilken som fungerar bäst är lite svårt att säga, men 15"aren som är byggd med en äldre PA midbas från stage line var riktigt snabb och rejäl i anslagen. men kanske inte riktigt vad herrn önskade sig vad det gäller lågbas.

Här är lådan under testning... mycket sladd och grejor var det där ett tag... Även batteri drift?



Lite mer städat med ett riktigt slutsteg under utvärdering.



Här kan man se besten...



Den gamla Audio pro basen som fått sätta livet till och huserar numera en 10" bilbas i reflexlåda.Tittar man noga ser man att det ligger några levande lik brevid och väntar på vidare tester...



Senare kommer vi titta på bakhögtalare och centerdelen i Psy_lords system...

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/02/21 18:32:39
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/21 :  18:47:33  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Jepp nu ryker min gamla trokänare Sony STR-DE698 och byts ut mot en sprillans Onkyo TX-NR807.

Tanken med Onkyo´n är att få lite mer krut i systemet, lite mer kontroll och fler möjligheter för framtiden. Hittils låter Onkyo`n betydligt mer kontrollerad med sina 250 dynamiska watt vid 4ohm och möjligheten man får med addreserbara slutsteg ska inte förkastas. Bi-amp gör denna kloss till ett riktigt kraftigt hjärta i anläggningen. Faktiskt så kraftig att mina Argon 7240 fick ett helt nytt liv och började spela med riktig tyngd i låg och midbas.

Funderingar ang 15" basen ovan har tagit fart igen, inte som förut att bygga något snyggt av den utan att helt enkelt slänga ut den och bara använda Audio Pro subben som går betydligt lägre.


Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  18:50:26  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hmmm Centralen i Psy_lords system är hans dator. En kall sak sägs det. Här lagrar Psy_lord all sin musik förutom det som finns på vinyl (ja det finns även en sån nånstanns under allt). Han har tydligen plockat i hop burken delvis själv och skickar singnalen till ONKYON och projektor och TV och så...

Här kan man se en bild på burken, brevid står ett par Argon 7240 har jag för mig. MYCKET ljud för pengarna. Psy kör dom slutna och det räcker gott i hans rum.

Här spelas det ofta och mycket.



En bild till på Argonerna... ligger lite hårdvara uppepå... Cash.



Här är en annan central del i systemet, även detta en Argon 7250c om jag inte missminner mig. Just nu något skymd på grund av utvärdering.



Nästa del blir bakhögtalare...


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/21 :  19:08:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply


Jag har polare som har ett bombnedslag till lägenhet och han är inte DIY-are. Har haft planer länge på att göra ett reportage där, tyvärr har det inte blivit av när han hade som mest prylar, det var som att gå in på El-Gigantens HiFi-hörna (i kvantitet dock, kvalitén är högre). Nu har han funderingar på att byta högtalare, så jag måste fota innan det sker.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  19:32:41  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Bombnedslag vadå? Vad menar du? Åk ditt och fota snälla

Det syns inte på bilderna men detta spelar ganska bra. Kanske är det för att det är så mycket prylar så det gör under för akustiken...

Det kommer mera...

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/21 :  19:40:38  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
såååååå farligt är det väll inte Kan ju tilllägga att datorn är specialbyggd av mig själv för att va iskall och knäpptyst. db nivån går nog att gämföra med cd spelaren.. lägger man örat mot den hör man "något". Dvs inga störande ljud.

Sen har jag den för mig nya LP spelaren me.. är nog de 2 medier jag använder till alla uppspelning.

Och låter bra gör det, enligt mig i alla fall. Mycket beroende på Onkyo´n och de lättdrivna Argon frontarna. Dessutom är inte rummet helt odämpat som det syns på vissa bilder. O då menar jag inte "stök"

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:19:43  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Jaha. har för mig att detta är ett par audio pro från gamla dar. Psy och jag lyssnade mycket på dom tillsammans med en kompaktstereo när vi fixade ordning farsans hus.

Hängda på väggen så blir det ett stort och bra ljud.



Och här står den andra som endast tas fram vid fin lyssning



Psy har även jobbat en del med akustiken. Han har en absorbent som är mobil.


Hon kanske ser lite less ut men hon är en riktigt go tjej



Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:21:47  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Nu har det blivit ett köp till...

Dessa kommer behöva användas för detta, allt ska göras korrekt.



Dock blir det ingen Ortofon till denna...



Hmm vad lurar i denna?

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:22:19  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Säg till om det går för fort....

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:32:22  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Då det inte är rättvist eller lagligt(?) att lägga över LP på datorn så har en sån här tillkommit....



Måste säga att detta är nog min brors bästa köp. även om det blir lite mer kostnader...

Edit: den skarpögda ser att det är en Thorens TD 165


Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/02/21 20:37:30
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:36:28  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Va? Finns det mer grejor?



Och här står CD'n som visserligen inte används så ofta då det står en center framför...



men den fungerar som stativ...



Till Riaat förstås. Och det är ett NAD PP2 tror jag (lånat dock i väntan på utvärdering...)

Lite helhetsbilder?

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/02/21 20:39:48
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:44:30  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
vad mycket gjejer jag har vart hittar du allt fredde

och att cd spelaren står där beror ju på att det kom en uppstudsig Thorens och ställde sig i vägen!! Men det blir nog omplacering av Lp´n så småningom. Problembarn brukar ju omplaceras ofta

och ang min "mobila" dämpning så är hon inte alls mobil

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2010/02/21 20:49:07
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:48:16  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Och här sitter min bror i sweetspot och njuter kaffe förstås.



Lite bilder på systemet (under utvärdering)



Filmduken i taket... missade tyvärr att fota projektorn. Psy_lord kanske kan skriva vad det är för något och storlek på duken?



Jag tror att detta kommer bli kalas när bror har utvärderat klart och får slänga ut det som inte ska vara där!

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:57:49  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Jaa duken ja 240cm bred och 4:3 format så den är lagom på ca 14kvm Nu undrar alla som håller på med hemmabio varför det finns nån så dum att han har 4:3 format på duken fortfarande. Jo det är så att projen är 720P och 1024x768 är formatet som gäller när jag surfar här på hififorum. så vad gör man Dessutom mäktigt och spela tex CoD !!

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/03/10 :  21:45:18  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Snart dags för en mer städad uppföljning av stökigheten... helgen eller början av nästa vecka kanske. Lite mer lyssningsintryck lite mer orning lite mer info, på gott o ont.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/03/10 :  22:48:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Go tråd! Låter säkert alldeles utmärkt där.

En mer städad avslutning? Hm, man ska inte ändra på personer. Vi har det oftast stökigt här hemma. Många tycker nog att vi/jag har för stora högtalare oxå tex.. Men det finns väl inte?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/03/11 :  19:11:16  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Nej Nej för stort finns inte.. så länge rummet håller ihop och man själv tycker det låter bra.. städat va kanske lite att ta i men ska röja framför högtalarna i alla fall och se till att de stora dammkornen inte ger skrapljud mot golvet när man drar på lite

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/11 :  19:29:30  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det är väl bara att dra på så att dammet samlar ihop sig och sedan ta ICA- påsen och plocka ihop.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/03/11 :  21:24:56  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
helt rätt roffan dessutom suger subben upp en hel del damm, extra dämpning va?

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/16 :  16:14:08  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Den där vita stången med nån röd boll hängandes framför bordet, det är väl en sån där Feng Chong grej, som gör ljudet mer väl balanserat och harmoniskt, öppet och luftigt eller?
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/03/17 :  18:38:12  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Helt korrekt Tyvärr sprack min planering att fortsätta repotaget i början av veckan. Jobb har satt sig i vägen. Nya målet är helgen.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2010/03/20 :  08:40:54  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
ligger lite hårdvara uppepå... Cash.

Jag ser även A trick of the tail, Alan Parsons Eve och Nirvana.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/03/22 :  20:31:59  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
quote:
Jag ser även A trick of the tail, Alan Parsons Eve och Nirvana.



Uppmärksam! Det är lite skivor min snälla bror och syster har givit och lånat ut till mig Jag har precis köpt min LP spelare och inte riktigt hunnit med att köpa skivor. Dessutom ska jag köpa ny PU och nål så jag vågar spela lite bättre skivor. Sitter en Philips 400 på nu. Ber om ursäkt... men min deadline sket sig igen.. testade att ta bilder med min mobil, men gav upp ganska snart. Jag får nog be min bror om hjälp med att ta bilder, först då så fortsätter repotaget. Men det ska nog bli snart hoppas jag. Håll ut

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000