HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 PayPal - bara säkerhet för köparen!?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/03/16 :  10:21:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Just nu är jag så j-la förbannad på detta företag!

Historik:

Blir kontaktad av "K" som hittat min hemsida där jag annonserar ut RF-transistorer till försäljning.
Han bor i Indien och vill köpa 5st transistorer av mig.
Vi kommer överens om pris och att sakerna skickas i ett brev märkt enl. köparens önskemål. Ett foto skickas till köparen som kvitto, då det inte går att få kvitto på brev och det kostar 500:- att skicka via DHL - köparen inte intresserad av detta.

Efter en månad blir jag kontaktad av köparen som inte fått brevet ännu. Han vill att jag skickar nya transistorer och jag säger att jag kan göra detta om han betalar portot. Han vill inte riskera att även det nya brevet kommer bort och vill ha alla pengar tillbaka. Jag erbjuder att vi delar på förlusten då jag skickat sakerna, fotodokumenterat - allt enligt köparens godkännande.

Har lägger då in en "claim" till PayPal som låser mitt konto (pengarna stod kvar, då jag inte ville ta ut dem innan transistorerna var framme). De har sedan skickat tillbaka alla pengar till köparen + jag fått betala två avgifter och är nu minus på kontot!

Jag känner mig totalt överkörd och ser bara att PayPal är ett skydd för köparen - som säljare står man för all risk!

Jag kommer inte att handla med Indien igen och PayPal står inte högt i kurs just nu!

Fler som har liknande erfarenheter?

/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/03/16 :  10:25:26  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Dom gör som dom vill och det är knappast säkert för någon, bara ren tur att det inte händer mer...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=56458

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/03/18 :  07:57:40  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Inte så konstigt egentligen, skall du vara säker så måste du skicka så att mottagaren får skriva på att han mottagit. Hur skall du annars kunna visa att han fått varan?
Ord står mot ord, och bevisbördan ligger alltid på säljaren.
Jag kan samtidigt förstå att du är besviken när du faktiskt skickat varan, men det kan ju vara många orsaker till att försändelsen försvunnit, och är det försäkrat så får du ju igen pengarna.
Sen så skall ju kostnaden för att föräkra försädelsen betalas av köparen. Om denne inte går med på det, sälj till någon annan.
Har använt Paypal både som säljare och köpare i många år utan problem.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/03/18 :  09:37:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jo, men jag har bevis på att köparen accepterat att transistorerna sänds som brev - till Indien går det inte att få ett "tracking number" och DHL tar 500:- så det var har inte intresserad av.

Well, well, inga stora summor, men jag kommer aldrig att sälja via PayPal igen!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/18 :  09:42:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Det är inte kul när detta händer men till nästa gång så går det att skicka även brev rekommenderat med krav på att mottagaren signerar för det. Det kostar 65:- för rek och ytterligare 15:- för signeringen men det går. Detta ska tydligen gå med både vanliga kuvert och postern förfrankerade. Så bli inte för besviken och avskräkt från att använda paypal nu bara. Det är ett bra sätt att handla på men som säljare får man ta lite extra försiktighetsåtgärder. Tyvärr kostar dessa aningen mkt i Sverige.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/03/18 :  09:51:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag vet, men när man är "snäll" och inte gör detta för varor som kostar 5-10Euro/st ( = portot blir högre än priset) till en student, så får man bara strul och en käftsmäll tillbaka som tack!

/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:46:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Sånt är surt. Tyvärr får man sluta att vara snäll mot okändå då helt enkelt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000